אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

הצללה: איש תחת גפנו ותחת תאנתו

הצללה: מי לא רוצה קצת צל מעל הראש שלו? מי לא רוצה לשבת במרפסת ביום קיץ חם, ליהנות מהאוויר ומהנוף כשהוא אינו נצלה בשמש אחר הצהריים הישראלית? אבל סוככים זה הרבה יותר מסתם צל מעל הראש שלנו. כל סוכך טומן בחובו רצונות הרבה יותר משמעותיים ומשמעויות הרבה יותר עמוקות.

בימות המשיח, או יותר נכון בימים אחרי בואו של המשיח, כך מבטיח לנו הנביא, האדם מן הישוב ישב תחת גפנו ותחת תאנתו. התמונה הזאת ברורה גם למי שלא בורך בהרבה דמיון: יום קיץ אביבי, השמש בשמיים זורחת, והאדם מן הישוב נהנה מהצל שמטילה עליו הגפן או התאנה. ברור לנו שלא מדובר פה בפרסומת לסוגים של סוככים ותו לא. ברור לנו מיד שהנביא מייחס לסוככים הרבה יותר מאשר נוחות וקנייה נכונה של הצללות איכותיות במחיר טוב. סוכך הוא הרבה יותר מכך כיוון שהוא מבטא את השלווה העליונה. הסימן לכך שהמשיח בא הוא שכל אדם יכול ליהנות מצל. מסתבר איפה שהרצון שלנו למצוא סוככים איכותיים הוא הרבה יותר משמעותי ממה שחשבנו.

צל הוא סימן לשלווה. לשבת בצל מבטא עבור הנביא את השלום שיגיע עם המשיח. האדם מן הישוב לא יהיה סגור בביתו אלא יוכל לשבת בחוץ בביטחון כשעל ראשו פרוש סוכך. מדוע סוכך מבטא את השלווה המיוחדת של ימות המשיח? כיוון שהוא משלב בתוכו את הבחוץ – המרפסת, הגינה, החצר או סתם מגרש – שיש בו משהו מהבפנים – הצל שנוצר בזכותה של הצללה מוצלחת. השילוב הזה בין הבחוץ והבפנים הוא הביטוי של ימות המשיח. לא עוד הסתגרות בדלת אמותיו המבוצרות של האדם מן הישוב אלא ישיבה נינוחה בחוץ בצילה של הגפן ובצילה של התאנה.

צל גם מבטא ביטחון. אנחנו מבקשים שהאל יסתיר אותנו בצל כנפיו. הצל שמטילות הכנפיים הוא צל מגונן. שוב יש פה את המשמעות המיוחדת הזו שרק בחוץ, בחלל הפתוח, אפשר לדבר על ביטחון אמיתי, בתנאי שאנו תחת סוכך מגונן. אם אנחנו יושבים בבית ולא יכולים ליהנות מהשמש הרי שאין משמעות אמיתית לביטחון שלנו. רק אם אנחנו יכולים לשבת בחוץ אבל בזכותם של פתרונות הצללה לא לסבול מחום השמש הרי שאפשר לדבר על ביטחון.

הצללה, אם כן, היא בעלת משמעות מעבר לנוחות שהיא מספקת. החיפוש שלנו אחרי סוככים לא נועד רק לסדר לנו דירה עם מרפסת מוצלת, להעלות את ערכו של איזה נדל"ן שיש לנו או להפוך מגרש לגן נעים. כאשר אנחנו מחפשים סוככים יש בכך הד לחיפוש האנושי עתיק היומין אחרי שלווה וביטחון. הרצון לשבת מתחת סוכך מבטא את הרצון היותר עמוק של להרגיש בטוחים גם מחוץ לבית, להרגיש שהאוויר הפתוח איננו מאיים עלינו. ההגנה מפני קרני השמש שמספקת לנו הצללה מוצלחת היא רק חלק ממה שעמוק בתוכנו אנחנו מבקשים.

אל לנו לחשוב רק כמו סוכני נדל"ן שמבקשים תמיד להבין את הערך המעשי של כל פעולה בחיינו בכלל ושל כזאת שנועדה לשיפוץ דירה בפרט. ישנן פעולות, כמו התקנת סוככים, שעונות על צרכים הרבה יותר עמוקים מהתחמקות מהשמש או העלאת ערך הנדל"ן שברשותנו.


אודות מחבר המאמר

אביב יועצים ייעוץ שיווקי

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.