אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

הופעתה של חנות טבע - הדרך לחיים בריאים או קפיטליזם אורגני?

בשנים האחרונות חלה עלייה במודעות האוכלוסייה בישראל באשר לשימוש במוצרים טבעיים בתחום הקוסמטיקה, המזון ותוספי המזון. התפתחות זו החלה בפתיחת חנות טבע ביישובים קטנים ברחבי הארץ. כך נוכל למצוא, למשל, חנות טבע בישוב בני עייש ועומר בדרום, חנות מזון אורגני בשומרון, חנות טבע בצפת וחנות טבע בכפר ורדים בצפון. רעיון פתיחה של חנות טבע המוכרת אוכל אורגני, תחילתו בחקלאים שמאסו במספרם הגובר והולך של חקלאים שעסקו בריסוס והחלו לחלות בסרטן כתוצאה משימוש בחומרי הדברה.

חנות טבע מקומית קטנה מציעה ללקוחותיה מבחר מוצרים טבעיים, החל במיני מזונות כמו ירקות אורגניים או מגוון לחמים מקמח מלא או מכוסמין, וכלה במוצרי קוסמטיקה, ויטמינים ותוספי מזון. לרוב, בעלי חנות טבע אינם מסתפקים אך ורק במכירת המוצר, אלא מלווים את המכירה בהתעניינות אישית בקונה, ונותנים עצות לחיים בריאים יותר. הדבר מתאפשר גם כיוון שבדרך כלל לקוחותיה של חנות טבע הם מטבע הדברים תושבי הישוב, ובינם לבין בעל חנות הטבע מתקיימת מערכת יחסים אישית ולבבית יותר מאשר מערכת היחסים הנוצרת בין לקוחות בערים הגדולות, הפוקדים חנות טבע המשויכת לרשת ארצית כלשהי ואינם מכירים אישית את בעל החנות. גם שמה של חנות טבע יישובית משדרת אינטימיות וחברותיות שכן היא כוללת לעיתים שם משפחה או פרטי של בעלי החנות, כמו "ניר הטבע", "בית טבע דיאנה", או "זיו מוצרי טבע".

כאמור, חנות טבע מספקת אוכל אורגני שבא לתת מענה לאוכלוסייה שמאסה במזון המרוסס בכימיקלים רעילים, או במזון שמקורו בבעלי חיים שגודלו בתנאים תעשייתיים קשים ולא בתנאי חופש. כיום ניתן למצוא מלאי אורגני גם בחנות טבע קטנה, אם כי היא אינה מגיעה לרמת המלאי הנמצא במרכזים גדולים. אך יתרונה של חנות טבע קטנה היא דווקא המגע האינטימי והאישי עם הלקוח. למשל, לקוחותיה יכולים להזמין מראש מוצר ספציפי שאינו נמצא על המדף ברגע נתון.

באשר למחירי המזון האורגני, לא תמיד ניתן להצדיק את המחיר הגבוה שחנות טבע גובה עבור מוצרים אלה, זאת כיוון שעלות הייצור של מוצר טבעי אינה בהכרח גבוהה מייצור של מוצר שאינו אורגני. לדוגמא, בענף הלול, עלות ייצור ק"ג תרנגולת אורגנית אינו עולה בהרבה על עלות ייצור תרנגולת לא אורגנית, ובכל זאת מחיר העוף האורגני יותר מכפול. כך גם באשר לתחום מוצרי מקרר וביצים. מצב דברים זה מהווה מכשלה עיקרית להגדלת המכירות בתחום המזון האורגני.עם זאת, יש עלייה של כ-30% בשנה בקצב המכירות, ולכן אם בעבר את חנות הטבע המקומית פתח החקלאי הבודד, כיום אנשי עסקים נכנסו לתחום ופתחו רשתות של מזון אורגני.


אודות מחבר המאמר

רשת חנויות טבע ומשלוחים אורגניים עד הבית.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.