אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

קורס עיצוב פנים - מהו ההרכב הרצוי

" ... המרחב כאן הוא המחשבה עצמה ... " ( בודריאר )

 

עיצוב פנים הוא תחום מעולם האדריכלות . העוסקים בו מופקדים על התכנון הארכיטקטוני של סביבת האדם בביתו, במקום מגוריו ובאזורי הבילוי, הפנאי והקניות שלו.

מושם דגש על הממדים האסתטיים, תרבותיים, טכנולוגיים, כלכליים וסביבתיים.

נדרשת ממעצב הפנים התייחסות והקשר לעיצוב המעטפת של המבנה כמו גם הבנה בחומרים שונים, צבעים, מערכות ותשתיות, כלים סניטאריים, פרטי תאורה, ריהוט ועוד.

שיפור איכות החיים, הגידול בשעות הפנאי והתפתחות הטכנולוגיה – המלווים בהתקדמות כלכלית, הביאו למערכת דרישות ענפה מאדריכלי ומעצבי הפנים בכל הנוגע לרווחת המשתמשים, מיצוי חומרי הבנייה ומוצריהם המודרניים ועיצוב מקומות מחיה ותפקוד בהתאם להגדרות דרישות פונקציונאליות או עיצוביות .

 

 

מתכונת הלימודים מכינה לעיצוב פנים

 

לימודי עיצוב פנים הנערכים במסגרת מכינה לעיצוב ואדריכלות יכללו בניית תיק עבודות לעיצוב פנים והכנה מיוחדת לקראת מבחני הכניסה במכללות בצלאל, שנקר, המכון הטכנולוגי חולון ועוד.

ההרצאות יכללו נושאים בתכנון ובתרגול כמו היסטוריה ותיאוריה של עיצוב פנים וריהוט, תכונות וטכנולוגיות של חומר גמר, נוחות (אקלימית, תרמית אקוסטית וכו') ריהוט ומוצרים, צבע טקסטיות והיבטים כלליים בעיצוב חללים פנימיים וריהוט.

 

בתרגילי התכנון הסטודנטים צריכים לתכנן פרויקטים בסדר גודל בינוני ולהוכיח יכולת עיצובית והבנה טכנית.

 

בהרצאות ובתרגילים יודגשו המאפיינים של סוגי המבנים השונים כגון: מבני חינוך, מגורים, בתי מלון, משרדים, מסעדות, מבני דת ועוד...

 

הקורס יכלול מספר סיורים לימודיים בארץ במקומות הרלוונטיים לנושאי הקורס.

הקורס כולל מאות שעות.

 

 

מטרת התוכנית

 

תוכנית הלימודים מיועדת להכשיר סטודנטים בעיצוב חללים פנימיים ואלמנטים של ריהוט, כמעצבי פנים.

הסטודנטים ילמדו את המרכיבים הטכניים והאסטטיים של העיצוב, כך שבוגרי הקורס יוכלו לתכנן חללים פנימיים וריהוט.

 

בדק בית

 

תכני המכינה לעיצוב פנים

 

היסטוריה

 

היסטוריה של התפתחות סגנון עיצוב הפנים – מקלאסיקה יוונית ועד ימינו

התפתחות הסגנון האדריכלי של עיצוב הפנים והריהוט לאורך ההיסטוריה של התרבות המערבית

בקורס יוגדרו, יודגמו וינותחו הסגנונות החשובים שהתפתחו, ויוצג התחביר להבנת משמעות הסגנון האדריכלי.

 

 

עיצוב בסיסי

היכרות נרחבת עם עולם העיצוב, מושגים כלליים בעיצוב ומושגי יסוד בעיצוב גרפי (תקשורת חזותית), עיצוב תעשייתי, עיצוב אופנה, עיצוב טקסטיל, עיצוב תכשיטים, אנימציה, אומנות, עיצוב פנים ואדריכלות.

