אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

לבנות גשר

תהליך הגישור מתפקד לצד מערכת המשפט מזה שנים מספר. זהו הליך אופציונלי לפתרון בעיות ויישוב סכסוכים.בהליך הגישור, הצדדים הנצים צריכים להגיע בכוחות עצמם, בעזרתו ובתיווכו של המגשר שמוכשר לכך, לפשרה שמקובלת על שניהם. תפקידו של המגשר הוא ליצור סביבה מתאימה לפתרון סכסוכים ולספק לצדדים כלים לפתרון הסכסוך. המגשר והליך הגישור מנסים להביא לשינוי בדפוס החשיבה של הצדדים ולעזור להם להגיע להבנה שהפתרון קיים בהם והאחריות להגיע אליו מוטלת על כתפיהם.

בארצות הברית הומצא הליך הגישור. העומס על בתי המשפט היה רב ודיונים נדחו שוב ושוב. בעצם, ההליך הומצא מתוך אילוץ למציאת פתרון ליישוב קונפליקטים.בבחירה בהליך הגישור ניתן להימנע מהגעה לבית המשפט. בהתחלה היו אלה עורכי הדין של הצדדים שייצגו אותם בדיון מחוץ לכותלי בית המשפט, ואחר כך יושם תפקיד הבורר, כלומר, המגשר. המגשר היה מיני שופט ומסקנותיו, אפילו שאין צורך להישמע להן כיוון והן אינן צו בית משפט, הן בסיס ההסכם אליו מגיעים הצדדים ואותו מנסים עורכי הדין, (לא משנה בנוגע למה) שאם התחייבו לכך, עליהם לכבדו.בהליך הגישור המודרני אין צורך בעורך דין, אך כדאי שהמגשר בו בחרתם יהיה בעל תואר בעריכת דין לשם עצות וכיוונים משפטיים.

הגישור ויתרונותיו1. הליך הגישור הוא הליך וולנטרי, כלומר, שההליך נערך בהסכמתם המלאה ובהשתתפותם המוחלטת של הצדדים. 2. אפשר לעצור את התהליך בכל שלב שהוא מבלי הסבר או פגיעה בזכויות.3. המגשר הוא צד שלישי אובייקטיבי, מומחה בניהול דיונים ותפקידו לייעץ לצדדים להגיע לעמק השווה. שתתפי הגישור לא מחויבים לפעול בהתאם למסקנות ולעצות שנותן המגשר אך מבטו האובייקטיבי עשוי להעלות תובנות מעניינות ומועילות.4. הליך הגישור דיסקרטי ואסןר לעשות שימוש במידע שמופק בו בהליכים משפטיים, והמגשר אינו יכול לשמש עד בבית המשפט.5. הליך הגישור קצר וממוקד.6. הליך הגישור זול יותר ממשפט.7. ההליך גמיש וניתן לקבעו לפי סדר היום של הצדדים המשתתפים.8. בניגוד להליך משפטי, בהליך הגישור לצדדים שליטה מוחלטת על התנהלות ההליך ועל תוצאתו. כך, כשהצדדים הם אלה שאחראים על התוצאה, הם מרגישים מחויבות יתר למלא את פרטי ההסכם. 9. אם ההליך כשל, אפשר לפנות להליך משפטי נורמטיבי.


אודות מחבר המאמר

ענת אשבל|גישור בישראל || מגשרת בתל אביב

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.