אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

העברת מקל האחריות במרוץ השליחים הארגוני

עוזי פלג*

 

 

מהו מרוץ שליחים

 

מרוץ השליחים הנו המרוץ האחרון החותם את תחרויות הריצה בתחרויות בינלאומיות בהשתתפות מדינות שונות וישנה לכך סיבה, מרוץ השליחים משלב מספר אלמנטים ייחודיים  של תחרות אישית וקבוצתית ,בתחרות מתמודדים 4 רצים הנדרשים לרוץ  כל אחד בנפרד ולהעביר בעת סיום הריצה מקל לרץ הבא שמבצע תהליך דומה, הרץ האחרון מקבל את המקל ומסיים את הריצה. ההתמודדות משלבת תחרות נגד קבוצות מקבילות והמטרה לסיים ראשון, ובו בזמן התמודדות מול השעון במטרה להשיג זמן נמוך ככל האפשר ולקבוע שיא. להלן מספר מאפיינים  של התחרות הזו .

 

 

1.      ההתמודדות היא אישית וקבוצתית והפרס ניתן לקבוצה המנצחת.

2.      המנצחת היא הקבוצה שהגיעה ראשונה ללא פסילות בעת העברת המקל.

3.      לקבוצה המנצחת נקבע גם זמן שהוא צרוף הזמנים של הרצים.

4.      הרץ הראשון מתחיל את הריצה ורק מעביר מקל, הרץ האחרון מסיים ורק מקבל מקל.

5.      כל רץ בקבוצה מתמודד בו בזמן מול רצים מקבילים בקבוצות האחרות.

6.      לכל מתמודד מוגדר מסלול הכולל נקודת  התחלה וסיום.

7.      כל העברת מקל כוללת "מעביר מקל" ו"מקבל מקל".

8.      אזור העברת המקל מיד ליד מוגדר ואסור לחרוג ממנו.

9.      כל העברת מקל שאיננה לפי הכללים פוסלת את כל הקבוצה.

10.  ככל שהעברת המקל נפסלת בתהליך מאוחר יותר המאמץ שהושקע ויורד לטמיון גבוה יותר.

11.  בכל תהליך העברה יש סנכרון מהירויות, המעביר מאט והמקבל דרוך לקבל.

12.  בעת העברת המקל  ישנו שבריר של שנייה של אחיזה משותפת במקל.

13.  לכל מתמודד אפשרות לקלקל ולתקן את ההישג הקבוצתי.

14.  בכל ניצחון קבוצתי ניתן לזהות את תרומת המהירות לניצחון של כל רץ.

כל זאת בספורט אם נעביר את המאפיינים שצוינו לתחום ניהול תהליכים עסקיים וארגוניים,  נגלה מקבילות וזהות כמעט מוחלטת בין מרוץ השליחים הספורטיבי ל"מרוץ השליחים הארגוני".

העברת "מקל האחריות" בארגון

 

בכל ארגון מכל סוג שהוא המקיים תהליכים ארגוניים ועסקיים ובכל תהליך יותר מאדם אחד מתקיימים תהליכים של מרוץ שליחים ארגוני אחד או יותר, בארגונים גדולים מתקיימים לעיתים עשרות ומאות מרוצי שליחים ארגוניים בתחומים שונים בו בעת, כאשר כל מרוץ שליחים הוא חלק ממרוץ שליחים גדול יותר, בכל מרוץ שליחים ארגוני ניתן לזהות את המאפיינים המציינים מרוץ שליחים ספורטיבי.

 

במרוץ השליחים הארגוני משתתפים כל עובדי הארגון בכל הרמות ובכל התחומים, הוא מתקיים בתוך המשרד, באולם הייצור, בשרשרת האספקה,באגף הפיתוח או במחלקת השיווק, לעיתים הוא מודגש כמו בניהול פרויקט מוגדר, או מודגש פחות במסגרת פעילות ארגונית כוללת.

 

בכל התהליכים הארגוניים מוגדר לכל עובד מה תחום אחריותו ("מסלול הריצה"), ניתן לזהות את גבולות האחריות ("התחלה והסיום" )  של מסלול הפעילות, כל פעילות מוגדרת כחלק מתהליך ארוך יותר הכולל בתוכו מספר פעילויות ( "מרוץ השליחים" ), ניתן לזהות את האופן שבו בוצעה העברה או הקבלה של האחריות ( "מקל הריצה" ) לבצוע הפעילות שבו התבצעה, כמו כן ברור מיקום הפעילות בתהליך הכולל : פעילות התחלה, אמצע או סיום.  ( "הרץ המתחיל האמצעי או המסיים" )

 

 

כל העברה או קבלה של פעילות ארגונית משולה להעברה או לקבלה של "מקל אחריות" שיכול להיות מורכב  ממידע או/ו חומרים  או/ו אחריות או/עבודה ועוד, תהליך העברת מקל האחריות הוא קריטי להצלחת התהליך הכולל, בעת העברת "מקל האחריות" "מעביר המקל" צריך להיות בטוח שהוא העביר את הנדרש ממנו בצורה המיטבית, ו"מקבל המקל" צריך להיות בטוח שמה שקיבל מושלם נכון ומתאים ומבין שהאחריות עוברת אליו, בשלב זה של "אחיזת מקל האחריות" ע"י  שני הצדדים, שניהם אחראים להצלחת התהליך.

 

ככל שזמן התהליך הארגוני הכולל יקוצר ועלויותיו יוקטנו, הדבר יבוא לידי ביטוי ביעילות גבוהה יותר וכפועל יוצא בעלויות נמוכות יותר, עובדה זו תקנה לתהליך יתרונות כלכלים מוחלטים או יחסיים לארגון אחר (לנצח בתחרות).

במסגרת "מרוץ השליחים הארגוני" מובלטים ובאים לידי ביטוי היכולות האישיות של העובדים  ( " הרצים" ) וניתן להעריך את תרומתם להצלחה או לכישלון הארגוני, אולם בסופו של דבר המנצח או המפסיד הוא הארגון ( "הקבוצה" ), ככל שהמודעות של "מרוץ השליחים הארגוני" תובלט, העובדים יבינו שהם חלק בלתי נפרד ממרוץ השליחים הארגוני.

 

 

אם נפתח את תרשים מרוץ השליחים הספורטיבי וניישר אותו נקבל למעשה                   

  תרשים "גאנט ספורטיבי", בכל ארגון יש תרשים "גאנט ארגוני"  

 

כל הזכויות שמורות לעוזי פלג ( UP יזמות ניהול בע"מ)

 אין לעשות כל שימוש בכל מדיה שהיא בחומר הכתוב ללא אישור בכתב מהמחבר

                                                          www.uzip.co.il


אודות מחבר המאמר

עוזי פלג מנכ"ל ובעלים UP יזמות וניהול הע"מיועץ לניהול עסקי חבר בלישכת היועצים העסקייםחונך עסקי מוסמך של משרד התמ"סספק מוכר של משרד הבטחון בתחום ניהול פרוייקטיםמנכ"ל לשעבר בחברות תעשיתיות

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.