אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

ליווי לבנות דתיות בשירות לאומי

לפני כארבעים שנה, הוקמה 'האגודה להתנדבות' כעמותה הראשונה הנותנת מענה לבנות דתיות אשר קיבלו פטור משירות צבאי מטעמי דת ומצפון, וחפצות לשרת את המדינה בשירות לאומי. כיום, בנוסף לאגודה להתנדבות, קיימות עמותות דתיות נוספות המעניקות מענה לבנות דתיות בעלות פטור משירות צבאי המעוניינות לשרת בשירות לאומי, ומלוות אותן במהלך השירות הלאומי.

 

מערך השירות הלאומי הוקם במטרה לסייע לבנות דתיות לשרת את המולדת בתחומים של חינוך, בריאות, ביטחון ורווחה, תוך שמירה והקפדה על רוח ההלכה,ואווירה דתית ותורנית המכבדת את אורח חייהן של בנות השירות הלאומי הדתיות.

 

כחלק מההקפדה על אורח חיים דתי, גם כאשר משרתות הבנות במקומות חילוניים, מעמידה 'האגודה להתנדבות' ליווי של רכזת לבנות השירות הלאומי, לאורך כל חודשי השירות. הרכזת נותנת מענה בכל הקשור לעניינים פרטיים ואישיים של הבת: הן מהבחינה הדתית - רוחנית, הן מהבחינה האישית, הן מהבחינה המקצועית והן מהבחינה הפורמלית.

 

בנוסף לרכזות, קיימים 'באגודה להתנדבות' שיעורי אורייתא תורניים במגוון נושאים על מנת ליצוק תוכן תורני והלכתי אשר ילווה את הבנות בעת שירותן. כמו כן, ב-'אגודה להתנדבות' קיים מערך של כשרות אשר תפקידו לשמור ולסייע בשמירת הכשרות בדירות של בנות השירות. בנוסף, מפעילות עמותות השירות הלאומי סמינריונים, ימי הכשרה והעשרה וימי עיון בנושאים הלכתיים – גם לפני תחילת השירות הלאומי וגם במהלכו.

 

ב-'אגודה להתנדבות', מקפידים באופן חד משמעי לשבץ בנות במקומות שירות בהם הן יכולות לשמור על הערכים ועל אורח חיים דתי, גם כאשר מדובר במקומות שירות בעלי אופי חילוני.

 

כיום קיימות 'מדרשות שילוב' המספקות תוכן עשיר ורב יותר בנושאים של הלכה, יהדות ומסורת, לבנות המעוניינות בכך. הבנות משתלבות בבקרים בתקני השירות השונים ואחר הצהריים לומדות במדרשה. המדרשות מעניקות גם שיעורי תורה ורוח בנושאים הקשורים לשירות הלאומי עצמו.

 

בנות שירות לאומי יכולות אף לבחור להשתלב במדרשה תורנית ללא קשר לשירות לאומי, אלא באופן פרטי ובתנאי שאין זה פוגע בשירות הלאומי עצמו. גם במדרשה פרטית, מקבלת הבת תכנים תורניים והלכתיים אשר יכולים לסייע לה בהתמודדות עם שאלות על דת, יהדות ומסורת העולות במהלך חודשי השירות.

 

כחלק מההיערכות לקראת שירות לאומי, החלה ה- 'אגודה להתנדבות' להפעיל לפני כשנה את 'מדרשת שובי'. 'מדרשת שובי', הפועלת מתוך '\שיתוף פעולה בין 'האגודה להתנדבות' ובין 'מדרשת שובה' בעפרה,  היא מדרשה טרום שירות לאומי, בה הבנות לומדות במשך שנה תכנים הלכתיים, תורניים וערכיים, לצד תכנים מקצועיים וישומם לקראת עבודתן בשירות הלאומי.

 

בנוסף, מפעילה ה-'אגודה להתנדבות' תוכנית מהפכנית חדשה: 'תוכנית צעדים', אשר מעבירה סדנאות וסמינריונים בנושא לשירות לאומי בבתי ספר דתיים ובאולפנות, כבר בכיתה י"א,עם תהליך הבחירה של הבנות, במטרה להכין את הבנות לקראת מציאת מקום שירות לאומי מתאים ומספק.

 

חשוב לציין כי מערך השירות הלאומי מפעיל גם בנות שירות חילוניות וגם בנים דתיים וחילוניים אשר קיבלו פטור משירות צבאי. כאשר מדובר בבנים ובבנות לא דתיות, מלווים את המתנדבים, אנשי חינוך וחברה המעניקים להם העשרה חברתית, ערכית ורוחנית.

 

 


אודות מחבר המאמר

האגודה להתנדבות - שירות לאומי איכותי

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.