אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

פיטורין ממקום העבודה

החוק של פיצויי פיטורין משנת 1963 אומר כי עובד בתקופה של שנה ויותר  ברציפות, אצל אותו מעסיק או מקום עבודה אשר פוטר, זכאי לקבלת פיצויים מהמעביד. לפעמים גם התפטרות מסיבות של מחלה, מעבר למגורים במקום אחר ועוד, מזכים בפיצויים. להלן מדריך קצר על פיטורין ממקום העבודה.

 

מה הוא גובה הפיצויים עקב פיטורין?

עובד שפוטר צריך לקבל פיצויים בגובה של חודש שכר על כל שנה של עובדה. ישנם רכיבים בשכר שלא נחשבים בשכלול הפיצויים כמו: דמי הבראה, שעות נוספות וכו'. כמו כן, עד לגובה מסוים הפיצויים פטורים ממס.

 

למה נועדו הפיצויים?

הפיצויים נועדו לספק לעובד תקופה של הסתגלות עד למציאת עבודה חלופית.

 

פיטורים לאחר 11 חודשי עבודה.

במקרה של עובד שפוטר   לאחר 11 חודשים, המעסיק יראה כמי שמנסה להתחמק מתשלום הפיצויים. זוהי ההשקפה של בית הדין לעבודה אלא אם הוכח אחרת.

 

הודעה מוקדמת על פיטורין

לפי חוק, המעסיק חייב לספק לעובד הודעה מוקדמת טרם הפיטורין.  ההודעה המוקדמת נועדה לספק למפוטר טווח זמן למציאת מקור פרנסה חלופי. את ההודעה המוקדמת על המעסיק לתת לעובד בכתב. כמו כן, לעובד יש זכות שימוע במהלכה הוא יכול להשמיע את טיעוניו.  כמו כן, העובד יכול לשמוע את הטענות נגדו ולנסות לשכנע את המוסמכים בעניינו לחזור בהם מהפיטורין.  חישוב זמני ההודעה המוקדמת הוא לפי מספר השנים בהם עבד. עובד שסיים שנה ראשונה זכאי להודעה מוקדמת של חודש. מעסיק  אשר לא מסר הודעה מוקדמת לעובד יחויב לשלם לעובד פיצוי בגובה שכרו לתקופה בה לא ניתנה ההודעה.

 

 

פיטורין של אישה הרה

לפי חוק עבודת נשים אסור לפטר עובדת הרה שהועסקה שעבדה במקום לפני כניסתה להריון. המטרה של החוק היא למנוע אפליה של נשים ולשלבם במעגל העבודה במקביל להקמת משפחה. המעסיקים חוששים שהאישה תרבה להעדר מהעבודה או מירידה ביעילות העבודה. ולכן העובדת צריכה להיות מוגנת מפיטורין. מעסיק שמפטר עובדה בהריון חייב לשלם לה פיצויים על כל התקופה של ההיריון, חופשת לידה, 75 יום אחרי חופשת הלידה ובהם 45 יום לגביהם חל איסור פיטורין ו-30 יום של הודעה מוקדמת על פיטורין. הפיטורין יכולים להתבצע רק באישורו של שר העובדה והרווחה ורק במקרים שאינם קשורים להריון. בנוסף, המעסיק לא יכול לשנות את היקף משרתה של העובדת אלא אם יש לו אישור של שר העבודה והרווחה. חוקים אלה תקפים לגבי עובדת קבועה וארעית בתנאי שעבדה אצל אותו מעביד שישה חודשים ויותר.

 

העובדת צריכה להודיע למעסיק על הריונה כשהיא בחודש החמישי להריון. לאחר הודעתה אסור למעביד להעסיקה בשעות נוספות או בעבודת לילה, אלא אם היא מעוניינת בכל ומספקת לו אישור רפואי.

 

פיטורין לא חוקיים.

מעסיק לא יכול על פי חוק לפטר עובדים על בשל דת, גזע מין וכו'. אסור למעסיק לפטר עובד בתקופת שרות המילואים  ו-30 יום לאחריו. כמו כן אסור לפטרו עקב קריאה למילואים או שירות צפוי במילואים.  רק אם המעביד מקבל אישור של ועדת התעסוקה ומציג הוכחות כי הפיטורין הם ללא קשר לשרות המילואים, הוא יוכל לפטר את העובד.

 

הפרה של זכויות ופניה לעורך דין.

במקרה שהמעסיק מפר את זכויות העובד ומפטרו, על העובד לשכור מיידית פרקליט המתמחה בדיני עבודה,  שייצג אותו בבית דין לדיני עבודה. בעזרת הפרקליט המיומן, העובד יכול להשיג את הפיצויים המגיעים לו או לחזור לעבודה.

לפרטים נוספים בקרו באתר:http://labor-law-il.com|פיצויי פיטורין במרכז || זכויות עובדים בתל אביב || עורך דין עבודה במרכז


אודות מחבר המאמר

http://labor-law-il.com

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.