אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מזונות האישה - פגמים בחוק

בתהליך הגירושין, טרם קבלת הגט, מחוייבת לקבל האישה מזונות. בימי המקרא ראו באישה את הצד החלש אשר זקוק להגנה ועד היום נהוג חוק עברי זה. המחשבה מאחורי חוק המזונות היה לוודא שהאישה לא תהיה תלויה בבעלה, שהחליט להתנכר לה ומנסה לגרשה. על כן, עד אשר ניתן הגט על ידי בית הדין הרבני, תקופה שיכולה להימשך חודשים ושנים, מחויב הבעל לשלם לאשתו מזונות, בכפוף לחריגים מסויימים.

אולם במציאות המודרנית של ימנו, היוצרות עלולות להתהפך יותר מפעם אחת. התגמול הרב הניתן ממזונות האישה יוצר פיתוי רב למתגרשות לנקוט בפעולות לא חוקיות על מנת לזכות בהם לאורך זמן ושלא בצדק. להערכת עורכי דין לענייני משפחה, כ-30 אחוזים מהנשים המתגרשות מעכבות את הסכמתן לקבלת גט מבעלן, וממשיכות ליהנות ממזונות אישה.

נשים לא מעטות נוקטות בפעולות מלאכותיות על מנת לשכנע את בית הדין כי מגיעים להן מזונות אישה, פעולות העלולות לחבל בכיסו של הבעל ובנפשם של הילדים המשותפים. מספר טיפים ודרכים שיקלו על גברים מתגרשים להתגונן מפני התופעה השלילית.

מדי שנה עולה אחוז המתגרשים בישראל, והוא עומד כיום על אחד מכל שלושה זוגות. הליך הגירושים כרוך במקרים רבים במאבקים משפטיים שלעיתים הופכים לארוכים ןמיגעים. מעבר לבעיית חלוקת הרכוש, הסדרי הראיה וקביעת מזונות לילדים, ניצבים בתי המשפט בפני סוגיה כבדת משקל שרבים אינם מודעים אליה: קביעת מזונות האישה בטרם ניתן לה גט.

החוק קובע כי זכאית האישה למזונות מבעלה עד לרגע בו מתקבל הגט. תפקידם של מזונות אלה לשמור על רמת חייה עד אשר ייעתר בעלה לתת לה גט והיא תיעתר לקבלו. על כן מזונות האישה הם בראש ובראשונה הלכה הומנית שמטרתה לשחרר את האישה מתלות מוחלטת מבעלה המפרנס אותה, בניהולה מולו מאבק גירושים.

אך במציאות המודרנית, פעמים רבות האישה יכולה לפרנס את עצמה, ומשכורתה עשויה גם לעלות על משכורתו של בעלה. כדאי להדגיש כי לא כל דרישה של אישה למזונות היא סחטנית ולא מוצדקת אומרת עורכת דין חגית לב. להיפך, במקרים רבים מדובר בפעולה שאכן מצילה את האישה מתלות מוחלטת בבעל. אך כאשר נוקטת האישה בהליכים שונים על מנת להגדיל את מזונות האישה, ולהאריך במלאכותיות את התקופה בה היא זכאית להם, על הבעל המתגרש לחשוף זאת בפני בית המשפט ולהפחית מעול הפרנסה המוטל עליו.

במקרים בהם התרגלה האישה לרמת חיים גבוהה, המזונות שנקבעים לה גבוהים מאד, וכך למעשה אין לה רצון אמיתי להפסיק את קבלתם ולהסכים לקבל גט מבעלה.התמשכות תשלום מזונות האישה, שעלותם מגיע לפעמים לסך של אלפי שקלים לחודש, מפעילים לחץ כלכלי כבד על הבעל. לחץ זה עלול לגרום לו לוותר על דרישות לא מוצדקות של האישה, וכך הופכים המזונות למכשיר סחיטה יעיל ואכזרי.איך מזהים סחטנות?על מנת לחשוף מניעים פסולים בבקשה למזונות האישה, יש לבדוק אם דרישותיה עומדות בקנה אחד עם רוח ההלכה, כלומר, האם היא באמת נסמכת על פרנסתו של בעלה, והאם היא באמת ובתמים מנסה לקצר את תהליך הגירושים, ולא מעכבת אותו שלא לצורך. בשביל לבחון את השאלה הזו כדאי לבדוק כמה נושאים.האם האישה מפרנסת ממעשיי ידיה? - על פי ההלכה האישה פטורה מלשאת בעול פרנסת המשפחה. אך אם חלק נכבד מהכנסות המשפחה מגיעות מעבודתה, רשאי הבעל לטעון שמספיק לה במעשה ידיה, ולכן הוא לא חייב מלפרנס אותה. גם אם האישה חדלה לעבוד בסמוך למשבר בין בני הזוג, הדבר עלול להיחשב לדרישה בלתי מוצדקת למזונות. כמו כן, אם האישה היא בעלת השכלה ורקע מקצועי נרחבים היכולים לאפשר לה התפרנסות מכובדת, והיא בוחרת שלא לצאת לעבוד, יכול הבעל לטעון שהיא לא מממשת את פוטנציאל ההתפרנסות שלה, ולכן לא מגיעים לה מזונות אישה מלאים.

