אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מהי הרניה ואיך מטפלים בה

הרניה היא מעבר של איבר או רקמה אחרת בגוף מהמקום בו הוא אמור להיות אל מקום אחר, דרך מחיצה שרירית או מחיצה אחרת. רוב המקרים של הרניה מתרחשים באזור של הבטן. מה שקורה הוא שאיברים שאמורים להימצא במקום כלשהו בבטן עוברים דרך שכבת השריר שנפגמה ויוצרים מעין בליטה שעשויה אף להיות נראית לעין. הרניה באזור הבטן מתרחשת בגלל חולשה של השריר ולכן מתאפשר מצב שבו לולאת מעי יוצאת ממקומה הטבעי.

מצב של הרניה סרעפתית הוא מצב מיוחד בו לולאת מעי או חלק מהקיבה נכלאים מעל הסרעפת. לרוב במצב שכזה מרגיש החולה צרבת מציקה. הרניה טבורית מתרחשת בדרך כלל אצל נשים לאחר הריון (או במהלכו) ונגרמת בגלל היחלשות שרירי הבטן הרוחביים והאורכיים לאחר התרחבותם בהריון.

לעומת הבקע הטבורי, השכיח יותר אצל נשים, הרניה מפשעתית דווקא שכיחה יותר אצל גברים. זהו מצב בו לולאת מעי יוצאת ממקומה הטבעי ומגיעה לאיזור האשכים.

בקע פוסט ניתוחי מופיע לאחר ניתוח.לרוב הוא נוצר באזור של צלקת שנותרה לאחר ניתוח. באזור הניתוח יש חולשה של השרירים ומצב כזה הוא שיוצר את הבקע הפוסט ניתוחי.

המצב המסוכן ביותר שבקע יכול ליצור הוא מצב של בקע כלוא. זהו מצב בו הבקע נכלא בתוך רקמת שריר ומתחיל להיווצר בו נמק. רק במצב של בקע כלוא דרושה התערבות כירורגית דחופה, ואילו במצבים אחרים דרוש ניתוח אך הוא אינו דחוף. לאחר הניתוח צריך לנוח ולהימנע במשך מספר חודשים מנשיאת משאות כבדים. חוץ מזה ניתן לחזור לפעילות תקינה די מהר.

בקע יכול להיות פגם מולד שקיים בגופו של האדם כבר מלידתו, או להיות מצב שנוצר עם הזמן. קילה לא עובר מעצמו ואי אפשר לפתור את הבעיה בעזרת תרגילים שונים.

מדי שנה מבוצעים אלפי ניתוחים לתיקון קילה בישראל. למעשה, ניתוח לתיקון קילה הוא הניתוח השכיח ביותר בתחום הכירורגיה הכללית.

חלק מהניתוחים הללו עדיין מבוצעים בדרך הישנה שכוללת ניתוח עם חתכים גדולים בבטן, אך ככל שהזמן עובר יותר רופאים עוברים לשיטה החדשה – השיטה הלפרוסקופית. בשיטה זו מבצעים חתכים קטנים בבטן ובעזרת הלפרוסקופ מכניסים רשת מלאכותית אשר מונחת על הפגם.

 


אודות מחבר המאמר

ליאור

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.