אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

לימודים לתואר שני - איך ובמה?

לימודים לתואר שני הם כרטיס הכניסה למרבית המקצועות, המשרות והתפקידים, בין אם בארץ או בחו"ל. כיום לא ניתן לעשות כמעט כלום עם תואר ראשון, במיוחד לא כשמדובר על שאיפות מקצועיות רציניות בתחום התמחות ממוקד, וככל שהתואר מגיע מפקולטה יוקרתית פחות, כך קטנות האפשרויות – עד לתואר השני. בוגרי תואר שני מצליחים להתברג ביתר קלות גם בתפקידים במשק וגם בתפקידים אקדמיים, כעוזרי מחקר והוראה, דוקטורנטים, מתרגלים ועוד. לא רק השכר ותנאי ההעסקה טובים יותר לבעלי תואר שני - גם כשמדובר על מלגות, מענקי, קשרים ותקציבים המצב טוב בהרבה עבור מי שלומד לתואר שני. הלימודים עצמם מעניינים ומעמיקים יותר, מערכת השעות גמישה והחופש האקדמי רב. כך שחבל להסס ולא כדאי להתלבט יותר מדי, אלא להירשם כמה שיותר מהר ולהמשיך לימודים לתואר שני.

 

איך בוחרים לימודים לתואר שני?

האפשרות לעבוד בתחום אהוב היא יתרון גדול, שאותו ניתן להשיג בעזרת תואר שני. הלומדים לתואר שני יכולים לבחור להמשיך את התחום הנלמד לתואר הראשון, או לפנות לתחום מקביל, דומה או משלים, בחוג שמכיר בתואר הקודם ומאפשר לימודים לתואר שני תוך השלמות או בלעדיהן. תואר שני מקנה לא רק מקצוע מבוסס אלא גם שכר טוב יותר ואפשרות להתמקד במחקר והוראה. כיוון שברוב תחומי הלימודים ניתן להפיק תועלת מכל ידע קודם, הרבה מאוד חוגים ופקולטות מקבלים בוגרים לתואר שני גם אם למדו מקצועות אחרים – מה שמאפשר החלפת כיוון תוך כדי לימודים. מי שמוצא את עצמו משתעמם מתחום הלימודים בו התחיל או נמשך לענף אחר יכול לגוון, כל עוד מדובר באותה חטיבת ידע – מדעי החיים, מדעי הטבע, מדעי החברה וכו'. בחירת לימודים לתואר שני צריכה להיות ממוקדת מטרה: להעמיק את החומר הנלמד במהלך התואר הראשון או ליצור חפיפה בינו לבין תחומים משלימים: הרבה סטודנטים שעומדים בפני תחילת לימודי תואר שני מגלים שתכנית הלימודים כוללת קורסים מרתקים, שעליהם הם חלמו בתואר ראשון. לימודים לתואר שני יכולים להיעשות בכל מוסד לימודים כל עוד התואר הקודם מוכר על ידי המועצה הגבוהה להשכלה בישראל, או במדינה בחו"ל בה מעוניינים ללמוד.

 

לימודים לתואר שני במקצועות השונים

לימודים לתואר שני משתנים באורכם, בדרישות שהם מציבים, בהיקף השעות הנלמדות ובפרמטרים אחרים – כל זאת בהתאם למקצוע או לחוג בו לומדים, אך ישנם כמה קווי דמיון בכל המקצועות. רוב הלימודים נמשכים שנתיים, במהלכן הסטודנטים נדרשים לעבודות מעמיקות כולל מספר סמינריונים וכתיבת תזה - עבודת מחקר בנושא נבחר. היקף הלימודים הוא לרוב יומיים בשבוע, כך שניתן לשלב עבודה במהלך הלימודים בקלות רבה ולמעשה לנהל חיים מלאים במקביל. דרישות הקבלה הן לרוב ממוצע ציונים של 80 ומעלה – לכך עלולות להתלוות דרישות שנוגעות לניסיון יישומי, במיוחד בתחומים שבהם הפן האקדמי משולב בפרקטיקה. כאשר מדובר על לימודים בחו"ל לתואר שני, יתווספו גם דרישות הנוגעות לשפה ולעתים גם המלצות. בחלק מהמוסדות והמקצועות, לימודים לתואר שני כוללים לעתים גם התנסות פרקטית, תוך שיתוף פעולה עם הקהילה, עם גופים עסקיים, עם מוסדות וארגונים בעלי תקציבים גבוהים וכן הלאה - כך שהסטודנטים נחשפים  למקרים בשטח ומתמודדים עם אתגרים הצפויים להם מחוץ לעולם האקדמיה, ובכך מגבירים את הביטחון העצמי המקצועי והניסיון הפרקטי. בכל מה שקשור לשכר הלימוד, העלות משתנה בהתאם ליוקרתיות המוסד, לאביזרי העשרה וחומרי עזר שכלולים בתכנית הלימוד ולפרמטרים נוספים. למרות שההוצאות אינן נמוכות, ישנן מלגות ומענקים רבים הניתנים לסטודנטים במהלך לימודים לתואר שני.


אודות מחבר המאמר

אתר Elimudim - כל מה שצריך לדעת על לימודים בישראל

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.