משמעות המגורים בנפרד, כאשר האישה גרה בנפרד מהבעל היא תזכה ברוב המקרים למזונות אישה. למה? מפני שעובדה זו מוכיחה מעל לכל ספק שחיי השיתוף הכלכליים בינה לבין בעלה נגמרו. אך אישה הנוקטת בפעולות שונות בניסיון לגרום לבעל לעזוב את הבית המשותף, נוקטת בתרגיל נבזי ומסוכן. אם ייחשפו מעשיה, עלול בית הדין להכריז עליה כאישה מורדת ולשלול ממנה את המזונות להם היא מחכה.

יש לזכור כי מטרת הפרובוקציות היא להשיג צו הרחקה נגד הבעל מהבית. תרגיל זה מעניק לאישה יתרון יחסי, מעבר לשהייה בבית הממומן על ידי הבעל. הילדים נותרים תחת שליטתה של האם. כעת היא יכולה לשלוט בהסדרי הראייה, והבעל עלול לאבד את הקשר עם הילדים, דבר המהווה לחץ שעלול לגרום לו לוותר בתחומים אחרים שבמחלוקת.

כמו כן, גברים מתגרשים שסבלו מפעולות שונות של נשותיהם בעבר נמנעים מלהגיע לבית המשותף מחשש לתרגילים ופרובוקציות נוספים שעלולים להסתיים עבורם בלילה נוסף בבית הכלא. יש לזכור כי בית המשפט נוהג כלפי אישה שסבלה מאלימות בסטנדרטים שונים, ובצדק. אך אם אישה טופלת על בעלה האשמות למעשי אלימות, והדבר לא מתגלה לבית המשפט, היא עשויה לקבל באופן אוטומטי מזונות אישה מוגדלים. כמו כן תשיג אותה אישה על פי רוב פיצוי בחלוקת הרכוש בגין הסבל אותו עברה כביכול, וחלוקת הרכוש לא תשמור על היחס המקובל של 50/50. פיצוי זה על אלימות הבעל כביכול, עלול להגיע לסכומי כסף גבוהים, ועל כן הפיתוי לטפול אשמה על הבעל גוברת.

אלימות נגד נשים היא בעייה קשה המצדיקה צעדים חריפים וחד משמעיים נגד בעלים אלימים אומרת עורכת דין חגית לב ומוסיפה מאידך, שאם יתגלה כי האישה טפלה האשמות על הבעל עלול בית הדין הרבני להכריז על האישה כמורדת, ולכפות עליה גט מיידי. תלונות שווא גם פוגעות קשה בזכויות הנשים, שכן רשויות החוק והאכיפה עלולות ליחס תלונה אמיתית לתלונת שווא וזאת בשל ריבוי בתלונות השווא.

עיכוב מתן הגט – ההערכה היא ששליש מהנשים עוצרות את מתן הגט לבעליהן, למרות שהמספרים הרשמיים של מעוכבי הגט נמוכים בהרבה. הדבר נובע מהתמשכות התהליכים לרישום בעל כמעוכב גט. הגט תלוי על פי רוב בהסכמת שני הצדדים, אלא אם כן הוא נכפה על ידי בית הדין. אם האישה מעכבת את הסכמתה לקבלת גט ללא סיבה נראית לעין, היא יכולה להיחשד כמי שנהנית מהמצב ולהיות מוכרזת כסרבנית גט. דבר שיפגע במזונות האישה הניתנים לה.

הגברת התלות בתקציב המשותף – על מנת לקבל מזונות אישה גבוהים, על האישה להוכיח כי היא נהנית מרמת חיים גבוהה, וכי הניתוק מבעלה לא מאפשר לה להמשיך ברמת החיים אליה הורגלה. ההלכה הזו עלולה להיות מנוצלת לרעה. על מנת להוכיח כי הן נהנות מרמת חיים גבוהה נוהגות נשים מסוימות לפזר כספים ולהשתמש בחשבון המשותף ביד רחבה ובנפש חפצה. חשוב לציין כי על מנת לצאת מחשבון בנק משותף חייבת להיות הסכמה של שני הצדדים, מה שעשוי להיות בעייתי בסיטואציה של הליך גירושים.

