אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

התקף חרדה או חרדה חברתית?

חרדה חברתית, בעיקר ברמות בינוניות עד גבוהות, יכולה לעיתים להיות מאובחנת בטעות כהתקף חרדה או התקף פאניקה. אם כן, מהו ההסבר לכך?

חשוב לציין כי בהחלט קיימת אפשרות כי אדם הסובל מחרדה חברתית גם יסבול מהתקפי חרדה ולהיפך, אך עם זאת יותר נפוץ כי אותו אדם יסבול רק מאחד הסימפטומים. לדוגמא, אדם הסובל מהתקפי פניקה יכול גם לסבול ממצבים בהם אדם חרד חברתית סובל כגון פחד קהל, שלפוחית ביישנית או פחד מדייטים. אין הדבר סותר אחד את השני. עם זאת, אדם הסובל מחרדה חברתית או הפרעה אחרת נמצא בקבוצת סיכון גבוהה יותר לסבול מהתקף פניקה.

אנשים הסובלים מהתקף פניקה או חרדה מאמינים בכל ליבם כי מה שחוו הינו כאב פיזי אמיתי. הם יהיו בטוחים שהם חווים התקף לב, איבוד שליטה, או שהם מאבדים את שפיותם לחלוטין. לאותם אנשים אין כל דרך אחרת להסביר את כאבים אלה מאשר בעיה פיסית והם מאמינים בכך בכל ליבם. כאשר הם ילכו לבית חולים ויתלוננו על חוויה קרובה למוות הם יבינו לבסוף כי הרופא טוען שלא נשקפת להם כל סכנה. יותר מזאת-אין להם שום בעיה פיסית.

לעומת זאת, אנשים הסובלים מהפרעת חרדה חברתית מודעים לרוב לבעייה שלהם. הם יודעים כי אין מודבר בבעייה פיסית אלא נפשית לכל דבר. אמנם לא מדובר בבעייה פיסית אבל מדובר בבעיה שמגבילה אותם לכל דבר ועניין. הסיבה העיקרית לכך היא מפני שהם לא מעונינים ויימנעו ככל האפשר מלהיות במרכז תשומת הלב.

נמצא כי מכל הפרעות  החרדות השונות, חרדה חברתית נמצאה כנפוצה ביותר. אנשים רבים הסובלים מהתופעה חוששים, לעיתים פחד מוות, ללכת לטיפול מקצועי או לבקש עזרה. הם יעדיפו לעיתים לסבול כל חייהם ורק לא לחשוף את סודם הגדול. עם זאת, בניגוד למה שהרבה אנשים ואף מטפלים נוטים לחשוב- חרדה חברתית אינה מילה נפרדת להתקף פניקה.

נכון-אנשים עם חרדה חברתית סובלים מתסמינים גופניים כגון רעד, הסמקה, דפיקות לב מואצות. בהחלט לא נדיר לשמוע מהם את המשפט "נכנסתי לפניקה" או "רציתי למות מרוב פחד". עם זאת, רגשות אלו לא מובילות לכאב פיזי חד וברור כמו בהתקף פניקה. יותר מכך-אנשים שחוו התקף חרדה או פניקה אמיתי ימהרו לבית חולים. הם באמת מאמינים כי הם חולים ויש להם בעיה פיסית. מי שסובל מחרדה חברתית לעומת זאת ינסה ככל שניתן להמנע מביקור על מנת להצהיר על כך שהוא סובל מתסמינים של הבעיה.

לסיכום, קל מאד לבלבל בין שתי התופעות. יש לזכור שהן במקרה של התקף פניקה וחרדה חברתית התסמינים אינם פיזיים.ההבדל הוא שאצל אדם החווה התקף חרדה או התקף פניקה נוצרת אשליה של כאב אמיתי, כאשר מי שסובל מחרדה חברתית מודע לרוב למצבו, הסימפטומים פחות קיצוניים, ואינם מפורשים ככאב פיזי.


אודות מחבר המאמר

מאמר זה נכתב במסגרת אתר חרדה חברתית-כל מה שרצית לדעת והתבישת לשאול

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.