אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מצבות אבן כאמצעי להנצחת המתים

 

כאשר אדם קרוב אלינו נפטר, בהתאם למסורת ממנה אנו מגיעים אנו פותחים בסדרה של מנהגי אבלות שעוזרים לנו בין היתר להתמודד עם האובדן ולהנציח את זכרו של המת. אחת מן הדרכים שלנו על פי המסורת להקים הנצחה מכובדת לאדם אהוב היא להקים מצבה על קברו, כ- 30 יום לאחר יום הקבורה וזו תשמש כביתו הסופי והנצחי של המת ותהיה המקום אליו נעלה מדי שנה על מנת להתייחד עם זכרו. מהסיבה הזו חשוב לנו מאוד גם בשעות הקשות של האבל, לדאוג להקמה של מצבה מכובדת וראויה שתשקף את האדם שאהבנו.

מכיוון שיש להקים את המצבה על הקבר כחודש לאחר הקבורה ומכיוון שהכנת המצבה לוקחת זמן, עלינו לבחור את סוג המצבה ואת העיצוב הרצוי כבר בתום השבעה והדבר הראשון שעלינו להחליט והוא גם זה שישפיע בסופו של דבר על המראה המוגמר של המצבה הוא סוג האבן ולמעשה סוג המצבה, כאשר כיום הסוג הנפוץ ביותר של מצבות הוא מצבות שיש חברון שנחשבות לפשוטות ולזולות ביותר ובהן משתמשים בבתי העלמין הצבאיים בישראל.

סוג נוסף של מצבות אבן נפוצות הן מצבות שיש ובהן ניתן למצוא מצבות שיש טורקי המאופיינות בגוון אפרפר וגם מצבות גרניט שמאפשרות יצירת מצבה בצבעים שונים כמו אפור, שחור או אדמדם. הסוג היוקרתי ביותר כיום הוא מצבות אבן טבעית שבהן מונחת אבן גדולה שהיא מעין סלע טבעי אותו מעגנים בצורה מיוחדת אל חלקת הקבר. סוג האבן שנבחר למצבה הוא כמובן זה שישפיע באופן משמעותי על מחיר המצבה כאשר מצבה מאבן חברון מתחילה ממחיר של כ- 2,000 שקלים למצבה פשוטה ומצבה יוקרתית בעיצוב מיוחד מאבן טבעית יכולה להגיע גם למחירים של כ- 10,000 שקלים למצבה.

יחד עם הרצון להקים מצבה ייחודית ובולטת בעלת אופי מיוחד שתשקף את אופיו של המת, בלא מעט מקרים אנו נתקלים בחוקים והגבלות שמעמידים בתי הקברות בארץ, שמטרתם ליצור אחידות בין הקברים. בייחוד בבתי הקברות המנוהלים על ידי חברה קדישא ישנה דרישה לגובה ורוחב מסוים של מצבה ובחלק מהמקרים עלינו לבחור גם בסוג אבן מסוים ואף בכיתוב מסוים על המצבה. מהסיבה הזו לפני שאנו מבצעים בחירה במצבה מסוימת חשוב לבדוק את חוקי בית הקברות ולאשר עימם גם את סוג המצבה הנבחר וגם את הכיתוב והנוסח המבוקש.

בבחירת הכיתוב רבים מעדיפים להיצמד למסורת ולרשום את המילים המקובלות על פי ההלכה ולכל היותר להוסיף פסוק, ציטוט, או משפט בעל חשיבות אישית שתייחד את הקבר. כך או כך ובכל נוסח שלא נבחר, עלינו לבחור לרוב בין הכיתוב הנפוץ ביותר של אותיות חרוטות אותן צובעים בשחור לבין אותיות בולטות העשויות לרוב מברזל, אותן מדביקים ומחברים באופן מיוחד אל האבן ליצירת מראה ייחודי יותר.

האותיות השקועות והצבועות נחשבות לעמידות יותר לאורך זמן והן גם הזולות יותר, כאשר התחזוקה היחידה שהן מצריכות היא צביעה מחודשת מדי כמה שנים. האותיות הבולטות לעומת זאת, בייחוד אילו העשויות ברזל, חשופות לפגעי מזג אוויר וגם לוונדליזם או לגנבי מתכות ולכן הסבירות שנצטרך לחדש אותן בכל כמה שנים גבוהה. כך או כך ובכל סוג כיתוב או מצבה שלא נבחר עלינו להיות מודעים לעובדה כי אם לא נטפל ונדאג לטיפוח המצבה, נמצא אותה בעוד כמה שנים מוזנחת ושבורה.

מהסיבה הזו ומכיוון שלרוב המשפחות אין הזמן לטפל ולטפח את חלקת הקבר, ניתן לשכור כיום את שירותיה של חברה לאחזקת מצבות, כזו המספקת שירותים של ניקוי מצבות, תיקון מצבות וטיפוח מצבות. את השירות ניתן לרכוש כבר לאחר הקמת המצבה, כך שבכל כמה חודשים או פעם בשנה תגיע החברה לנקות את חלקת הקבר, לטפח את הצמחייה סביב המצבה ולדאוג לכך שבכל פעם שנגיע אל חלקת הקבר לחלוק כבוד למת, נמצא מצבה מטופלת ומטופחת.


אודות מחבר המאמר

בניית אתרים, קידום אתרים, ניהול תוכן ושיווק באינטרנט - פארטי אפ מבית מיזם גרופ.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.