אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

פוליגרף ובדיקת מהימנות

בדיקת מהימנות

ההבחנה בין אמת ושקר קשורה בהבחנה בין טוב ורע. ידיעת טוב ורע, אמת ושקר היא בבחינת "מותר האדם מן הבהמה": התכונה המבדילה בינינו לבין שאר בעלי החיים. גם בתנ"ך, במשנה ובתלמוד ניתן למצוא תימוכין רבים בשבח האמת ובגנות השקר, כגון: "אמת מארץ תצמח" (תהילים פ"ה, י"ב), "שפת אמת תיכון לעד" (משלי י"ב, י"ט), "מדבר שקר תרחק" (שמות כ"ג, ז'), "תועבת ה' שפתי שקר" (משלי, י"ב, כ"ב) ובפרקי אבות נאמר כי "על שלושה דברים העולם עומד: על הדין, על האמת ועל השלום".

לנוכח מרכזיותה של האמת בתורת המידות האוניברסלית, וביהדות בפרט, אין זה פלא כי מאז ומעולם שוקד האדם על פיתוח מכונות ומבדקים לאיתור האמת, החל ממכונת פוליגרף המסורתית ועד לבדיקת מהימנות ממוחשבת. אין זה מפתיע כי קמו להם מוסדות רבים, כמו מכון פוליגרף, שעיקר עבודתו מתרכזת בגילוי האמת.

מבחן אמינות

אמינותו ויושרו של אדם הן תכונות חשובות, שכל אחד מאיתנו היה רוצה למצוא באנשים הקרובים לו ביותר: בבן / בת הזוג, בחברים הקרובים וגם במקום העבודה. אך בעוד שבמישור האישי עומדים לרשותנו זמן רב ואינטראקציה בינאישית ממושכת, כדי לבחון את אמינותו של אדם, לא כך הדבר כשמדובר בקבלת אדם לעבודה. למרבה הצער, כל ראיונות העבודה האפשריים אינם יכולים לנבא את מידת אמינותו ויושרו של המועמד למשרה. אחד הכלים שכן מאפשרים לעמוד על מידת אמינותו ויושרו הוא בדיקת מהימנות.

בדיקת מהימנות היא למעשה מבחן ממוחשב, במסגרתו מועמד למשרה נדרש לענות על שאלות כן / לא בפרק זמן קצוב. מבדק זה נועד לבחון את התייחסותו של המועמד לנושאים שונים החשובים למעביד (כמו נאמנות למקום העבודה, מעילה באמון, גניבות, לקיחת / מתן שוחד, עבירות מחשוב, נטייה להתמכרויות וכדומה). כדי לנטרל תשובות הניתנות כ"רצייה חברתית" (מענה בהתאם למה שהמעביד רוצה לשמוע), השאלות במבדק מהימנות חוזרות על עצן בווריאציות שונות ומגוונות. כך שבדיקת מהימנות לא רק שבודקת את תוכן תשובותיו של הנבדק, אלא גם את העקביות שבתשובותיו.

בדיקת פוליגרף

בניגוד לבדיקת מהימנות, שבה הנבדק נדרש לענות על שאלות המופיעות במחשב, בדיקת פוליגרף נערכת באופן אישי, עם מפעיל מוסמך מטעם מכון הפוליגרף. בבדיקה זו גם כן בודקים את מידת אמינותו ויושרו של מועמד למשרה בנושאים החשובים למעביד. הנבדק מחובר למכשיר הפוליגרף באמצעות אינסטרומנטים, שמטרתם לעקוב אחר השינויים הפיזיולוגים בארבע מדדים בגופו: הזעה, קצב הנשימה, לחץ הדם וקצב הדופק. ההנחה היא שכל אמירת שקר תוביל לשינויים פיזיולוגיים, בלתי ניתנים לשליטה, עליהן תצביע מכונת הפוליגרף.

בדיקת הפוליגרף או מכונת אמת נחשבת ככלי מדעי ואובייקטיבי לחקר האמת, הרבה יותר מבדיקת מהימנות, משום שהיא מודדת שינויים פיזיולוגיים ברי מדידה. בניגוד לבדיקת מהימנות, שבה ניתן לא ניתן לדעת האם הנבדק דובר אמת או שפשוט עונה את התשובות הנדרשות ממנו כדי להתקבל לעבודה, בבדיקת פוליגרף כל שקר עלול להתגלות בגלל השינויים הפיזיולוגיים שהוא גורם. אלא שלבדיקת הפוליגרף חיסרון מובהק אחד: קשה מאוד לנטרל בה השפעות של מתח והתרגשות טבעיים, שיכולים לשבש את תוצאות הבדיקה. אדם ישר ואמין עלול להתברר כדובר שקר רק בגלל שהתרגש ממעמד הבדיקה.


אודות מחבר המאמר

בדיקת פוליגרף ע"י מכון פוליגרף מהימן!

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.