אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

טיפול בטראומה הנובעת מפיטורין

 

מקובל לחשוב על טראומות תמיד בהקשר של אסון, תקיפה, תאונה או פיגוע. אך טראומה הינה כל חוויה הנתפסת כאיום קיומי כאשר אין כביכול כל תועלת בפעולה. טיפול בטראומה  בעזרת כלי הNLP  הוכח כיעיל ונרכש על ידי יותר ויותר מטפלים ועל ידי עובדים בסביבות בעלות פוטנציאל סיכון.

שמואל (שם בדוי) חווה פיטורים קשים והחלים מטראומה שבאה בעקבותם באמצעות  NLP 

תאור המקרה

שמואל (שם בדוי), גבר בשנות ה-40 לחייו, חווה פיטורים קשים. לתפקידו במוסד גדול להשכלה גבוהה התקבל לאחר שעבר תהליך מיון וראיון קבלה כיאות. בדיעבד, הסתבר לו כי נקלע אל מאבק פוליטי בדרגי הניהול. אחד המנהלים הבכירים במוסד רצה למנות את מקורבו לתפקיד שקיבל שמואל ונכשל בכך.

מהרגע בו שמואל התחיל במילוי תפקידו סבל התנכלות בלתי פוסקת מצד אותו מנהל בכיר ומצד אנשיו, הוא ספג השפלות והוכפש באופן קשה. כל דרך שנקט על מנת להתמודד עם המצב הביאה איתה התנכלויות נוספות. לבסוף הצליח הבכיר להביא לפיטוריו, שעליהם קיבל שמואל הודעה במכתב שהביא שליח מיוחד לביתו ביום שישי בצהריים. אירוע זה היה קשה מנשוא עבורו גם מכיוון שהתרחש במעמד כל בני ביתו.

חצי שנה לאחר מכן עדיין היה שמואל מובטל, רדוף חרדות, מבוהל מהמחשבה לצאת ולעבוד. ימים ארוכים בילה במיטה או בבהייה בטלוויזיה ובלילות שנתו נדדה. בשעות המעטות שהצליח לישון הופרעה שנתו בסיוטים. כל דפיקה בדלת הבהילה אותו וידיו רעדו באופן מבהיל בפתיחת כל מעטפה שהגיעה לביתו, גם כאלה שהכילו חשבונות פשוטים או הודעות פרסומיות. כאשר גולל את מצבו, דמעות זלגו מעיניו לכל אורך התיאור ובהגיעו לרגע הפיטורין עצמו התנשם בכבדות, ידיו רעדו והוא נראה כאילו הוא עומד להתעלף, ממש כפי שהיה אז, באירוע ההוא. 

תזמון הטיפול בטראומה

ישנו ציר-זמן להתפתחות טראומה. בין דקות לאחר הפגיעה ועד חלוף יומיים עלולה להתפתח הפרעת סטרס חמורה. בחלוף מספר שבועות מתפתחות בנוסף תגובות סטרס חריפות וכעבור שלושה חודשים נוצרת תסמונת PTSD (Post Traumatic Stress Disorder) לכל דבר. עם הזמן הופכת תסמונת ה- PTSD לכרונית וצוברת איתה הפרעות נוספות מסוגים שונים.

שמואל הגיע לטיפול שישה חודשים לאחר האירועים הטראומטיים. כלומר, על ציר הזמן היה ממוקם כבר בהתפתחות תסמונת הדחק ככרונית וסבל מקשיים ניכרים בתפקוד. בהתחשב בציר הזמן הזה ישנה חשיבות רבה לתזמון הטיפול. ככל שהטיפול יתרחש סמוך יותר לאירוע הטראומה, כך גם התוצאות יהיו מהירות יותר. 

טיפול בטראומה בכלי ה-NLP

כפי שקורה במקרים של פגיעה מאירועים טראומטיים, וכך קרה גם אצל שמואל, האירועים הטראומטיים חוזרים שוב ושוב בצורה של התפרצויות זיכרון: מראות (כתמונות או  כסרטים), קולות, תחושות וריחות חוזרים ועולים וזאת ללא כל קשר למציאות הנוכחית.

