אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מדרגות - כל העצות

חוק התכנון והבנייה בישראל נותן את הדעת על מדרגות עבורנו, ומציג נוסחאות מדויקות לחישוב גובה תקין עבור מדרגות וגודל השלח (החלק העליון של כל מדרגה, עליו דורכים המשתמשים באותן מדרגות). חוק התכנון והבנייה גם מגדיר אילו מדרגות מתאימות עבור מדרגות חירום, ואילו לא יצלחו לתפקיד זה (למשל מדרגות טרפזיות או לולייניות).

 

מעקות למדרגות – חלק בלתי נפרד מכל גרם מדרגות

 

חשיבות לא פחותה יש גם לנתוני מעקות למדרגות. מאחר שעלייה וירידה בגרמי מדרגות מעץ דורשת יותר מאמץ פיזי מאשר הליכה על משטח ישר, מעקות למדרגות הינם דרך לתת מענה של תמיכה, משענת ובטיחות עבור המשתמשים בגרמי מדרגות. מעקות למדרגות מחויבים אף הם בעמידה בתקנים הישראליים, הקובעים כי מעקות למדרגות צריכים להיות בעלי גובה מינימום של 90 סנטימטר. כמו כן מעקות למדרגות חייבים להיות בעלי רווח של מקסימום 11 סנטימטר זה מזה בפסיהם. קביעה זו נועדה כדי למנוע היתקעות של ראשי ילדים בתוך מעקות למדרגות, או נפילה דרכם. מעקות למדרגות חייבים להיות מחוזקים כיאות, ויש להקפיד על חיזוק זה הקפדה יתרה.

 

השמירה על כל החוקים הללו, כמו גם על הנדסת אנוש מתאימה (למשל, חלוקת גרמי מדרגות ל"מהלכים" בעזרת פנייה כדי לאפשר מנוחה לרגליים אחרי כמות לא גדולה מדי של מדרגות), היא חשובה ביותר ואין להקל בה ראש. חשוב לזכור כי מדרגות נועדו בראש ובראשונה להיות שימושיות ונוחות, והתפשרות על תקנים אלו למען אסתטיקה עלולה להסתיים באסון. כן, מדרגות שקופות וצרות נטולות מעקה אולי יהיו יפות ואווריריות, אך אם העולים בגרמי מדרגות אלו יתקשו בהליכה עליהן או, חלילה, יפלו ויחליקו מהן – מה הטעם?

 

גרמי מדרגות מחוץ לבית

 

כשמדובר על גרמי מדרגות שיש שאינם בתוך הבית אלא נמצאים תחת כיפת השמיים, יש לתת את הדעת גם על גורם ההחלקה. בימי חורף גשומים מדרגות אלו יתכסו במים, וגם בקיץ הן יהיו חשופות לטל מדי בוקר. רטיבות זו הופכת מדרגות לחלקלקות ומועדות להחלקה ולמעידה. לכן חומרים שיהיו נפלאים עבור גרמי מדרגות פנימיים, כגון אבן שיש למשל, לא יהיו מוצלחים עבור מדרגות חיצוניות, מכיוון שהם חלקים מדי וכדאי לשקול שימוש בעזר כמו מעקות למדרגות, עדיף מעקות ברזל או מעקות עץ לתמיכה ולבטיחות.

 

תאורה בחדר מדרגות

 

כאמור, ירידה ועליה בגרמי מדרגות מתכת אינה קלה כהליכה פשוטה, ולכן פרט לקביעת מעקות למדרגות יש לקבוע תאורה סבירה באזור מדרגות אלו. אין התאורה חייבת להיות חזקה מאוד, אלא רק נוחה מספיק לראיית המדרגות. יש גם המעדיפים (בעיקר בחללים מסחריים) גופי תאורה השקועים במדרגות עצמן, באופן המאיר אותן בצורה מדויקת יותר.


אודות מחבר המאמר

שי שכטר

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.