כאשר חשבון הבנק המשותף נמצא במינוס לא ניתן לסגור אותו, והמצב עלול להביא לסנקציות כלכליות על הבעל, ולעירוב גורמי גבייה לא סימפטיים ומסוכנים. דרכי פעולה כדאיות:

תעדו פרובוקציות - יש לזכור כי החוק לא סובל, ובצדק, כל גילוי של אלימות, ובעלים רבים לא מודעים לכך שגם הרמת קול, שימוש בשפה מאיימת, שבירת חפצים ואפילו מכה על השולחן נחשבים על פי חוק כאלימות של הבעל, בגללה הוא עלול לבלות לילה באבו כביר, ולהיות מורחק מיידית מהבית, ובצדק. נשים אחדות מנצלות זאת ומעוררות פרובוקציות שיגררו את הבעל לאובדן שליטה על מעשיו.

מומלץ שבכל מקרה של פרובוקציות, על הבעל להתעלם, ואף להתרחק זמנית מהבית. כאשר בעלים חוששים כי טומנים להם מלכודת, ממליצה עורכת דין לב להקליט ולתעד את הנעשה על מנת שיוכלו להוכיח לאחר מכן שתלונות האישה הן תלונות שווא.

לרוב, לפעולות האישה קודמים איומים מרומזים ומפורשים, ובמקרים אלה כדאי לו לבעל לנקוט מיד בפעולה. אם האישה מאיימת למשל: אני אתלונן עליך, אני אכניס אותך לכלא, על הבעל להיערך לפרובוקציות שבפתח ולהתחיל להקליט ולתעד את המתרחש בבית.

אל תעזבו את הבית המשותף – מומלץ לבעל שלא לעזוב את הבית המשותף, על מנת לא להצדיק את טענות האישה על כך שהיא זקוקה לגורם שיפרנס אותה. על הבעלים לזכור שליציאה מהבית יש משמעויות מרחיקות לכת. מעבר לכך שהבעל יצטרך לממן מעתה דירות שונות, זו שלו וזו של אשתו, הוא מאפשר לה לזכות בבית בחלוקת הרכוש, נותן לה שליטה על הסדרי הראייה, ומחזק את טענתה לקבלת מזונות אישה מוגדלים.

הוכיחו השתכרות נמוכה – רוב הנשים בישראל משתכרות פחות מגברים בתפקידם, ורוב בתי האב בישראל נסמכים על משכורתו של הבעל. אך לעיתים קרובות הסטטיסטיקה מראות אחרת. לעיתים דווקא האישה היא המפרנסת העיקרית בבית, או לפחות בעלת הכנסה גבוהה ומכובדת. כאשר חש הבעל כי בקשת האישה למזונות גבוהות, כדאי לו לאסוף ראיות לפוטנציאל ההשתכרות שלה. מכתבי הערכה והמלצה של מעסיקים, תעודות המעידות על כישורים מקצועיים ותלושי משכורת הנן חלק מהראיות העשויות לשכנע את בית הדין כי די לאישה במעשיי ידיה, כלומר, שיש לה יכולת השתכרות ממשית או פוטנציאלית.

איך סותמים את החורים בחשבון המשותף? -  סגירת חשבונות בנק משותפים כאשר מערכת היחסים מתחילה להדרדר וכאשר די ברור שגירושין עומדים בפתח. כאמור, החשבון המשותף עלול להפוך לשדה קרב עשן עבור זוגות רבים. כאשר החשבון מאוזן או בפלוס, יכול כל אחד מבני הזוג לבקש מהבנק לסוגרו. על כן נוהגים בני זוג המעוניינים להמשיך לינוק מהחשבון המשותף לנסות ולמנוע את סגירתו. הדרך הפשוטה לכך היא להכניס את החשבון להתחייבויות כבדות על ידי פיזור צקים. כאשר החשבון נמצא בחובה אי אפשר לסוגרו. למרות זאת, ניתן לדברי עורכת הדין לב, לעקוף לעיתים את הבעיה החמורה הזו. במקרה בו אתם חושדים כי בן או בת הזוג משתמשים לרעה בחשבון הבנק המשותף אומרת עורכת הדין לב, ניתן לפנות לבנק ולדרוש כי כל הוצאה מהחשבון יזדקקו לאישור בחתימת שני השותפים בחשבון. הבנק יכבד דרישה זו גם אם היא מגיעה רק משותף אחד לחשבון.

אם הניסיון לחסום את ההוצאות מהחשבון נתקלות בקשיים, ואם בן או בת הזוג מפזרים צקים שלכם לגורמים לא סימפטיים, ממליצה עורכת הדין חגית לב לגייס כספים ממקורות אחרים ולכסות את המינוס, ואז לסגור את החשבון. העובדה שאתם מכסים את החוב בחשבון, לא מוכיחה שאתם מכירים בחריגה כהוצאה משותפת, כיסוי החוב בחשבון יוכלל על ידי כל עורך דין מנוסה, בדרישה לחלוקת הרכוש בין בני הזוג.

http://financial-agreement.com -הסכם ממון


אודות מחבר המאמר

http://financial-agreement.com

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.