אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

תנאים לקביעת משמורת ילדים

מהי משמורת?על פי חוק, ילדים מוגדרים כקטינים עד להגיעם לגיל 18, ולכן במקרה של גירושין או פרידה של ידועים בצבור, ממונה הורה אחד שעליו מוטלת האחריות על גידולם וחינוכם, והדאגה לכל צרכיהם הפיזיים והרוחניים. מבחינת החוק בישראל, דין ידועים בציבור שהביאו ילד ביחד כדינו של זוג נשוי שעשה כך. החוק מגדיר ידועים בציבור כזוג המנהל חיי אישות ומשק בית משותף. התנאי הראשון מורכב מחיים אינטימיים כמו בין בעל ואשתו המושתתים על אותו יחס של חיבה ואהבה, מסירות ונאמנות, המראה שהם קשרו את גורלם זה בזה. התנאי השני הוא ניהול משק בית משותף כפועל יוצא מחיים משפחתיים משותפים.במסגרת חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות תשכ"ב (1962) נקבע  שכל עוד אין סיבות מניעתיות שכנגד, עדיף לילד לגדול ולהתחנך אצל אמו לפחות עד הגיעו לגיל שש שנים. כלומר, ברוב המקרים האם היא זו שתקבל משמורת על ילד עד גיל שש. עם זאת, אין זו החלטה אוטומטית אלא ישנו שיקול הדעת של בית המשפט או בית הדין.

מה עושים כשאין הסכמה?

במידה ולאחר הליך גירושין או פרידה של ידועים בציבור אין הסכמה בין בני זוג על ענייני המשמורת, רשאי בית המשפט לענייני משפחה להכריע בנושא. לעומת זאת, אם הוגשה תביעת גירושין אל בית הדין הרבני ולא הוגשה בקשה לדיון בנושא משמורת אל בית משפט לענייני משפחה, תתבצע "כריכה" של הדיון בנושא משמורת הילדים בדיון הגירושין באופן אוטומטי.

במידה ובית המשפט אינו מסוגל להחליט לגבי מי מההורים יקבל משמורת, יעברו ההורים מבחני מסוגלות הורית על ידי סוציולוגים ופסיכולוגים כדי לקבוע את יכולתם לגדל את הילד.

הגורם המכריע בקביעת משמורת ילדים היא טובת הילד. אך, היות וטובת הילד לעיתים משתנה עם השנים, ההחלטה בנושא משמורת הילדים היא דינמית וניתן לדון בפסק הדין מחדש במידה וחלו שינויים מהותיים בעובדות שהביאו לפסק הדין הקודם.

גם לרצון הילד משקל רב בקביעת משמורת ילדים. רצון הילד מתייחס למספר גורמים כמו גיל הילד ומידת נחרצות ההחלטה האישית שלו.

לעיתים בית המשפט יכול להגיע למסקנה כי ההסכם משמורת של ההורים סותר את טובת הילד, ולהתערב בנושאי החזקת ילדים.


אודות מחבר המאמר

אלי גולדמן

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.