אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

פורום, כיצד בנוי פורום באינטרנט

אזור המרכז מידע מצומצם או מורחב, ומספר מסויים של אנשים הדנים בנושא ספציפי או לחלופין נושא כללי, אותו מקום נקרא פורום.כיום הפורום המוכר ביותר עבורנו הוא אותה מערכת הפעלה שמאפשרת לנו לפתוח נושאים ואשכולות בתוך פורומים ולהגיב בדיונים אקטואלים של גולשים אחרים.אנו שומעים מדי יום את הביטוי פורום ומשייכים לו הבהרות שונות לדוגמא, שמענו על פורום "הקבינט המדיני" מכאן אנו לומדים שמדובר בפוליטיקה ואותו פורום הינו לגבי אנשים שישבו ודנו בנושא מסויים.מכיוון שהאינטרנט והרשת היום הם כבר יותר מסתם תחביב אנו נעסוק בפורום שהתפתח בין קוטלי האינטרנט ועולם הוואב.אז פוגשים באתר נחמד ומהנה, בעל עיצוב דיי מרשים ומערכת ויזואלית יחודית. אך מעבר לזה מה עוד יאפשר לנו אתר זה? נתחיל מזה שבשונה מפורומים אחרים שלא קשורים לעולם האינטרנט, מאחורי מערכת פורומים וירטואלית עומדת מערכת ניהול תוכן שמותאמת אישית, לרוב בגרסאות מוכרות לנו כגון: vBulletin מערכת פורומים הדורשת ומצריכה רשיון לשימוש חופשי, או לחלופין מערכת מסוג IPB שבארץ נהוג לקרוא לה Ibheb בגלל השילוב של הפורום לעיברית, מערכת זו הינה חינמית עד מספר גרסאות.עם הזמן בעלי הפורומים באינטרנט הולכים ומשדרגים את הפורום שלהם מיום ליום, כי במובן מסויים כמה שהפורום פעיל ומצליח אי אפשר לעולם להשאר על אותו סוג מערכת ועל אותם אופציות. חברי הקהילה תמיד יחפשו משהוא יחודי מרענן וחדש שיעלה להם את המוטיבציה להשקיע בקהילה ולטפח אותה בצורה נכונה על ידי תוכן איכותי , דיון תרבותי ורמת שיחה מתאימה.הגולשים בוחרים להעביר את זמנם הפנוי בתוך פורום מכיוון שהם יודעים שהשקעה זו תשתלם להם במובן מסויים ולא מבחינה כספית כמובן (מכיוון שהפעילות בתוך פורום הינה בהתנדבות מלאה).מה הכוונה להשקיע ולטפח את הקהילה? שאנו פונים אל המשתמשים והגולשים באתר במטרה שישקיעו ויטפחו את הקהילה הכוונה המלאה היא לדיונים, הרי לא הגיוני שגולשי הקהילה יקחו חלק בתכנות האתר או הפעלתו. לכן הנהלת האתר תמיד דואגת להפעיל את אותו פורום באתגרים ופעילויות.

פורום - איך הכל מתחיל?

כל פורום מצליח בארץ ובעולם, התחיל כמו כל קהילה בת יום. חוסר של נסיון בשילוב של חוסר תקציב יוצר את הקהילה הכושלת המצויה. אך מרבית הפורומים אינם לוקחים יד בדבר ואכן נוטים להיות ה"קהילה הכושלת" שאנו נוהגים לראות בתחרויות אתרים ומקומות דיי נחותים אפשר לאמר (ביחסית לעולם האינטרנט).על מנת להיות פורום מצליח אין צורך להשקיע מליונים וקמפיינים בערוצי הטלויזיה. ראשית כל, מה הכוונה פורום מצליח? שכל אדם גולש ומשתמש באינטרנט יכיר אותו? אפשר לאמר. אך פורום מצליח נמדד על פי האהבה של הקהילה והגולשים לאתר. איך בודקים זאת? קהילה רצינית תפרסם תכנים יחודיים (עם דגש) מדי יום.אך אל תטעו, גם קהילה כושלת יכולה לפרסם תכנים מדי יום ואפילו מדי שעה! אך אותם תכנים כמובן יהיו מועתקים מאתרים אחרים וקהילות מתחרות ולרוב גם לא מועתקים בצורה איכותית בנימה צינית. גולשים שרואים פורום יציב ומבוסס שלא הולך להסגר כל שני וחמישי, פורום שהמנהלים שמה פועלים בדרך ישירה ונאמנה ודואגים לעשות עבודתם כעבודת קודש. קהילה שבההתכנים הינם יחודיים והנהלת האתר דואגת לשמר את התכנים בצורה נכונה. זהוא פורום אשר יגיע רחוק ולא יכשל. מעבר לאחסון תכנות ועיצוב חשוב לנו לזכור את הדבר האמיתי שזהוא הגולשים באתר. לכאורה הגולשים כן נהנים מהעיצוב התכנות ושאר הדברים הטכנולוגים שמוטמעים בתוך פורום, אך אסור לנו לשכוח את הדבר האמיתי שעליו מבוסס על פורום בארץ ובעולם האינטרנט בכלל, שהינו התוכן הנושאים וההודעות.יש פתגם בהקשר לפורום באינטרנט שאומר, עדיף אשכול יחודי (נושא \ דיון בתוך אחד מן הפורומים) אחת לחודש מאשר דיון מועתק אחת ליום.

