אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מעצב תעשייתי - מה לשאול לפני תחילת פרוייקט עיצוב מוצר תעשייתי

 

מעצב תעשייתי – מי אתה?

אמנם למילה תעשייה יש קונוטציה יבשה, של משהו קשה, מפעל מתכת לייצור ופיתוח מוצרים או משהו פרקטי שכזה, ולמעשה אין מחשבה על אומנות או יופי עיצובי, אך כאשר משלבים את צמד המלים עיצוב תעשייתי מקבלים כבר מושג טוב יותר לגבי אופי המקצוע  של מעצב תעשייתי – זהו השילוב בין אומנות ופרקטיות. כאמור, עיצוב תעשייתי (עיצוב מוצר) הינו מרכיב מרכזי בתהליך פיתוח מוצר, ויש לו השפעה רבה על מיטוב היכולות של המוצר ועל הפוטנציאל השיווקי שלו.

סיווג אופיו של מעצב תעשייתי

מעצב תעשייתי (או מעצב מוצר) צריך להביא איתו לשולחן מספר תכונות אשר כוללות פן אומנותי ופן פרקטי תעשייתי. כמובן שמעצב תעשייתי טוב הוא זה שיודע למצוא את האיזון בין יעילות המוצר, תועלת, שווי כלכלי ועוד, לבין עיצוב יפה ומושך. הרבה פעמים נתקל במעצב תעשייתי כה כשרוני, אשר ייצור מוצר בשבילו הוא בעיקר אומנות, ואכן פיתוח מוצר איתו יביא לכדי תוצר מרהיב, אך אותו מעצב תעשייתי לא לקח בחשבון את הפן הכלכלי, ובכדי להגיע למצב של ייצור מוצר מוגמר עם מעצב מוצר שכזה יש לשים לא פעם את הרגל על הבלמים, ולתת הכוונה נוקשה יותר. הדבר יכול לבוא לידי ביטוי בסוג החומרים שמותר למעצב המוצר להשתמש בהם, רמת המכניקה (ככל שמורכבת יותר – כך עלות פיתוח מוצר עולה) ועוד.לעומתו, נמצא את מעצב תעשייתי אשר בעיקר מתעניין באופן הפרקטי, תפעולי – יעיל של המוצר אותו הוא מפתח. מעצב מוצר שכזה עשוי בהחלט לפתח עבורכם מוצר אשר ייצור בסין שלו יעלה גרושים, הוא יעבוד מעולה ויחזיק שנים! הבעיה היא, שהוא כ"כ לא מושך שהוא יחזיק שנים על המדף כי לא יקנו אותו... שוב נושא האיזון עולה על הפרק... מעצב תעשייתי אשר לא נותן מספיק חופש לאומן שבו יכול להשאיר אותנו עם מוצר פרקטי וזול לייצור, אך פיתוח מוצר איתו ישאיר אותנו עם הסחורה במחסן.

בנוסף, מעצב תעשייתי צריך להיות בעל ראייה שיווקית רלוונטית לתחום ככל האפשר, כלומר, אם עיצוב מוצר תעשייתי של צמיגים מבוצע ע"י מעצב מוצר אשר בקיא בענף הרכב, הרי שהסיכויים לקבל מוצר טוב יותר גוברים. מעצב תעשייתי טוב יודע כי בסופו של עניין על המוצר להיות: מספיק זול לייצור (כדי להשאיר רווח ליצרן / משווק/ וכל מי שגוזר קופון עד הצרכן הסופי), מספיק טוב (נכון ש"טוב" זו הגדרה רחבה ואמורפית, נתייחס לזה כעת כמכלול של מאפיינים טכניים) בכדי שלא ייפול ממתחריו ויוכל להשיג אחיזה בשוק, ומספיק שיווקי כדי שיהיה אפשר למכור אותו בקלות ככל האפשר.

בחירת מעצב תעשייתי

אם למדנו שיש לאזן בין מספר צדדים חשובים אחד לא פחות מהשני (אומנותי, פרקטי, שיווקי), נשאר לנו רק למצוא מעצב תעשייתי שעונה על הדרישה שלנו לבעל מקצוע אשר משלב ויודע אף לאזן בין תכונות האומן ואלו של היצרן. נתחיל בסקירה של עבודות עיצוב מוצר שפיתח בעבר. נבחר מוצר שעוצב על ידו ונשאל מספר שאלות, אשר יחולקו לשתי קטגוריות (נגיד – יופי עיצוב מוצר מול יעילות ושימושיות + שיווקי), וזאת על מנת לבחון האם מעצב מוצר תעשייתי שעומד מולנו מכיר ויודע לאזן את הצדדים של עיצוב תעשייתי.1.    מחיר ועלות – האם המוצר נמכר במחיר אשר משאיר די רווח ליצרן?2.    חקר שוק – מהו קהל היעד של המוצר?3.    שמישות – האם המוצר בר שימוש במיוחד עבור קהל היעד שהוגדר?שאלות כאלו ודומות להן יספקו לנו הבנה כללית על אופן מחשבתו ופעולתו של מעצב תעשייתי (מעצב מוצר), מכאן אנו אומרים להסיק מהן החוזקות והחולשות שלו, וכך להתאים את אופן ניהולו (על ידינו) לסוג המעצב התעשייתי שהוא. אם ראינו כי הוא נותן תשובות מניחות בנוגע שימושיות המוצר הרי שהוא פרקטי, אך אם לא צלח במתן תשובות בנוגע לאופן בחינת סיכויי המוצר בשוק מבחינת קהל יעד וכיו"ב – נבין שהמחשבה השיווקית בהיבט פיתוח מוצר עם מעצב זה תישאר בעיקר אצלנו.כאמור, בעת עיצוב מוצר מעצב תעשייתי אחראי לא רק על יצירת מראה עיצובי מושך וייחודי למוצר, אלא גם על יצירת עיצוב מותאם לאפיון של המוצר, לשימושיות ולמאפייני קהל היעד (אשר מורכב לא רק מהקונה הפוטנציאלי אלא גם מהמשתמש הפוטנציאלי – לא תמיד הם אותו אדם!).

 

מעצב תעשייתי נדרש להתחשב בקשת רחבה של היבטים כגון:

• תנאי הסביבה של המוצר• טכנולוגיות ייצור אשר ייעשה בהן שימוש – גורם משפיע על תמחור המוצר• מספר יחידות מיוצרות – עלויות קבועות מתחלקות על יותר מוצרים  = עלייה ברווחיות פר יחידה• תקני בטיחות – צמצום תביעות משפטיות בעתידולספק מענה עיצובי שנותן פתרון פונקציונאלי, פרקטי, נוח וידידותי למשתמש, תוך שמירה על אסתטיקה ויצירתיות בעת עיצוב תעשייתי כפי שאנו מקווים לקבל.


אודות מחבר המאמר

מעצב תעשייתי הוא אדם אשר למד עיצוב תעשייתי (או עיצוב מוצר) ויש לו ידע ובקיאות בתחום עיצוב מוצרים וכן ידע בתעשייה. יש להבחין בין מעצב כשרוני ובין מעצב תעשייתי אשר מביא עימו כשרון אומנותי + הבנה עסקית בעת פיתוח מוצר לייצור סדרתי.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.