אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

ההסטוריה של הקפה

 

 

הקפה הוא שיח שמוצאו באתיופיה ובארצות טרופיות, פרחיו גדולים לבנים וריחניים, פירותיו מכילים זרעים שמהם מכינים את המשקה הנפוץ קפה. כוס קפה הוא שם כולל למשקאות חמים וקרים המופקים מפולי צמח הקפה. התמציות מופקות מהפולים על ידי קליתם וטחינתם של הפולים, וחליטה או בישול של האבקה המתקבלת במים. משקאות הקפה ידועים כמעוררים, בעיקר בגלל הקפאין המצוי בפולים.

 

מקור השם "קפה"

מקור השם קפה הוא במילה הערבית קהווה, סוברים כי מקור השם של צמח הקפה בממלכת קאפה שבאתיופיה, שם מכנים את הקפה "בון" או "בונה". מיסיונר אירופאי הוא כנראה הראשון שדיווח על "המשקה המוזר" שהוגש לו על ידי קיסר אתיופיה בשנת 1603.

 

מציאת הקפה

יש המספרים כי תימני שביקר באתיופיה ראה עיזים מתנהגות שונה אחרי אכילת פולי קפה, כשטעם את הפולים שאכלו עיזים, חווה גם הוא את אותה ערנות . מקורות אחרים מספרים את אותו הסיפור על רועה עיזים אתיופי, או ערבי, באתיופיה היה נהוג בעבר לאכול את פולי הקפה, ולא להכין מהם משקה. נזירים אתיופים נהגו ללעוס את הפולים כדי לשמור על ערנותם. הקפה האתיופי נדד עם סוחרים תימניים, שהביאו אותו לארצם והחלו לגדלו שם. יש סבורים כי רופא ערבי התייחס לקפה באחד מכתביו עוד במאה התשיעית לספירה, אך ההתייחסות הראשונה להכנת משקה מפולים קלויים קרתה כמה מאות שנים לאחר מכן.

 

הפרסום הראשון

הפרסום הראשון נעשה בשנת 1857 בחיבור על ההיסטוריה והמחלוקות החוקיות סביב הקפה. המופתי של עדן היה הראשון שהחל להשתמש בקפה באופן המקובל היום בשנת 1454 בקירוב. ההתפשטות של הקפה עברה מתימן למכה ולמדינה ומשם לערים הגדולות של העולם לקהיר, דמשק, בגדאד ואיסטנבול. בשנת 1511 נאסרה שתיית הקפה במכה, ושנתיים מאוחר יותר הצטרפה גם קהיר לאיסור. אך לאור הפופולאריות העצומה של המשקה, בוטל האיסור במהרה. ב 1554  נפתח בית הקפה הראשון באיסטנבול על ידי שני סוחרים סורים שהעסק שלהם הצליח מאד. בשנת 1633 אסר הסולטאן הטורקי על שתיית קפה ואף הטיל עונשי מוות על שותי קפה, אך בשנת 1634 התיר המופתי הגדול של האימפריה העות'מאנית שוב את שתיית הקפה מתוך העיקרון שכל מה שאינו אסור במפורש במסורת האסלאמית מותר.

 

התחלת המסחר בקפה

המסחר הער בין ונציה לבין ארצות צפון אפריקה, הביא לחדירת הקפה לוונציה, המקום הראשון בו שתו קפה באירופה. אחר כך הגיע הקפה גם לאנגליה ובית הקפה הראשון נפתח בשנת 1650 באוקספורד על ידי יהודי טורקי.

הפופולאריות של המשקה עלתה במהירות וגם צרפת הצטרפה לשותי הקפה. לווינה הגיע הקפה כשלל בעקבות הניצחון על הטורקים ושם גם השתרש המנהג של שתייתו של הקפה עם חלב וסוכר.

 

ברזיל מדינת הקפה

 בשנת 1787 הבריח סגן צרפתי מגינאה הצרפתית לברזיל, ברחה זו שינתה את ההיסטוריה של הקפה. השימוש הנרחב בכוח עבודה של עבדים במטעי הקפה של ברזיל הביא לעלייה ניכרת בתפוקת הקפה העולמית במהלך המאה ה-19 ולהפיכתו ממשקה של האצולה למשקה עממי. במהלך המאה ה-19 וה-20 הייתה ברזיל היצרנית העיקרית של קפה בעולם אך מדיניותה, ששמרה על מחירים גבוהים, הביאה לכניסת יצרניות חדשות לשוק, ביניהן קולומביה, גואטמלה ואינדונזיה.

 


אודות מחבר המאמר

חובב קפה מושבע

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.