אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

קצת על ניקוי מנדפים וארובות

הסבר קצר על ניקוי מנדפים וארובות וטיפול במערכות סינון

נכון להיום כל בעל עסק שיש בו מטבח תעשייתי (כלומר מסעדות, בתי קפה, פאבים, חדרי אוכל, בתי מלון, מפעלים, אולמות אירועים, קייטרינג וכד') מחוייב לבצע ניקוי של מערכת נידוף העשן (ניקוי מנדפים, ניקוי ארובות וטיפול במערכת הסינון) אחת לשנה או לפי הצורך (יכול להיות גם אחת לחצי שנה, אחת לשלושה חודשים או אפילו כל חודש – תלוי בסוג הבישולים ובכמות העבודה). הניקוי צריך להתבצע לפי תקן ישראלי 1001/6 והתקן האמריקאי NFPA96.

האכיפה בנושא החלה להיות רצינית יותר לאחר מקרה השריפה בדיזינגוף סנטר שנבע מאי תחזוקה של מערכת נידוף העשן וממחסור של מערכות כיבוי אש אוטומטיות במקום.

מדוע כדאי וצריך לנקות את מערכת נידוף העשן?

בכל מטבח תעשייתי יש מנדפים הממוקמים מעל אזורי הבישול, הטיגון או האפייה ומטרתם המרכזית היא לשאוב את האדים ו/או העשן העולים במהלך העבודה (כלומר קולט אדים גדול). אדי הבישול ו/או העשן מכילים שומן רב שבמשך הזמן מצטבר בארובה שמתחברת למנדף (או למנדפים). השומן הזה יכול להידלק במקרה של שריפה, או במקרה של שימוש בלהבות גבוהות יכול להיות שיעוף גיץ והוא עלול להדליק את כל הארובה ולגרום לשריפה.

ניקוי מנדפים חשוב גם מבחינה בריאותית על מנת למנוע מהשומן המצטבר עם הזמן במנדף (שומן קשה ומלוכלך) להתחמם כתוצאה מהבישולים ולטפטף על איזורי הבישול.

בנוסף, ניקוי וטיפול של כל המערכת יכול לצמצם משמעותית ריחות היוצאים מהמטבח ועלולים להפריע לפעמים למי שגר בסביבה.

ניקוי מנדפים הוא בעצם התחזוקה התקופתית הדרושה כדי שהמנדפים יוכלו לתפקד ביעילות.

במערכת הסינון ישנם פילטרים / מסננים שונים שאמורים לסנן את האויר שנפלט החוצה. צריך להחליף את הפילטרים / המסננים אחת לכמה זמן, שוב תלוי ברמת העבודה ובסוג העבודה במטבח.

מי מבצע ניקוי ותחזוקה של מערכות נידוף עשן?

חשוב שהחברה המבצעת את הניקוי תהיה חברה מקצועית ומוסמכת, בעלת כל האישורים הנדרשים לביצוע עבודות בגובה, כזו שתבצע את העבודה לשביעות רצונו של הלקוח וכמובן לפי התקנים שהוזכרו. אותה חברה מנפיקה בסיום העבודה אישור על ביצוע הניקוי עבור כיבוי אש, איכות הסביבה וחברות הביטוח.

כדאי תמיד לבדוק האם החברה עומדת בכל התקנים הדרושים וכמובן כמה ניסיון יש לה בניקוי ארובות ומנדפים ובטיפול במערכות נידוף עשן.

 

איך מבצעים ניקוי כזה?

את המנדף מגרדים עם שפכטלים ואז מתיזים נוזל מסיר שומנים שהוא ידידותי לסביבה. ניקוי הארובות מתבצע או ע"י יצירת פתחי שירות ואז גירוד התעלה או ע"י זחילה בתוך התעלה וגירוד כל שכבת השומן שהצטברה.

 

ניקוי ארובות וניקוי מנדפים – חשוב ביותר לשמירה על המטבח!


אודות מחבר המאמר

מיה פייר

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.