אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

סיעוד - חוסר אונים או נתינה ?

והדרת פני זקן, נתינה, חסד, גמילות חסדים, סעד, צדקה – כל המילים האלה הן חלק מהמסורת היהודית עתיקת היומין שמגדירה את החסד והטוב שבעזרה לזולת. לעומת זאת המילה סיעוד הנגזרת מאותן מילים חיוביות מעוררת קונוטציות שליליות כאשר מיחסים אותן לעולם הקשישים. החברות שהקימו את הדיור המוגן בישראל חרתו על דגלן את כל האימרות האלה, ואמנם לכל אותם קשישים המתקשים לתפקד בביתם והמעונינים למצא לעצמם מסגרת חיים אחרת, קיימת אפשרות של מעבר לדיור מוגן שבו יוכלו לסיים את חייהם בכבוד ובלי להוות עול על ילדיהם. בכל אחד מבתי האבות בארץ ניתן לטפל בקשישים הנמצאים במצבי תפקוד שונים, ולכן לפני בחירה בבית אבות מסוים, יש לדעת ולהכיר את מצבו הבריאותי של הקשיש.

באשר לקשיש הנמצא במצב סיעודי והזקוק להשגחה רצופה, ישנם בתי האבות סיעודיים שהם בפיקוח ממשלתי ומצוידים בכל המכשור כדי לתת טיפול מיטבי. מוסדות אלה מעסיקים אחים ואחיות אשר למדו סיעוד במשך תקופה ארוכה כחלק מהכשרתם האקדמאית בלימודי אחים ואחיות. התפתחות הרפואה המודרנית הביאה לפיתוחן של תרופות מאריכות חיים ושל מכשור טכנולוגי מתקדם הדורש כח אדם מיומן ובעל רקע אקדמאי ספציפי בתחום הסיעוד. לכך נועדו לימודי סיעוד שמקנים את ההכשרה המתאימה לאותם אחים ואחיות המתמחים בתחום זה.

כל מי שעוסק בכך כמקצוע, מתמחה למעשה לא רק בטיפול בקשיש אלא גם בטיפול הוליסטי במשפחה ובקהילה. כאמור, לימודי סיעוד מקנים הכשרה מקצועית לאחים ואחיות לעבודה בבתי חולים, בבתים פרטיים בבתי אבות, ובעיקר במחלקות הסיעודיות השונות. הצפי הוא שהרפואה המודרנית תאריך בעתיד את חיי האדם בשנים רבות כאשר רבים מבני השישים יתפקדו כפי שמתפקדים בני ארבעים של היום. הטענה היא שהרפואה האריכה את חיי האדם בדור שלם. אבל יחד עם נתון חיובי זה חשוב להבין שהצד השני של המטבע הוא מציאות שבה יותר קשישים מאריכים חיים ורבים מהם מגיעים למחלקת סיעוד בשלב זה או אחר של חייהם. ולסיכום ניתן לומר שאמנם המילה סיעוד מעוררת אצל האדם המודרני הרגשה לא נוחה בהיותה קשורה לחוסר אונים אולם במבט אחר ניתן לפרשה גם בהיבט החיובי של נתינה.


אודות מחבר המאמר

מאמרים נוספים קשורים :

מטפלים סיעודיים

חוק סיעוד

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.