אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

קפה – היסטוריית המשקה

 

צמח הקפה הנפוץ ביותר  הוא צמח ירוק בשם קפה ערביקה שהגיע במקור מאתיופיה. ישנם צמחים נוספים מהם מכינים קפה ליבריקה ורובוסטה המגיעים מאפריקה. זהות האדם אשר גילה את צמח הקפה שנויה במחלוקת, יש הסוברים כי מיסטיקן תימני בשם שייח אש-שאדילי הוא שגילה את הצמח ולעומתם כאלה הטוענים כי מדובר ברועה אתיופי או ערבי בשם חאלדי. למרות המחלוקת כולם מסכימים כי מגלה הקפה שם לב לעזים אשר אוכלות את הצמח ומתנהגות בצורה יוצאת דופן ולאחר מכן ניסו לאכול את הצמח גם כן וחש את אותה תחושת עוררות ופעילות שצפה בעיזים.

 

באתיופיה נהגו לאכול את פולי הקפה כמו שהם ולא להכין מהם משקה, ונזירים אתיופים אף נהגו ללעוס את הצמח על מנת לשמור על ערנותם. עם השנים כאשר סוחרים תימניים החלו לנדוד, צמח הקפה הגיע לתימן ושם החלו בגידולו. במהלך השנים נאסרה שתיית הקפה במקומות כמו מכה וקהיר ובשנת 1633 נאסר השימוש בצמח הקפה ואף הקצינו את האיסור והטילו עונשי מוות לאלה שנתפסו עושים בו שימוש. לאחר שנה האיסור בוטל.

 

לאחר מספר שנים, הגיע הקפה לאירופה, לעיר ונציה. חברת הודו המזרחית בריטית והמזרחית הולנדית אלה הם שהביאו קפה לאנגליה, ובשנת 1669 הגיע הקפה לצרפת בעקבות ביקורו של שגריר טורקיה. לאחר כעשר שנים המשקה הגיע גם לוינה, ושם נולד המנהג לשתות קפה עם חלב וסוכר.

 

כמאה שנה לאחר מכן, הצליח סגן אלוף פרנסיסקו דה מלו פאלטה הצרפתי להבריח קפה לברזיל ובכך השפיע באופן משמעותי על פופולאריות הקפה בעולם בכך שבנה שם מטעי קפה רבים. בעקבות שימוש בעבדים במטעי הקפה של ברזיל, תפס המשקה מעמד יותר נמוך מזה שהיה בעברו, משקה של האצולה. במהלך המאה ה-19 והמאה ה-20, ברזיל היוותה היצרנית הגדולה בעולם של קפה.

 

כיום ניתן למצוא סוגים שונים של קפה וביניהם קפה טורקי אותו מכינים באמצעות כתישה ידנית, קפה תימני שבדרך כלל מוסיפים לו חוואיג'. בנוסף ניתן למצוא קפה בוץ שזוהי הדרך הפשוטה ביותר להכנת קפה ולפיה חולטים את פולי הקפה במים. ישנם סוגים קצת יותר "מתוחכמים" כמו אספרסו, מקינטה, קפה פרקולטור וקפה פילטר אותם תוכלו למצוא ברוב בתי הקפה שכן הם נפוצים ביותר כיום. ככל שעברו השנים הדרך בה מכינים את הקפה השתכללה וכיום ישנן מכונות קפה אשר הראשונה שבהן הומצאה בשנת 1901 ושופרה בשנת 1938 להכנת קפה בשיטת לחץ, בה נהוג להכין קפה עד היום.


אודות מחבר המאמר

אבי בן-צבי

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.