אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

"העובדים" של עמיר פרץ

 

עמיר פרץ ו"העובדים" המיתולוגי שלו, נכנסו לקאנון הבדיחות הלאומי של ישראל, בעיקר בגלל "ארץ נהדרת". דאגתו הכנה של פרץ ל"עובדים" לא שללה את קיומה של הפארודיה עליו.

"העובדים" אכן זקוקים להגנה. מדינת ישראל, לכאורה, היא מדינה עתירה בזכויות סוציאליות, אך כאשר מעמיקים את הקריאה והבירור, מגלים פערים רבים בין התיאוריה לפרקטיקה, בין הרצוי למצוי, בין מה שאנו חושבים שמתקיים ב"שדות העבודה" בישראל, לבין מה שאכן בשטח מתקיים.

 

פיטורין לא מוצדקים, הלנות שכר והפרה של דיני עבודה הם עניין שבשגרה במדינת ישראל.

נכון, חשוב להזכיר, שישראל היא אחת המדינות היחידות שיש לה בית משפט מיוחד שכל עניינו הינו טיפול בדיני העבודה (בית הדין לעבודה), אך במה זה עוזר לאיש הקטן אם קיימות חברות קבלנות אשר מעסיקים אותו ל-תשעה חודשים ואז מפטרים, בשל אי רצונן לדאוג לזכויותייו הבסיסיות?

קיום בית הדין לעבודה והנושא של עובדי/ות הקבלנות היא ההוכחה לפער שבין ההסדר המשפטי בדבר יחסי העובד/ת-מעביד/ה לבין המציאות החותכת בבשר, הנמצאת בשטח. והשטח, חשוב לציין, איננו שדות האורז בסין הענייה, כי אם עובדים/ות מן המניין במשרדים שווים בחברות מכובדות, במדינת ישראל.

 

נשאלת השאלה מדוע מדינת ישראל, על אף חוסר הצדק המשווע והעניין הציבורי, לא עושה דבר בנושא? התשובה עלומה כרגע. יכול להיות שהציבור לא יוצא לרחובות בדרישה להפסיק את העושק הזה, ויכול להיות שהמדינה מרוויחה הרבה מאוד כסף מחוסר הדאגה ל"עובדי/ות הקבלן" ומחוסר קבלתם/ן  פיצויים  לאחר תשעה חודשים.

 

כך או כך, מה שבטוח הוא שעל האזרח הקטן להתחיל לדאוג לעצמו ומהר. האינטרנט - אוטוסטרדת המידע המופלאה - עתיר בחומר משפטי, חומר אקדמאי וחומר פשוט להדיוטות על מה הוא ארגון עובדים, מה היא הזכות לשבות, מה הם פיצויי פיטורין ומתי העובד/ת רשאי/ת לקבלם.

ידע הוא כוח. בהגיעו/ה של העובד/ת למצב בו הוא/היא מועמד/ת לפיטורין או לפגיעה אחרת בזכויות העבודה הבסיסיות שלו/שלה, הידע בדבר החוק המגן, האפשרויות הקיימות והאנשים שיכולים לעזור לו/ה, הוא לא יסולא מפז.

 

בעיקר על האזרח הקטן להתוודע לאיש החשוב ביותר בסיפור הזה והוא עו"ד עבודה .

אדם זה הינו בעל הידע, הכלים, הכוח והאפשרויות לעזור לכל אחד/אחת מן השורה, הסובלים/ות מהלנת שכר, פיטורין או עושק כזה או אחר.

וכך ה"עובדים" וה"עובדות" יוכלו לעבוד בשקט, בלי להסתובב כל רגע לאחור ולבדוק האם מה שנעשה איתם הוא חוקי.

 

 


אודות מחבר המאמר

בת 30+, מתעניינת, סקרנית, אוהבת ידע וכותבת...

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.