אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מי צריך מורה פרטי למתמטיקה? או, האבולוציה של המורה הפרטי

 

מדי תקופות הולכות ומתקצרות מופיעה כתבה בנושא הוראת המתמטיקה בישראל. סיקור תוצאות מבחנים בינלאומיים, מבחני מיצ"ב, אולימפידת מתמטיקה, שינוי שיטת הבגרות, זכאות לבגרות, משמעת, שכר מורים ואיכותם, ועוד ועוד ועוד... מעניין לקרוא את רשימות הטוק-בקים (תגובות למאמרים מקוראים), אפשר לראות שלא כולם תמימי דעים לגבי נחיצות המתמטיקה בחיי היום יום של כל אחד מאיתנו, וכמובן שלכל שני מגיבים יש שלוש דעות לגבי הדרך הנכונה. איך שלא בוחנים את הנושא קשה להתעלם מהעובדות הבאות:

 רמת החינוך – המתמטי ובכלל – בישראל היא בעלת חשיבות עליונה לעתיד החברה והפרט. אז מה עושים מול הקושי המערכתי והאישי בתחום החינוך בכלל והוראת המתמטיקה בפרט? שינויים מערכתיים נחוצים וחשובים ראויים לתשומת לבנו ומאמצינו. אך שינויים מערכתיים לוקחים זמן. איך נעזור לתלמידי ישראל היום? איך נקל על ילדינו בבית הספר למרות הקשיים המערכתיים ועד שאלו יפתרו?

חברת חשבונטו מפעילה מרכזים ללימוד מתמטיקה בשיטת מתנזיום. מתנזיום (Mathnasium) הוא מרכז לימוד בו תלמידים מחזקים את היכולות המתמטיות שלהם לאורך השנה. במתנזיום אנחנו מאוד ממוקדים ומלמדים רק מתמטיקה, התכנית מיועדת לתלמידי כיתות ב' עד י"ב. התלמידים מגיעים למרכז למספר שיעורים בילתי מוגבל לחודש, תמורת תשלום חודשי. המטרה שלנו היא לחזק משמעותית את הכישורים המתמטיים, הבנת מושגים מתמטיים וביצועים בבית הספר תוך רכישת ביטחון ועיצוב גישה חיובית לנושא. 

בעזרת  תהליך ההערכה של שיטת מתנזיום אנו מעריכים את רמת הידע של התלמיד בצורה מדויקת, ההערכה מאפשרת לנו להבין מה התלמיד יודע  ביחס לתכנית הלימודים של כיתתו. בשלב הבא, אנו מרכיבים לתלמיד תוכנית לימודית המותאמת בצורה אישית לצרכיו.  בתהליך הלימוד נפגש כל תלמיד עם צוות מורים מיומנים שהוכשרו ללמד בשיטה, שמנחים אותו , מלמדים ומעודדים להצלחה אישית לאורך הדרך. התקדמות התלמיד ביכולות המתמטיות, בחשיבה המספרית וכמובן בגישה נמדדים בעזרת הערכות תקופתיות בכתב ובעל פה והתקדמות בבית הספר שמספקים מדד מפורט על מהירות ושיעור ההתקדמות של התלמיד .

ישנם אלפי מורים פרטיים בישראל. לרוב התלמידים (והוריהם) במרכזי מתנזיום יש ניסיון עם יותר ממורה פרטי אחד במרוצת השנים. מסיפוריהם עולה שאין תקן – אם אדם יודע מתמטיקה (וגם זה לפעמים בסימן שאלה) ומצליח לשכנע אדם אחר ללמוד איתו מתמטיקה הוא בעצם נהיה מורה פרטי. אין ספק שישנם מורים פרטיים מעולים אך כמו בכל תופעה אנושית שהגורמים המשפיעים עליה מרובים ובחלקם לא ידועים (איכות המורה), ההתפלגות הנורמלית נשמרת ומכתיבה בינוניות.

כיצד ניתן להבטיח את יעילות העזרה הלימודית שילדכם מקבל?

להלן פרמטרים חשובים לשיקולכם:

ישנו גורם נוסף. מרכזי מתנזיום שונים מכל כיתה שתלמידים מכירים. חוקרים רבים בתחום החינוך מדגישים את חשיבותם של מצבים יוצאי דופן להגברת העיניין אצל תלמידים. תלמידים בוגרים (תיכוניסטים וסטודנטים) מסוגלים להבין ולהיות מונעים בעזרת הסברים לוגיים לשימישיות של המתמטיקה ולחשיבות הידע הנרכש – כמו העובדות מתחילת המאמר. הסברים לוגיים הם הרבה פחות יעילים על תלמידים צעירים יותר. הצעירים (יסודי – חט"ב) מוצאים עיניין כאשר המאמץ לא גדול מדי, כאשר הם חווים הצלחה, כאשר הם מקבלים הרבה תשומת לב אישית וכשהמקום מושך אותם. במתנזיום גם הבוגרים וגם הצעירים מפתחים עיניין, נהנים ובהמשך רוכשים ידע ומצליחים.     


אודות מחבר המאמר

איל קניגסוויין - מנהל כללי - מתנזיום ישראל, מרכזים ללימוד מתמטיקה

www.mathnasium.co.il

eyalk@mathnasium.co.il

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.