אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

גרפולוגיה - מדע או אמנות

גרפולוגיה איננה ולא הייתה מעולם תחום מיסטי. מזה שנים רבות נחשב האבחון הגרפולוגי לכלי מקובל ומוערך להשמת עובדים במקום העבודה המתאים לכישוריהם. משרדי ממשלה, חברות רב לאומיות, בנקים, מפעלי תעשייה והיי-טק בארץ ובעולם, משרדי עורכי דין ומשרדי חקירות, משתמשים בקביעות בניתוחים גרפולוגים. זו לא שאלה של אמונה, וגם לא של פרשנות כזו או אחרת, אלא עובדות מדעיות מוצקות שאינן ניתנות לערעור.

לקוחות נאמנים שנעזרים באבחון הגרפולוגי שנים רבות מעידים על רמת הדיוק, על התובנות שחוות הדעת הגרפולוגית נותנות להם בזמן קבלת העובד למשרה ובזמן עבודתו.

מהו ההיגיון העומד מאחורי גרפולוגיה? הכתיבה הינה פעולה מורכבת, פעולה הדורשת קואורדינציה בין מוח, עין, יד (או פה או רגל לפעמים אצל אנשים שאין להם ידיים) פעולה המשלבת קשר מורכב מאד ומדויק מאד בין המערכות השונות. המוח הוא זה ששולח את הפקודות לכף היד ומשם לאצבעות והעין היא זו שמאשרת את הצורה האסתטית של התוצאה על הניר... אין שום קשר למיסטיקה, שום ניחוש, ושום הגדרת עתידות. כל הממצאים מבוססים על מחקר, על הגיון ועל הדמיון שבין שפת הגוף, מהירות התנועה, זריזות המחשבה ועוד מאות פרמטרים שרובם ככולם מבוססים על ההיגיון.כל צירוף של סימנים מלמד את הגרפולוג על קבוצת תכונות בקשר לכותב. יחד עם זאת, חשוב תמיד לראות את התמונה השלמה ואת ההשפעות של התכונות כשהן משתלבות זו בזו.

גרפולוג מיומן יזהה ללא קושי האם התנועה עצורה או זורמת, קלילה או כבדה, בטוחה או מהוססת, גמישה או נוקשה, רפה או נמרצת, רגועה או חסרת מנוחה, רכה או קשוחה, מעודנת או גסה, מבוקרת או אימפולסיבית וכדומה. מיומנות זו דורשת הכשרה ארוכה, ניסיון וידע נרחב בפסיכולוגיה.

הכתב מהווה גם מבחן השלכתי הנותן ביטוי לתכנים הנפשיים של הכותב. כך למשל, כתב גדול עשוי להעיד על בטחונו העצמי של הכותב ועל תחושתו שהוא תופש את מקומו הראוי בחברה. לעומת זאת, כאשר הגודל מופרז, או עומד בסתירה לסימנים אחרים בכתב, המצביעים על חוסר בטחון ועל הפרעות בדימוי העצמי, יתפרש הדבר לא כתחושת בטחון אמתית, אלא כדחף להתבלט וכפיצוי לרגשי נחיתות. רק ניתוח מדוקדק של מכלול התופעות בכתב וסינתזה זהירה שלהן, עשויים להעמידנו על הפרשנות המדויקת של כל אחת מן התופעות.

התפתחות האבחון הגרפולוגי נעשתה בכלים מדעיים מובהקים, והיא מבוססת על עקרונות פסיכולוגיים מקובלים ועל מתודת אבחון מורכבת. ואולם, התחום מושך אליו מיסטיקנים, "קוראים בכתב" ו"גרפולוגים" עממיים רבים, רובם חסרי הכשרה פורמאלית של ממש, המציגים תמונה פשטנית של עקרונות האבחון הגרפולוגי, מייחסים משמעות מאגית לאותיות השונות, וחלקם אף מתיימר לגלות עתידות מתוך הכתב או לקבוע אבחנות רפואיות חסרות אחריות. שיפור המודעות הציבורית לאבחנה בין גרפולוגיה המבוססת על ידע ועקרונות מדעיים לבין מיסטיקה היא אחד היעדים החשובים של האגודות הגרפולוגיות המדעיות בארצות השונות.


אודות מחבר המאמר

 

חנה קורן הינה גרפולוגית ומנהלת חנה קורן - מכון לגרפולוגיה, הראשון בארץ והגדול בעולם הפועל משנת 1976. חנה קורן וצוות המכון מספקים שירותי ייעוץ לקבלת עובדים וקידומם, הרצאות וסדנאות, לימודי גרפולוגיה בכל הרמות בפריסה ארצית, מומחית להשוואת מסמכים מטעם בתי המשפט בארץ ובעולם , גרפולוגיה משפטית

יש לכם שאלות נוספות הקשורות בגרפולוגיה? היכנסו לפורום גרפולוגיה בוואלה בניהולה של חנה קורן.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.