אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

קצר רואי/ דוד בר-אור

קצר רואי/ דוד בר-אור

הוצאת חלונות, 339 עמ'

הסיפור נפתח ביום שחרורו של דניאל,גיבור הספר, מצה"ל, ומתפתח למערבולת המערערת את עולמו.

דניאל קצר הרואי הוא צעיר ביישן מעט, התוהה על משמעות חייו, אך חיפושה של המשמעות אינו ברוח הפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית המתארת אדם שהושלך לקיום בעולם, הסופר מעניק לגיבור מידה לא מבוטלת של חירות ואחריות למעשיו.

אנו מתוודעים לדמויות השונות המלוות את חייו של דניאל - שתי אהבותיו הגדולות, נירה התלמידה וברוריה המבוגרת ממנו ביותר מעשר שנים. פרדי, חברו מן השירות הצבאי, דון ז'ואן מצליח מאוד אשר מפיל בקסמו כל אישה, ועובדי הבנק, חבריו לעבודה של דניאל- עזרא הבוס הקפדן והעוין, וציון שנלכד ברשתה של אנט, הלקוחה היפהפייה. מערכות היחסים בין הדמויות ואגודה שמקים דניאל להבנת המציאות האחרת עומדות במרכז רומן מעניין זה.

העלילה מתפתחת על שני צירים: האחד ההתנסות החושנית והוודאות שבאה בעקבותיה, והשני חיפוש הוודאות בהבנתה של המציאות האחרת. לאורך הספר ניכר המתח בין אהבה לבין משיכה מינית, הניגוד בין הדון ז'ואן לבין הצעיר הביישן. את העלילה מניעה החידתיות של הוודאות ושל מערכות היחסים השונות, כמו גם כוחן הדמוני של הנשים הארוטיות, ברוריה נירה ואנט.

המציאות האלטרנטיבית בספר אינה מבטאת השתלטות של המיסטיקה על העלילה ועל רוחו של המספר, השומר על מידה רבה של רציונאליות. אולי נכון יותר להגדירה כניסיון להגיע לידי הרמוניה. מציאות זו משלימה את המציאות הקיימת ואיננה בהכרח אשלייתית או מערערת את התודעה. עיצובה של מציאות זו והשימוש בקוצר הראיה של הגיבור לכך, מוסיף נופך פנטסטי לעלילת הרומן ומגוון אותו גם במהלכו וגם בסיומו.

הספר מתאר היררכיות של כוח ביחסי נשים גברים, ביחסי גברים גברים, ובמקום העבודה. דרך ההישרדות המוצעת כאן היא חיובית ורחוקה מדרוויניזם חברתי. הבנק מתואר כאן כמעין מיקרוקוסמוס של החברה, על יחסי הכוח, השנאות, האהבות והתככים.

נראה שהסופר מייחס משמעות רבה למקום, לתיאור הקונקרטי של נופי מרכז הארץ, אשקלון, תל-אביב, בת ים, יפו. הים הסמוך מרכך כל תחושה של ניכור אורבאני. הים מתואר בפירוט כנוף פיזי, כהשתקפות נוף התודעה, כמקום אקזוטי של חירות ואף כמקום של מרפא. חיפוש המשמעות של הגיבור וההתבוננות בים הזכירו לי במשהו את הרומן "מסע דניאל" של יצחק אורפז.

קראתי את הרומן במהירות ובנשימה עצורה במשך יומיים "ברוטו". עשיתי הפסקות רק לעיסוקים דחופים. אין זה ספר טיסה. הספר קליל, שוטף, רהוט ואינו מכביד על הקורא, אך יחד עם זאת מעורר מחשבה ובעל סוף מפתיע. בכוחו של המספר לטוות עלילה מרתקת וגם להחכים אותנו במחשבות מאלפות על החיים ועל הקיום האנושי ללא נפנוף בלמדנות מנקרת עיניים. מומלץ לקריאה.

 


אודות מחבר המאמר

אוהבת ספרים

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.