אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

דברי ימי הרפלקסולוגיה

כיוון שיותר ויותר אנשים מתעניינים בימינו בתחום של לימודי רפלקסולוגיה יש גם צורך להכיר מעט יותר את ההיסטוריה של התחום הזה. לימודי רפלקסולוגיה בצורתם המודרנית מתבססים על ידע שהועבר מדורות קודמים ועל פיתוחים והתפתחויות שונות בתחום. כמו שישנם כמה וכמה סוגים של לימודי רפלקסולוגיה, גם ההיסטוריה של תחום הרפואה האלטרנטיבית הזה איננה חד משמעית.

לימודי רפלקסולוגיה עוסקים באבחון ובטיפול במגוון בעיות רפואיות, פיזיות ונפשיות גם יחד, על-ידי טיפול שמתרכז בכף הרגל. כף הרגל היא מעין השתקפות (ומכאן המלה רפלקסולוגיה) של כל הגוף וכל בעיה ניתן לאתר בכף הרגל ולטפל בה ממקום זה. לימודי רפלקסולוגיה נועדו להכשיר מטפלים במגוון טכניקות ותהליכי ריפוי מקומיים והוליסטיים. עדויות על טיפולים רפואיים בכף הרגל שנועדו לפתור בעיות רפואיות במקומות אחרים בגוף ניתן למצוא כבר במצרים הפרעונית. ציור קיר שמתוארך לאלף השלישי לפני הספירה מציג מטפלים שעורכים טיפול דרך כפות הרגליים עם כיתוב שבו המטפל מבטיח למטופל שהטיפול יעשה לו טוב. אמנם קשה לקבוע אם מדובר בתהליך רפואי או רק בעיסוי משחרר, אך לפי חוקרים מסוימים מדובר בהחלט בפעולה שנועדה לפתור בעיות רפואיות. קרוב לוודאי שבמצרים העתיקה לא נערכו לימודי רפלקסולוגיה בצורה שבה הם מתקיימים היום אך בהחלט ייתכן שגם שם הוכשרו מטפלים בשיטות שונות במטרה לפתור בעיות רפואיות על-ידי טיפול בכפות הרגליים.

כפי שכבר צוין, אין למצוא עדויות על לימודי רפלקסולוגיה בעידן העתיק אך עדויות שונות התגלו שמהן ניתן ללמוד שלאורך ההיסטוריה של העולם העתיק, טיפול בבעיות רפואיות דרך כף הרגל היה נפוץ בתרבויות שונות. כך ניתן למצוא עדויות על טיפולים שניתן לכנות – מתוך רצון לפשט את העניין ומתוך הבנה שמדובר באנכרוניזם – רפלקסולוגיה במקומות שונים ורחוקים. בהודו, בטיבט, אצל תרבויות אינדיאניות שונות באמריקה, ביפן ועוד. ההבנה שניתן להגיע למקומות שונים בגוף דרך כף הרגל היא, אם  כן, הבנה שמשותפת להרבה תרבויות שונות וייתכן שהיא הבנה אנושית בכל תרבות שהיא.

הרפלקסולוגיה המודרנית, זו שבה עוסקים לימודי רפלקסולוגיה בימינו, פותחה במאה התשע-עשרה באנגליה. התיאוריה שפותחה יותר מאוחר בשנות השלושים והארבעים של המאה ה20 מתבססת למעשה על שני יסודות שונים. מצד אחד היא מבוססת על לימודים שונים בתחום המחקר העצבי. מצד שני היא מתבססת על הבנה מחודשת של תיאוריות שמגיעות מסין שגילן עתיק מאד. השילוב הזה בין מחקרים מערביים וידע שמגיע מהמזרח מאפיין עד היום את תחום הרפלקסולוגיה. הדבר בולט לעין כאשר בוחנים לרגע את התחום של לימודי רפלקסולוגיה. לימודי רפלקסולוגיה כוללים – לפחות במקומות שמתייחסים לעניין ברצינות – שילוב של לימודים שמתרכזים בתחומי מחקר כמו אנטומיה ופיזיולוגיה לצד התעמקות בידע שמגיע אלינו מהמזרח – זרימת האנרגיה בגוף, מרידיאנים והקשר גוף – נפש. לימודי רפלקסולוגיה מעניקים לנו למעשה מבט אל תוך ההיסטוריה של הרפלקסולוגיה ושל המרחק הגדול שהיא עשתה לאורך ההיסטוריה.

לימודי רפלקסולוגיה הם אולי תמונה שבה ניתן לראות את הרבדים השונים של התחום הזה של הרפואה האלטרנטיבית. שילוב בין ידע שעובר מדור לדור וחוצה תרבויות שונות – גם אם הן מרוחקות מאד זו מזו – לבין המדע המודרני והתגליות השונות שלו. לימודי רפלקסולוגיה מאפשרים למי שבוחר לעסוק בהם לגעת בו זמנית בעתיק ובחדש.


אודות מחבר המאמר

אביב יועצים ייעוץ שיווקי

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.