אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

עבודה כעורך דין פלילי

כל עורך דין פלילי יאמר לכם בפה מלא שתחום המשפט הפלילי הוא אחד התחומים המעניינים והדינאמיים ביותר במקצוע עריכת הדין. ובאותה נשימה, כל עורך דין פלילי גם יודה בפה מלא שהמשפט הפלילי לא מתאים לכל אחד. כי בניגוד לרושם המוטעה שיש לרובנו בנוגע למשפט הפלילי (שמגיע רובו ככולו מסדרות בית משפט אמריקאיות, כגון: "הפרקליטים", "פרקליטי אל.איי" וכו'), עבודתו של עורך דין פלילי היא לא כה זוהרת ומושכת. עבודתו של עורך דין פלילי כרוכה גם בלא מעט קשיים, פיזיים ומצפוניים, ובדילמות אתיות שלא כל אחד יכול לעמוד בהם. המאמר הבא יציג כמה מקשיים אלו.

עורך דין פלילי – סביבת עבודה קשה ומאתגרת

בניגוד לעורכי דין המתמחים בתחומים אחרים, עורך דין פלילי לא מבלה את ימיו בין כתלי משרדו המפואר ובתי המשפט בארץ. עבודתו של עורך דין פלילי כוללת גם ביקורים תכופים בתאי מעצר, בתי כלא, מוסדות לנוער עבריין וכדומה. זאת ועוד, עורך דין פלילי נדרש לא אחת להגיע לזירות רצח ולהיחשף למראות מזוויעים, או להיות עד למצבים קשים, כמו: התעללות בילדים, אלימות במשפחה, עבירות סמים, פדופיליה וכדומה. סביבה קשה ובעייתית זו יכולה להרתיע כל עורך דין פלילי מלעסוק במשפט פלילי, לא משנה כמה טוב הוא מבחינה מקצועית. לא כל עורך דין פלילי יכול להפריד לחלוטין את חייו המקצועיים מחייו האישיים, ורבים אף עוזבים את תחום המשפט הפלילי לאחר שתיקים קשים בהם טיפלו השפיעו רבות על חייהם האישיים.

עורך דין פלילי – התמודדות עם דילמות מוסריות על בסיס יומיומי

בניגוד לכל בעל מקצוע אחר, ובמיוחד לעורכי דין המתמחים בתחומים אחרים, עורך דין פלילי נאלץ להתמודד עם דילמות מוסריות כמעט בכל יום. קל מאוד להסתתר תחת האמירה ש"כל נאשם ראוי לייצוג המשפטי הטוב ביותר" ו"כל חשוד הוא בחזקת חף מפשע עד שהוכח אחרת". אולם בפועל, עורך דין פלילי נאלץ לייצג לא מעט עבריינים שהוא בטוח באשמתם. לא כל עורך דין פלילי היה מוכן לייצג את רוני רון שנאשם ברצח הילדה רוז פיזם. לא כל עורך דין פלילי היה מוכן לייצג את האנס הסדרתי בני סלע. הסיבה לכך היא שכל עורך דין פלילי נאלץ להכריע, על בסיס יומיומי כמעט, האם הוא מסוגל לעמוד לצידם של הפושעים הנלוזים ביותר. ומי שלא מסוגל להתמודד עם הדילמות המוסריות הללו, ולהכריע באופן כזה או אחר, ימצא עצמו במהרה מחוץ לתחום המשפט הפלילי.

עורך דין פלילי – שגרה ומונוטוניות בעבודה

משפט פלילי נחשב, ובצדק, לאחד התחומים היותר דינאמיים בעולם המשפט. אין ספק שבהשוואה לעורך דין המתמחה בדיני חוזים, למשל, שגרת יומו של עורך דין פלילי היא הרבה יותר מעניינת ורוויה מתח, התרגשות ואדרנלין. אולם גם לעורך דין פלילי יש שגרת עבודה, שיכולה להיות מייגעת עבור אנשים מסוימים: לימוד בלתי פוסק של חידושים בחקיקה ובפסיקה, ביקורים יומיים בתאי מעצר ובבתי כלא, עבודה תובענית ועשיית ימים כלילות ועוד. גם שגרה זו יכולה לשחוק ולעייף עורכי דין רבים.

 

לכן, אם גם אתם חושבים על כניסה לתחום המשפט הפלילי, כדאי שתשקלו בכובד ראש את ההחלטה, ותוודאו שאתם אכן מסוגלים להתמודד גם עם ההיבטים הפחות זוהרים שבעבודתו של עורך דין פלילי.

אודות מחבר המאמר

דניאל צור

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.