 

הכרת מושגי יסוד של האומנות הפלסטית, עיצוב בכלל ועיצוב פנים וריהוט בפרט. היכרות עם מגוון רחב של חומרים, עיצוב דו ותלת ממדי של אובייקטים, תאור מרחבי שלהן, הצבתם בחלל  ובחינה ביקורתית של היצירה. הקורס יינתן באמצעות סידרת תרגילים להכרת ויישום טכניקות שונות, העברת מסרים ורעיונות, עיצוב אובייקטים ועיצוב חלל (יחידת אחסון, פנל דלת דקורטיבי, מעקה מתכת, תקרה דקורטיבית ומדרגות).

 

 

שרטוט והבעה גרפית

 

הסברת יסודות החשיבה הגרפית והכרת השפה הגרפית למעצבי פנים, לימוד ותרגול שיטות ואמצעי הבעה גראפית.

שפת השרטוט, קומפוזיציה דו מימדית, אקסונומטריה, פרספקטיבה וקומפוזיה תלת מימדית, רישום ושרטוט צורות תלת ממדיות, אור וצל, טכניקות עבודה בעיפרון ועפרונות צבעוניים, רפידוגרפים, וצבעי מים.

 

 

תיאוריה – מושגים רעיונות ותפיסות בעיצוב פנים וריהוט

 

השראה לתכנון, ארכיטקטורה כשפה, יצירות מופת של אדריכלים ומעצבים נבחרים והשוואת התחביר הייחודי שלהם, תיאוריות שונות על מורכבות וסתירות בארכיטקטורה ועיצוב פנים. השפעת הסביבה האירופאית והבניה המקומית הערבית על זהות עיצוב הפנים בארץ, יהיו בין הנושאים שיוצגו.

 

 

מוצרים וחומרי גמר

 

היכרות עם מגוון החמרים והמוצרים העומדים לרשות המתכנן, אפשרות שילובם בחלל הפנים, אפיון התכונות המייחדות אותם, טכניקת השימוש בהם והשילוב ביניהם.

אבן, שיש וקרמיקה, טקסטילים ושטיחים,עץ ומוצריו, פולימרים וחמרים ייעודיים, מתכות וזכוכית, שימוש בצבע וטקסטורות.

תינתנה הרצאות, יערכו תרגילי תכנון, יוצגו הדגמות של יצרנים שונים ויערכו סיורים במפעלים ואולמות תצוגה של יצרנים וספקים מובילים .

 

 

ריהוט

 

הכרת ריהוט מופת. חומרים וטכנולוגיות ואפשרויות השימוש בהם ליצירת ריהוט.

 

פרויקטים לתכנון סוגי ריהוט שונים:

ריהוט נייד כגון שולחנות,כסאות, ארונות. ריהוט קבוע, נגרות בנין כגון ארונות וחיפויי קיר שונים, דלתות דקורטיביות ושילובן בחלל,ריהוט סדרתי תעשייתי – משמעות ייצור בסדרות גדולות וריהוט מתמחה – למשרדים מוסדות חינוך ועוד.

 

 

פרוייקט – סטודיו תמטי

 

שעורי הפרויקט יינתנו בצורת סדנה עם הנחיות אישיות ודיונים קבוצתיים.

בכל סמסטר יינתן לפחות פרויקט אחד בו יידרשו הסטודנטים לתכנן ולעצב חלל פנים על כל מרכיביו. דגש  יינתן על חלוקת החלל, הגדרת אופי וסגנון החלל, תכנון כל דפנות החלל, הריהוט והאביזרים לרבות בחירת חומרים צבעים וטקסטורות.

 

פרויקטים לדוגמא:

דירת מגורים- חדר שינה , מטבח. חלל ציבורי כמו חדר בבית-מלון, חללים מסחריים כמו משרד, לובי בבית משרדים, חנות ספרים, בית קפה, בר, מסעדה.

 

ההגשה בצורת תוכניות רעיוניות וכן תוכניות מפורטות לביצוע.

 

מאת:

אדריכל בנצי לוי מייסד "שורשים" – מכינה לעיצוב ואדריכלות


אודות מחבר המאמר

אדריכל בנצי לוי הוא מייסד "שורשים" – מכינה לעיצוב ואדריכלות הממוקמת בשכונת נחלת שבעה במרכז ירושלים.

ליקויי בניה

 

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.