אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

איך מחזקים מבנה קיים שאינו עמיד בפני רעידות אדמה?

כשהאיום מפני רעידות אדמה הופך להיות בשנים האחרונות גדול מתמיד, השאלה החשובה ביותר היא איך לחזק מבנים מפני רעש אדמה חזק. ישנן כמה שיטות חיזוק, כשעל המתאימה ביותר למבנה הספציפי יחליט מהנדס בניין מוסמך. ובכל זאת, אם אתם מתגוררים בבניין שזקוק לחיזוק כזה, חשוב שתכירו את מגוון האופציות בנושא.

כל מבנה לגופו, ולכן כל שיטת חיזוק לגופה

בעולם הנדל"ן, כך יודע כל אדם עם מעט ניסיון בתחום, אין מבנה אחד שדומה למשנהו. זו הסיבה בגללה שוויו של כל מבנה נקבע באופן ספציפי על ידי שמאי מקרקעין. זו גם הסיבה מדוע לכל מבנה מתאים חיזוק אחר – אותו קובע כאמור מהנדס בניין (שנקרא גם מהנדס קונסטרוקציה בעגה המקצועית).

השיטות לחיזוק רבות מאוד, מעיבוי עמודים, דרך מסגרות פלדה מיוחדות, קירות הקשחה בקמת עמודים מפולשת, תוספות של בטון מזוין, מעטפת חיזוק שלמה סביב כל הבניין ותוספות בנייה שמאפשרות ביסוס איתן של המבנה. בזמנים כאלו, חשוב לקבל מעט מידע על כל אחת מהשיטות, כדי להבין מה הן כוללות ולמה יש להתכונן.

שימוש בפלדה או בטון מזוין לחיזוק

כששותלים שתיל חדש ורואים שהוא אינו מסוגל להישאר יציב בכוחות עצמו, אנחנו מציבים סביבו תמיכה מיוחדת. זה, בגדול, הרעיון של שימוש בפלדה או בטון מזוין לחיזוק מבנים. שני אלו הם מהחומרים החזקים שיש ברשות האדם, מה שיסייע לייצב כל מבנה.

ישנן כמה שיטות לשימוש בבטון או פלדה לטובת חיזוק מבנים:

• קירות הקשחה מבטון מזוין לחיזוק קומת עמודים

• 'חגורות' פלדה שמקיפות את המבנה בכמה נקודות

• מסגרות בטון או פלדה סביב המבנה ובתוכו

• יציקת בטון לאורך המבנה, כדי לייצב את מרכזו

באותה צורה ניתן גם לחזק את יסודות המבנה, על ידי עיבוי שלהן, בעזרת בטון ופלדה גם יחד. זיון היסודות הוא אחת הדרכים לייצוב המבנה, אך היא גם מורכבת ביותר, משום שהיסודות כבר קיימים ולא פשוט להגיע אליהם. בדיקה של מהנדס בניין תגלה האם אפשרות זו ברת ביצוע וכדאית.

ייצוב המבנה בעזרת תוספות בנייה

אפשרות נוספת, שתופסת תאוצה אט אט בזכות תמ"א 38 (תכנית ארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה), היא חיזוק מבנים על ידי תוספות בנייה. למרות שמדובר כביכול במעמסה על המבנה הקיים, תכנון קפדני בעזרת מהנדס בניין מוסמך יאפשר הוספת בנייה חדשה שתסייע לחיזוק המבנה.

תוספות בנייה כאלו יכולות להיות סגירת קומת עמודים תחתונה והוספה של ממ"דים או מעליות למבנה (שני אלו עשויים בטון מזוין ויכולים לתרום משמעותית ליציבות המבנה). תמורת 1,500 ₪ ניתן לקבל בדיקה מקצועית מקיפה של מהנדס בניין, שתוכל לקבוע בדיוק איזו שיטה תתאים למבנה קיים.


אודות מחבר המאמר

המאמר נכתב על ידי צביקה כהנא, מנכ"ל חברת גלאור מהנדסים ויועצים

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.