אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

על פרגולות, ובעיקר על פרגולות עץ

היום אנו נזכרים בחרדה בכל אותם ימים בילדותנו שבהם היינו שורצים בשמש שעות על גבי שעות בבגדים קצרים, כלל לא מודעים לנזקיה הרבים של קרינת השמש האולטרא-סגולית שאנו סופגים בזמן זה. כפי שנחשפנו חשיפה יתרה לשמש בלכתנו לים או לבריכה, כך גם במתחם החצר הפרטית. פינת הישיבה והמשחק בחצר היתה לא אחת חשופה מקירוי פרגולות ומפרגולות עץ, ועל כן היא אפשרה לקרני השמש לצלות לאט לאט את עורנו בצורה המזיקה לבריאותנו.

 

ברבות השנים, כשהחלה להתעורר מודעות לנזקי קרינת השמש ברחבי ישראל, החלו אזרחי המדינה לחפש אחר קירוי והצללה לחצרותיהם ולמרפסותיהם. אזי החל להתעורר עניין רב סביב התקנת פרגולות עץ בחצר, הן במגזר העסקי והן במגזר הפרטי.

 

אומנם גם מתיחת יריעת צל יכולה להפיק את הצל המבוקש, אולם בניית פרגולות עץ מאפשרת ליצור איי צל בחצר באופן דקורטיבי ביותר. למעשה, פרגולות עץ לא תמיד נבנות רק בשל ההזדקקות להצללה, אלא לפעמים כחלק מיצירת עיצוב כולל עבור החצר והמרפסת.

 

גג הפרגולה

 

טעות נפוצה היא כי גגותיהן של פרגולות עץ הינם תמיד עשויים עץ בלבד, אך לא כך. על אף שמבנה הפרגולה הינו עשוי עץ, אפשר לדאוג לקירוי מסוגים שונים עבור הגג. למשל, ניתן להחליף את לוחות העץ בגג רעפים. גג שכזה יכול להוות המשך לגג הבית כשמדובר על פרגולות עץ הצמודות לבית, מעל המרפסת. כך למעשה הגג משמש מעין כיסוי אחיד ה"מצרף" את הפרגולה כחלק ממבנה הבית עצמו.

 

אופציה נוספת היא להשתמש ביריעת פלסטיק לקירוי פרגולות עץ. לרוב אין בוחרים באפשרות זו מכיוון שהינה פחות מעוצבת ואסתטית לעין, אולם בפרגולות בעלות גג שאינו אטום לגמרי (למשל, גג עץ העשוי קורות בעלות ריווח בין אחת לשנייה) ניתן להשתמש ביריעת פלסטיק כתוספת חורף דינמית וארעית, המאפשרת איטום מלא של הגג בימים של גשם.

 

בעבר היו גגותיהן של פרגולות עץ מקורים לעתים באמצעות לוח אסבסט, אולם במרוצת השנים התגלה שאומנם השמש מזיקה לבריאות, אך גם האסבסט אינו בריא כלל וכלל. האבק הנוצר משבירתו הוא מסוכן לנשימה וגורם למחלות נשימה רבות. בשל כך הופסק השימוש בחומר זה לקירוי פרגולות.

 

חומרים חדשים וחלופיים שהוכנסו לשימוש הם פיברגלס, כמו גם פוליקרבונט.

 

קירוי בעץ לפרגולות עץ

 

אם בכל זאת בחרתם לקרות את הפרגולה בעץ, גם כאן עומדות שלל אפשרויות לבחירה. לרוב גגותיהן של פרגולות עץ עשוי קורות המונחות בריווח מסוים זו מזו, או צמודות אחת לשנייה ליצירת גג אטום באופן מלא. אבל ניתן ליצור גם גגות בעיצוב אחר. אחד הפופולאריים שבהם, בעיקר במקומות ציבוריים או מסחריים, הוא דוגמת שתי וערב. פרגולות עץ בעלות גג שכזה עוצרות את רוב השמש, אבל יוצרות חורים-חורים המאפשרים לאור להיכנס מבעד גגותיהן.


אודות מחבר המאמר

פרגולות

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.