אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

בטיחות ילדים במכונית

בטיחות ילדים במכונית

 

במאמר זה אסדר לך, הקורא/ת את הנושא המורכב  של הסעה בטוחה של ילדים במכונית.

 

אתחיל בתיאור החוק בארץ,  אמשיך בפירוט סוגי המוצרים הקיימים בארץ ובעולם שנועדו להסעת תינוקות וילדים במכונית ואסיים במספר עצות חשובות.

 

הקטע בחוק הישראלי המטפל בנושא הסעת ילדים במכונית נקרא תקנת תעבורה 83, החוק הישראלי מדבר  על "התקן ריסון המתאים לגילו ומשקלו של הילד", הווה אומר: סל-קל או כסא  בטיחות או בוסטר (אפרט בהמשך). מה שהחוק אומר הוא שעד גיל שנה ומשקל 9 ק"ג (שני התנאים צריכים להתקיים) על הילד להיות קשור בהתקן ריסון כאמור כשפניו הפוכים לכוון התנועה (הילד מסתכל "אחורה")  גם במושב הקדמי, אם אין בו כרית אוויר פעילה וגם באחורי, מגיל שנה ואילך  החוק עדיין דורש דרישה זהה: על הילד להיות קשור בהתקן ריסון אבל בכיוון הנסיעה (מסתכל קדימה)  וזאת עד גיל 8 שנים, לאחר שהילד עבר את גיל שמונה חלות עליו אותן התקנות כמו למבוגרים.

 

סוגי המוצרים שפותחו  עבור הסעת ילדים במכונית  מכסים 3 קבוצות משקל:

מושב בטיחות לתינוק      משקל 0-13 ק"ג – הסל-קל:

הסל-קל למכונית נבנה כך שאפשר יהיה לשאת  בו את התינוק החוצה מהמכונית וחזרה. ולכן לסל-קל יש ידית נשיאה והוא שוקל בין 2-5 ק"ג. ניתן לקשור את הסל-קל עם רצועת הבטיחות של המבוגר (רצועת מותניים וכתף -  רצועת 3 נקודות) כשהוא פונה אל החלק האחורי של המכונית. קיימים סל-קלים עם בסיס, אך כאן יש לתת את הדעת על כך שהבסיס פותר  אתכם לחלוטין מטיפול ברצועות הקשירה של הסל-קל למכונית בכל פעם שתוציאו או תחזירו את הסל-קל לאוטו. פתרון שכזה יש רק בסל-קלים עם תקן אמריקאי או אירופאים  עם התקן "איזופיקס". הזווית בה מונח התינוק בתוך הסל-קל איננה זווית בריאה  (לחץ מצטבר על בסיס עמוד השדרה של התינוק( ולכן יש להימנע מלהשאיר את התינוק זמן ארוך  בסל-קל.

מושב בטיחות לפעוט       משקל 9-18 ק"ג – כסא הבטיחות:

כסא הבטיחות לילד הוא מוצר בו יבלה ילדנו שעות רבות בין הגילאים שנה ועד בערך ארבע שנים ולכן יש לוודא שהכסא מרופד בצורה נוחה. קיימים כסאות בטיחות (אירופאים בלבד – בגלל הבדל בין התקן האמריקאי לאירופאי) בהם ניתן לשנות את זווית הישיבה של הילד בזמן שהכסא רתום למכונית – תכונה חשובה לאילו מביננו שנוסעים נסיעות ארוכות. תכונה חשובה לילדים שובבים המנסים להסיר את רצועות הקשירה מעל כתפיהם יש בחלק מהכיסאות (אמריקאים בלבד) - אבזם המחזיק יחד את רצועות הכתף על הילד. קיימים כסאות רבים המתאימים כבר מהלידה, כסאות אותם ניתן לקשור במכונית לשנה הראשונה בשיפוע ונגד כיוון הנסיעה ובגיל שנה לקשור אותם עם כיוון הנסיעה, למרות זאת רוב ההורים רוכשים לשנה הראשונה סל-קל ורק אח"כ כסא בגלל הניידות שהסל-קל מאפשר וגם מכיוון שלכשיבוא הילד השני טוב שיהיה פתרון לילד קטן וגם לגדול. קיימים כסאות בטיחות בהם ניתן להשתמש עד משקל גדול יותר מ-18 ק"ג וכאן חשוב שנוודא שיהיה לנו שימוש בתכונה זאת כי אם הצוציק הנוכחי הוא ילדנו הראשון יש סיכוי שכשהוא יגיע לגיל 4-5 שנים (18 ק"ג) יהיה ילד נוסף שיכבוש את כסא הבטיחות ולגדול נרכוש בוסטר.

