אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

חרדה חברתית-הפרעת החרדה שאולי אתם לא מכירים

חרדה חברתית (המכונה גם פוביה חברתית)  מוגדרת כפחד מסיטואציות חברתיות ומאינטראקציה עם אנשים מסוימים, דבר שיכול להביא למודעות עצמית גבוהה עד קיצונית, שיפוט עצמי וביקורתיות. במילים אחרות, ניתן גם לנסח חרדה חברתית כפחד וחרדה להישפט על ידי אנשים אחרים ולהיתפס בצורה שלילת, פחד הגורם לרגשות מבוכה, חוסר יכולת, השפלה ואף דיכאון. אם אדם מרגיש חרד ונבוך בסיטואציות חברתיות אבל אותה בעיה לא קיימת כאשר הוא נמצא לבד, ייתכן כי חרדה חברתית הינה הבעיה.

הפרעת חרדה חברתית היא בעיה נפוצה הרבה יותר ממה שניתן לחשוב-מיליוני אנשים בכל רחבי העולם סובלים ממנה ברמה כזאת או אחרת. אצל חלקם היא מתבטאת בצורה מינורית ונקודתית, כמו פחד קהל למשל, ואצל חלק אחר היא באה לידי ביטוי בצורה רחבה יותר. יש להדגיש כי עצם זה שאתה סובל מפחד קהל (כנראה אחד הפחדים הנפוצים ביותר בציבור) אין הדבר מצביע בהכרח כי אתה גם סובל מחרדה חברתית אלא צריכים להתלוות לכך מאפיינים נוספים.

אנשים הסובלים מחרדה חברתית כוללת מתקשים מאד בחלק או ברוב הסיטואציות הבאות (מדובר ברשימה חלקית בלבד):•    שיחת "סמול טולק" באירוע חברתי או בעבודה.•    להציג את עצמך בפני אנשים אחרים.•    להיות נתון לביקורת מצד אדם אחר.•    לדבר עם אנשים בעלי סמכות, כמו למשל הבוס בעבודה. •    להיות במרכז תשומת הלב. •    מפגשים חברתיים, בייחוד עם אנשים זרים. •    לדבר בפני קהל. •    לצאת לדייטים.

אנשים הסובלים מחרדה חברתית יודעים לרוב כי החרדה שלהם אינה רציונאלית ואינה הגיונית אבל הדבר לא תמיד עוזר להם בהכרח להתמודד עם הבעיה. עצם הידיעה ברוב הפעמים לא גורמת לאמונה ולרגשות להשתנות ובכך טמונה הבעיה המרכזית.

החדשות הטובות הן שקיים טיפול לבעיה- טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוכח כאחד הטיפולים המוצלחים והיעילים ביותר לבעיה. אנשים רבים עם רמת חרדה קלה עד בינונית פורחים במהלך הטיפול. לאחר מכן, אנשים רבים מספרים על שינוי משמעותי בחייהם וכי החרדה כבר לא משתלטת להם על החיים באופן גורף. זה בטוח הרבה יותר מוצלח מגישה של חלק מהסובלים מחרדה חברתית האומרים כי "פשוט צריך לחיות עם זה". לא! אינך צריך לחיות עם זה! חייה את חייך בצורה הטובה ביותר!

עם זאת, חיפוש אחר אי מקצוע מתאים אינה תמיד מטלה קלה או פשוטה. אותו מטפל חייב להבין בנושא בצורה עמוקה, ובהחלט מפליא איך גם היום קיימת לא מעט בורות לגבי הנושא. אם המטפל שלך אומר לך משפט כמו "התמודד עם פחדיך והם יעברו" כנראה שהוא לא ממש מבין בבעיה ועליך לחפש מטפל אחר.

זכור כי מטפל רציני ומקצועי תמיד יקבל כל שאלה שתשאל אותו ותפקידו גם להפגין כלפיך אמפתיה. אנשים עם חרדה חברתית זקוקים לתמיכה רגשית, עידוד וסביבה לא מלחיצה. במידה והוא לא יכול לספק לך את הבקשות הבסיסיות הנ"ל אל תפחד לעבור הלאה למטפל אחר.


אודות מחבר המאמר

מאמר זה נכתב במסגרת אתר חרדה חברתית - כל מה שרצית לדעת והתביישת לשאול

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.