הטיפול בשמואל היה כפי שמקובל לעבוד עם שיטת ה NLP במקרי טראומה, על פי סדר ועוצמת הגורמים המתפרצים.

טיפול בתמונות, ב'סרטים' ובצלילים שחזרו ורדפו אותו מאז אותה תקופה, אחד אחד ובאופן יסודי.עד כמה שהדבר עשוי להפתיע, לא מדובר בשום פרוצדורה המחייבת את הנפגע/ת לחזור ולחוות שוב את האירוע ואת הרגשות הקשים שנלוו אליו. ההיפך הגמור.  מדובר בתהליכים שמטרתם ללמד את המוח להעלות את הזיכרונות הקשורים לאירוע כשהם מיוצגים בדיסוציאציה ואינם מהווים יותר טריגר לרגשות של חוסר אונים, פחד וכעס.

התוצאות הן הקלה ברורה ומיידית בתחושות סטרס קשות, הפסקה מיידית של התפרצויות בכי בלתי נשלטות ובשינוי מיידי באופן התפישה וההתייחסות לאירוע. כך היה גם עבור שמואל. בחלוף תסמונת הדחק ניתן היה להקדיש זמן לשיקום הערכתו העצמית שנפגעה במהלך העבודה והדרדרה קשות בתקופה בה ישב בבית.

הדבר שמאפיין יותר מכל החלמה מטראומה הוא חזרה פשוטה לחיי היומיום ולתפקוד רגיל. שמואל הצליח לחזור ולהירדם בלילות, לישון שינה שלווה וערבה ולקום בבוקר על מנת לבצע את המשימות הדרושות על מנת למצוא עבודה חדשה. את התהליך יכולנו לסיים כאשר חזר לתפקד והצליח סוף סוף להביט אל העתיד ולחוש אופטימיות ומוטיבציה להמשך הדרך.

טראומה יכולה לקרות לכל אחד

המקרה  של שמואל אינו מקרה יחיד ומיוחד בהקשר של טראומות כתוצאה מפיטורין, מפרוצדורה רפואית, או מכל סיטואציה אחרת בה אדם מוצא עצמו עומד חסר ישע לנוכח כוח חזק ממנו.

מקובל לחשוב כי טראומות הן תמיד בהקשר של אסון, תקיפה, תאונה או פיגוע. אך טראומה הינה כל חוויה הנתפסת כאיום קיומי כאשר אין כביכול כל תועלת בפעולה. לא ניתן להלחם ולא ניתן לברוח. ישנם רבים החווים בנסיבות שונות ומגוונות חוויות טראומטיות.

חשוב לציין כי לא כל מטפל  NLP אוחז בכלים הספציפיים הללו, מאידך חשוב לציין כי אף ללא רקע קודם בשיטת ה-NLP  יכולים בעלי רקע טיפולי (עו"סים, פסיכולוגים ועוד) ללמוד את הכלים הללו לטיפול בטראומות כיחידה נפרדת העומדת בזכות עצמה.

ה-NLP , או בשמו המלא - Neuro-Linguistic Programming , פותח בארה"ב בשנות ה-70 כשיטת טיפול קצרת-מועד ועד מהרה צבר מוניטין כאחת משיטות התרפיה היעילות ביותר בעולם. ה- NLP נמצא בארץ מזה כעשור וחצי, אך נלמד עד היום בהקשרים אחרים של תרפיה.

ב-21 בפברואר 2011 ייפתח קורס הדגל של מרכז NLP PLUS ללימודי NLP "טיפול בטראומה בכלי ה-NLP", המיועד למטפלים. קורס זה נפתח לקהל המטפלים באופן פרטי פעם בשנה בלבד. בשאר הזמן מועבר קורס טיפול בטראומה במסגרות מוסדיות, רפואיות וטיפוליות שונות.

 


אודות מחבר המאמר

NLP - NLP PLUS, לימודי דמיון מודרך

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.