מושב מגביה                  משקל 15-36 ק"ג – הבוסטר:

את הבוסטר והילד שיושב עליו קושרים ביחד בעזרת רצועות המכונית. תפקידו של הבוסטר הוא למקם נכון את רצועות המכונית על גופו של הצוציק שלנו כך שגם בזמן תאונה (חו"ח) הקטע האלכסוני של הרצועה עובר מכתפו של הילד עד למותניו והקטע הרוחבי ממותן למותן. קיימים שלושה סוגים של בוסטרים: ללא גב, עם גב והשלישי: עם גב ורצועות. הבוסטר עם גב ורצועות שימושי כבר מגיל שנה אך אין בו את הנוחיות של שינוי זווית שיש בכיסאות הבטיחות (9-18 ק"ג). בוסטר עם גב הוא הסוג הפופולרי ביותר ובצדק, הילד יכול להניח עליו את הראש כשיירדם והוא ממקם את רצועת המכונית נכון גם עם הילד שובב ותנועתי. נכון לרכוש בוסטר בו רצועת המכונית עוברת מתחת למשענת הראש וזו יכולה לשנות את גובהה. הסוג השלישי של הבוסטרים: ללא גב מתאים לסבים וסבתות או לכל מי שמסיע את הילד רק מידי פעם ולנסיעות קצרות בלבד.

וכעת לכמה עצות חשובות:

 

סדר הבטיחות במכונית: המקום הבטוח ביותר  לקשירת התקן ריסון הוא אמצע המושב האחורי (מקסימום אזורים סופגי אנרגיה סביב הילד), הבא אחריו הוא המושב מאחורי הנוסע (תנועת המכוניות בכביש מצד הנהג), במקום השלישי: המושב מאחורי הנהג ובמקום האחרון: המושב הקדמי.

 

קשירת הילד בהתקן ריסון כשפניו נגד כיוון הנסיעה אינה נוחה, אך היא חיונית, עד גיל שנה, בכדי לשמור על שלומו של הילד, גם אם הרכב בו אתם נוסעים יקלע לתאונה. מכיוון שכל גוף שואף להתמיד בתנועתו, הרי שכשהילד קשור בהתקן הריסון הפוך לכיוון התנועה, התנופה של התאונה תיבלם על כל שטח הגב  של התינוק וכך הלחץ על גופו של הפעוט יתחלק על שטח מקסימלי ויגרום נזק קטן ככל האפשר. יתרון חשוב נוסף: ראשו של  התינוק כבד וצווארו חלש, בחודשים הראשונים לחייו, כשאנחנו מניחים את התינוק כנגד כיוון הנסיעה אנחנו מוודאים שבזמן תאונה, הראש ינוע תנועה אפסית  וכך  נשמור על  תינוקנו.

יש לתת את הדעת לכך שכשהתינוק "הפוך"  במושב הקדמי יש לנטרל את כרית האוויר,  המיקום פחות מוצלח מהבחינה הבטיחותית, אבל התינוק נגיש. כשהוא במושב האחורי, הוא במקום מוגן יותר אבל עם יפול לו המוצץ, לדוגמא, לא נוכל להגיע אליו ובכדי לראות את התינוק  נשתמש במראה ייעודית, כי במראת המכונית נוכל לראות רק את הגב של הסל-קל. לסיכום את הצוציק שלנו נקשור עד גיל שנה נגד כיוון הנסיעה כי כך החוק מחייב ונעדיף עד גיל שנתיים, אך לא במחיר של הסחת תשומת הלב של הנהג מהנהיגה בגלל הקונצרט המשובח שהתינוק משמיע כי משעמם לו.

 

קשירת כסא או סל-קל במכונית חייבת להיעשות על-ידי בעל מקצוע מכיוון שהבטיחות אינה מתקיימת רק בגלל המוצר אלא גם מדרך השימוש בו, בניסיוני ארוך השנים יצא לי פעמים רבות לראות כסא בטיחות (שעלה לאבא ואמא המון כסף) קשור  בצורה מרושלת  כל-כך שרק שמחתי שלא הועמדה במבחן של תאונה.

כסא בטיחות או סל-קל שנקנה במקום שלא מסוגל לעזור לכם לקשור אותו במכונית (על-ידי בעל ניסיון) שווה הרבה פחות וכמובן שבטיחות היא המקום האחרון להתפשר בו.

 

 

לכל שאלה או הערה ניתן לשלוח לי מייל דרך האתר שלנו:

http://www.zuzik.co.il

 

בברכה

גדעון וסיליסקי

צוציק

המומחים למוצרי תינוקות

 


אודות מחבר המאמר

צוציק - המומחים למוצרי תינוקות

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.