אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

שימוש בפסי האטה

 

פסי ההאטה המוכרים לנו בכבישים עירוניים בדרך כלל, הומצאו בקנדה. המטרה העיקרית של פסי האטה, הייתה לגרום לרכבים הנוסעים בכבישים מסוימים להאט את מהירות נסיעתם ולהפחית את הסיכון הנשקף להולכים בדרך או המשתמשים בה. ההמצאה הקנדית, הייתה בעצם מהמורות קטנות שבלטו מן הכביש, והפנו את תשומת לב הנהג למהירות הגבוהה בה הוא נוסע.

 

פסי האטה בישראל

בניגוד לקנדה שם הכל נעשה עפ"י תקנים מוגדרים, בישראל, הרשויות המקומיות מציבות פסי האטה על-פי שיקול דעתן, ברחובות צרים, ליד מוסדות פרטיים וציבוריים או ליד בתי-ספר הומי ילדים, כדי למנוע פגיעה בנפש. אולם, עפ"י הידוע, חלק מן הרשויות עושות זאת ללא פיקוח מתאים של בעל מקצוע. התקן הישראלי קובע, כי גובהם של  פסי האטה תקניים יעמוד על 10 ס"מ. חשוב לציין, כי רכבים קטנים העוברים מספר פעמים רב על פסי האטה שאינם תקניים, סובלים מנזק מצטבר במערכת ההיגוי, במתלים, בבולמי הזעזועים ובצמיגים. הסיכון הפוטנציאלי מפגיעה במערכות אלה הוא גבוה בגלל פגיעה בתקינותן, מלבד הנזק הכלכלי הטמון בתיקונם.

 

השפעתם של פסי האטה על הרכב

השפעות פסי האטה שונות מרכב לרכב: מטבע הדברים, רכבים קטנים בעלי גלגלים קטנים הם המושפעים ביותר. טלטול הנהג ופגיעה ביציבות הרכב, הן התופעות הנפוצות, אולם רכבים אלה הם גם בעלי יכולת התמרון הגבוהה ביותר ויוכלו להימנע ברוב הפעמים מפגיעה בהולכי רגל. מאידך, כלי רכב כבדים ומשאיות, שקוטר גלגליהן מעל לממוצע, לא יושפעו כמעט מנסיעה על פס האטה חוץ מטלטול קל במקרים מסוימים. הבעיה היא שכלי הרכב הכבדים הם המסוכנים ביותר.

 

יעילותם של פסי האטה

הבעיה היא בדילמה העקרונית, האם פסי האטה יעילים או לא. יעילות הפסים במקרה של רכבים כבדים ומשאיות כפי שציינו, מוטלת בספק והסכנה בעינה עומדת. הנזקים הנגרמים לרכבים קטנים הנוסעים על פסים לא תקינים, ויש רבים כאלה, אינם מכוסים ע"י אף גוף רשמי, כי אין אפשרות להוכיח נזק ישיר. ולבסוף, מבחינה אקולוגית, נסיעה על פסי ההאטה יוצרת בעיה בגלל ההאצה וההאטה של כלי רכב הגורמים לפליטה מוגברת של גזים רעילים, בזבוז דלק ורעש טורדני.

 

יתרונם הגדול של פסי האטה

למרות חוסר יעילות מסוים מצד אחד, ניתן לומר כי מצדה השני של המטבע, פסי האטה חיוניים מאוד בארצנו בגלל אופיו המסוכן של הנהג הישראלי. אין עוררין על כך שהשימושיות של הפסים מתבקשת, כי נהגים רבים צריכים 'לזכור' להוריד רגל מהגז, במיוחד בכבישים עירוניים, כדי להימנע מלפגוע באנשים ובילדים הנמצאים בהמוניהם בכבישי הארץ. 

 

פסי האטה – העתיד

שנה תוכנית לפיה הרשויות עומדות להחליף את פסי האספלט לפסי גומי, גמישים ונוחים בהרבה מהפסים הנוכחיים. הם יותקנו באופן מקצועי וידידותי לנהג ולסביבה. בנוסף, כדי להימנע מסיכון לנהגים, יותקנו פסי האטה עם עיני חתול כדי שייראו טוב למרחוק ויזהירו את הנהגים. יש לזכור, כי תפקידם העיקרי של הפסים הוא לגרום לנהגים להאט ולשפר את הנהיגה. התקנה נכונה ושימוש נכון בהם, ישפרו את ביטחוננו ללא הכר.


אודות מחבר המאמר

קצין בטיחות בתעבורה

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.