אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

קונסטרוקטור – המוח שלפניי העשייה.

 

בכל יום ויום שאנחנו עוברים בחיינו, אנו משתמשים, רואים, נוגעים ונעזרים במכשירים ובחפצים שנראים לנו כאילו היו קיימים מאז ומעולם, אך אם נעצור לרגע ונסתכל מסביבנו, נוכל לראות אין ספור מוצרים שלולא המצאתם יכולת הקיום שלנו הייתה שונה בהפרשים של כמה עשרות שנים. נקח לדוגמא את הדבר הקרוב אליינו ביותר, החשוב לנו ביותר, האישי והרכושני ביותר שלנו וננתח אותו, הלא הוא הבית שלנו. האם חשבתם מי המוח שעומד מאחורי הדבר הכי אינטימי והכי פרטי שלנו? מי אם לא קונסטרוקטור. ומי מחליט באילו חומרים ישתמש מהנדס הבניין  על מנת שהבית יהיה יציב ויעמוד בכל גורם של איתני הטבע? כאן נכנס תפקידו של הקונסטרוקטור.

תחשבו על מצב שבו לא היו חושבים על לקחת ברזלים וקרשים, מהם לבנות בסיס, להעביר צינורות בתוך הקיר, הארקה ואנטנות. כמה שנים אחורה בזמן היינו נמצאים? מהנדס הבניין לוקח אותנו אל מציאות שונה לגמריי בה אנו חיים את חיינו בצורה שונה לגמריי בלי שאנו אפילו שמים לב. אך אם לשים לרגע בצד את המחשבה המורכבת באיך לבנות בניין ומאיפה מתחילים, אנו צריכים קודם כל למצוא מקום להקים את הבית. מה היה קורה אם כל אחד היה רוצה לבנות בית והיה בונה אותו איפה שבא לו? מה אם כל אחד היה מחליט לבדו באיזה חומרים להשתמש על מנת לבנות את הבית?  (כמובן שכדי להגדיל רווחים כל אחד היה משתמש בחומרים הזולים יותר) פה נכנס תפקיד ה קונסטרוקטור.

האם אי פעם חשבתם (או ידעתם) מה ההבדל בין קונסטרוקטור למהנדס בניין?

בתחילת התהליך יש את המחשבה על צורת הבנין, היקפו, רוחבו, אורכו, גובהו וכו'. על חלק זה מופקד האדריכל.לאחר מכן לאחר שנבנתה תוכנית העבודה, בוחרים את החומרים הרצויים והנחוצים על מנת לבנות את הבניין (תפקידו של מהנדס הבניין) ורק לבסוף מתחילים לבנות את הבנין עצמו על פי התוכנית המפורטת והפיקוח הצמוד של מהנדס הבניין.

קונסטרוקטור לוקח החלטות קריטיות. העולם בנוי מלוחות אשר צמודים זה לזה ובעצם כל הזמן ישנה תזוזה שאין אנו מרגישים בה. לעיתים ישנה התנגשות בין הלוחות מה שיוצר את המונח המוכר והמפחיד רעידת אדמה. מפאת הסיבה שהלוחות האלו כל הזמן זזים, בניה לא נכונה של הבניינים יכולה ליצור סדקים בקיר בשיש ובריצוף ויכולות אף להביא לניתוק חלקים מהבית. קונסטרוקטור קובע את בסיס המבנה אשר משפיע על יציבותו, וזו בעזרת קידוח נכון ובעומק נכון לפניי תחילת הבנייה.

בבנייה עצמה ה-קונסטרוקטור קובע את כמויות הברזל, סוג הבטון, כמות וכדומה. כל ייתור של אחד מהחומרים האלו או שאר החומרים המרכיבים את בניית המבנה על השלד, מעצימה את עלות הבניה. לכן החשיבה וההחלטה על כמויות הינה מחוייבת בדייקנות.

כל ההחלטות הללו שמבצע קונסטרוקטור מועברים למחיצתו של מהנדס הבניין ואיתם המהנדס בונה את הבניין ואת התשתיות הנחוצות.

בפעם הבאה שתצאו לרחוב ותראו את המגדלים העצומים שמקיפים אותנו, נסו לחשוב לרגע כמה חשיבה הייתה לפניי שנוצר בניין אחד. עכשיו תנסו לספור כמה כאלו אתם רואים ביום.

 


אודות מחבר המאמר

סטודנט להנדסת בניין

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.