אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מקלחונים - יתרון או חסרון לילדים?

 בעבר, קילוח הילדים היה פשוט יותר, כיוון שבמרבית הבתים הייתה אמבטיה. באמבטיה רחצת הילדים קלה יותר, משום שניתן להושיב את הפעוט או להשכיבו ולרחוץ אותו בבטחה. האמבטיה מאפשרת גם להסיח את דעתו של הילד ופשוט סתם להשתעשע איתו בעזרת שלל צעצועים ומשחקים. במשפחות עם מספר ילדים באותה קבוצת גיל, ניתן היה אף להושיב את כולם באמבטיה ולרחוץ את כולם בו זמנית לקול צהלות ושפריצים הדדיים.אבל כיום, נראה כי אמבטיונים (יחד עם מים ועם דירות בגודל סביר) הן נחלת העבר ובמרבית הבתים יש רק מקלחון זכוכית. אפילו החדר משנה אט-אט את שמו, וכיום יותר ויותר אנשים לא מדברים על חדר האמבטיה, אלא על המקלחת. אלא אם כן מדובר במקלחונים מפוארים במיוחד, מקלחונים הם בדרך כלל צרים ואין בהם מקום רב (זהו יתרונם וחסרונם הגדול). כמו כן, הם נועדו למקלחת בעמידה והכניסה אליהם צרה, דבר אשר הופך את טקס המקלחת היומי למבצע הדורש תושייה רבה. גם צעצועי האמבטיה הם לא אותו הדבר, כשמדובר במקלחת... מה עושים?

 

תינוקות ופעוטות

כאשר מדובר בתינוקות ובפעוטות הבעיה אינה כה גדולה (תרתי משמע). ניתן להושיבם או להשכיבם באמבטיית פלסטיק הממוקמת על רצפת המקלחון כשהדבר אפשרי, ומחוץ למקלחון כשהדבר אינו אפשרי. הקירות של מקלחונים זכוכית יכולים במקרה זה אף לספק לתינוקות הגנה מפני קור ולמנוע מהרטבת כל החדר במהלך המקלחת. ניתן לצייד את הילד או הילדה בצעצוע או שניים, כדי למשוך את תשומת ליבם. אבל הדבר אינו הכרחי. גם שיר נחמד ויחס אוהב יעשו את העבודה.

 

ילדים קטנים

כאשר מדובר בילדים קטנים, אשר מסוגלים לעמוד בבטחה בכוחות עצמם, אין מנוס אלא לוותר על האמבטיה ולעבור לשימוש במקלחונים כמקובל – למקלחת בעמידה. בתקופת המעבר ניתן לצייד את הילד בכיסא קטן, כדי שיוכל לשבת בנוחות ויהיה סבלני יותר למקלחת. כאשר הילד או הילדה עומדים בזמן המקלחת, יש להקפיד לצייד מקלחונים, ובמיוחד את הדלתות העשויות זכוכית, בציוד למניעת החלקה, כגון רפידות למניעת החלקה על הרצפה וידיות אחיזה הממוקמות בגובה מתאים, בהם יוכלו הילדים להחזיק. מיותר לציין כי בכל מקרה יש לקלח ילדים בזהירות רבה ולא לבצע תנועות פתאומיות אשר עלולות להבהיל אותם ולגרום להם להחליק.

 

כאמור, יש דברים עליהם יש לוותר במעבר מאמבטיות קרמיקה למקלחונים זכוכית, וישיבה ארוכה במים, מוקפים בקצף סבון ובצעצועים רבים הוא אחד מאותם דברים. עם זאת, הלוא מחקרים המתפרסמים מדי פעם בפעם רק מזהירים מפני רעילותם של צעצועי פלסטיק שונים. בנוסף, האם אנחנו באמת רוצים להרגיל את ילדינו לגירויים רבים כל כך ומלאכותיים כל כך כבר מינקות?

 

טקס המקלחת יכול להיות הזדמנות פז לזמן איכות עם הילדים. אפשר לשיר להם או איתם. כאשר הם גדלים, אפשר גם לשוחח איתם על היום שהיה או להתחיל לתכנן את הסיפור שלפני השינה. פעילויות אלה שוות עשרת מונים מכל אמבטיה עם צוללנים וברווזונים. הם מסייעים ליצירה ולתחזוקה של קשר בלתי אמצעי בין ההורים וילדיהם.

 

מילה קטנה אליכם, ההורים

לא רק על הילד יש לשמור בעת שימוש במקלחונים העשויים זכוכית. גם לכם כדאי לשמור על עצמכם ובייחוד על הגב. מומלץ להחזיק במקלחת כיסא פלסטיק, עליו תוכלו לשבת בזמן המקלחת. כך תוכלו גם לדבר עם הילד פחות או יותר בגובה העיניים וגם לשמור על הגב מפני קרמיקה או אביזרי אמבטיה אחרים. בנוסף, אין ספק כי ללא כאב גב תהיו סבלניים לאין ערוך בזמן המקלחת וכל החוויה תוכל לעבור הרבה יותר בנעימים.


אודות מחבר המאמר

שי שכטר

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.