פורום - תוכן

הבהרנו כבר שהדבר העיקרי והחשוב ביותר בתוך פורום הינו התוכן, שמה זה בעצם? תוכן שווה ערך לנושאים , דיונים , הודעות , וכל פעולה ממוצאת של גולש בתוך פורום. אך כאמור התוכן אינו יגיע מעצמו! חשוב לדאוג לגולשים שייצרו את התוכן ובצורה הכי איכותית ואמינה שאפשר. כיצד נעשה זאת? אפשרי בכמה דרכים, יש את הדרכים המוכרות לכולנו שהם אתגרים פעילויות ופרסים, וישנם את הגולשים שעושים זאת מעצמם. וכמובן בהבטחה לניהול. זכרו שכל עוד אין תוכן מועתק ודברים פסולים לפורום אין זה חשוב מהיכן וכיצד הגיע התוכן! מה שחשוב שיש גולשים פעילים.גולש תמים חובב קהילות ודיונים מצוי, יכנס אל אותו פורום במטרה למצוא קהילה חדשה ואיתה ריגושים וחברים, אך יצפה בקהילה אינה פעילה עם הודעה אחת לתקופה לא רלוונטית, והתוכן רדוד ואינו שווה ערך למשהוא איכותי. אותו גולש יגיד שלום יפה ויפנה לפורום אחר במטרה לחפש שם את מבוקשו.חשוב לזכור שפורומים יש מאות אם לא אלפים באינטרנט, ואנחנו צריכים להיות הטובים שבטובים על מנת למשוך את הקהל יעד לאתרינו. אך כמו שאמרנו על מנת להפוך לקהילה מצליחה יש כללים נוקשים, ואחד מהם זהו לא למשוך גולשים אלא לגרום להם להשאר ולחזור לבקר באתר וכמובן להרשם ולהיות פעילים.כיצד נגרום לכך? על ידי ניהול נכון של קהילת פורומים ותפעול תקין.

פורום - הנהלה

המרכיב החשוב ביותר כיום בתוך פורום לצידו של התוכן הינו צוות ההנהלה. המנהלים הם בעצם שעושים עבורינו (בעלי האתר) את העבודה בהתנדבות כמובן. מה יוצא להם מזה? אהבה לקהילה וכמובן שאיפה לדרגה טובה יותר והצלחה עצמית. אך זאת לא הבעיה. זכרו שפורום או כל קהילה ואתר באינטרנט ללא מנהלים לא יוכל לשרוד אפילו יום אחד.הם אלו שדואגים להכל, החל מלהביא משתמשים ולקחת חלק רציני בפרסום אותו פורום ועד לניהול ההודעות של המשתמשים השונים ומשונים. הם אלו שדואגים להפעיל את הקהילה וכמובן להעניש את אלו שצריך. כי כמו שכבר אנו יודעים, בכל פורום יהיו את החבר'ה הרעים שצריכים להתרחק מן האתר (לפעמים לצמיתות ולפעמים לתקופה זמנית).כיצד מוצאים מנהלים טובים לפורום שלי ? פשוט מאוד, דואגים להיות פורום רציני והמנהלים כבר יבואו לבד. כל גולש כיום אוהב לנהל ולשלוט בעצם בגולשים במובן מסויים. על מנת להשליט בקרה נכונה על כל אזורי הפורומים והקטגוריות חשוב לבחור במנהלים רציניים שיעשו את עבודתם בצורה נכונה, סדר המנהלים בתוך פורומים הולך על פי דרגות ותארים. החל ממנהל פורום זוטר ועד דרגות גבוהות שהנפוצה ביותר הינה "מנכל הפורום"פשוטו כמשמעו.


אודות מחבר המאמר

מידע רלוונטי על תפקוד וניהול פורום באינטרנט, בקרוב עוד מידע על פורומים וקהילות ברשת, בברכה forum.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.