אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

בניית קונסטרוקציה

כשם שבני האדם זקוקים לשלד עצמותיהם כדי שיוכלו לעמוד זקופים ואיתנים וכדי שיוכלו לנוע ולבצע פעולות שונות, כך גם המבנים שלנו זקוקים לשלד, שיבטיח את יציבותם ועמידותם. שלד זה נקרא קונסטרוקציה. שלב בניית הקונסטרוקציה הוא השלב החשוב ביותר בבניית כל מבנה, שכן הקונסטרוקציה

מהי קונסטרוקציה?

המילה קונסטרוקציה שאולה מהמילה הלועזית construction, שמשמעותה הוא "בנייה". אולם בעברית, עבודות קונסטרוקציה אינן מתייחסות לכלל עבודות הבנייה, אלא לשלב הראשון בלבד בתהליך הבנייה: שלב בניית השלד והיסודות של המבנה.

מרבית המבנים הנבנים כיום בארץ הם מבני בטון, שכן הבטון ניחן בכושר עמידות גבוה במיוחד. אולם הבטון כשלעצמו אינו יעיל במיוחד. הוא יכול להתפורר, לקרוס ולהישבר מכל זעזוע, רעד או עומס. רק עם שלד העשוי מפלדה, מברזל או ממתכת אחרת הבטון מקבל את כושר עמידותו. עבודות הקונסטרוקציה כוללות את הנחת שלד הבניין, העשוי ממוטות ומרשתות ברזל, והן אלו שמקנות לבניין את יציבותו ועמידותו.

על חשיבות הקונסטרוקציה בשעת רעידות אדמה

איתני הטבע אילצו את האדם להתאים את שיטות הבנייה המודרניות, כך שיוכלו לעמוד גם בפני הזעזועים והעומסים הגדולים ביותר. במרוצת השנים השכילו בני האדם להבין כי כדי למנוע אסונות רבי נפגעים ונזקים כבדים לרכוש בשעת רעידת אדמה גדולה, יש להתאים את שיטות הבנייה לסיכונים האפשריים. לכן, במדינות רבות, וגם בישראל, קיימים תקנים מיוחדים המחייבים לבנות מבנים שיהיו עמידים בפני רעידות אדמה. עמידות זו מתחילה כבר בשלב הקונסטרוקציה.

כדי למזער את הנזקים האפשריים למבני בטון בשעת רעש אדמה גדול, יש לבנות את הקונסטרוקציה של המבנה, כך שתחבוק אותו אל הקרקע, מהיסודות ועד לראש הגג. קונסטרוקציות שכאלו אמנם לא יצליחו למנוע את הזעזוע והטלטלה למבנה בשעת רעידת אדמה, אך הן בהחלט יוכלו למנוע את קריסתו, וכפועל יוצא גם את הנפגעים בנפש.

מה בין קונסטרוקציה לניסור בטון

למרבה הצער, לא כל מבני הבטון הקיימים בישראל נהנים מקונסטרוקציה שנבנתה בהתאם לתקנים נגד רעידות אדמה. משמעות הדבר היא שמבנים אלו יקרסו על יושביהם בשעת רעידת אדמה. ואם חלילה אכן יקרה אסון שכזה, הדרך היחידה שבה ניתן יהיה לחלץ את הלכודים תחת ההריסות תהיה באמצעות ניסור בטון.

כידוע, בטון שהתקשה הוא אחד החומרים החזקים והאיתנים ביותר, במיוחד כשבתוכו ישנן מוטות ורשתות ברזל בניין. הדרך היחידה לחתוך ולנסר את קירות הבטון כדי להגיע אל פצועים או לכודים היא באמצעות מסור יהלום המיועד לניסור בטון. מכיוון שהיהלום הוא החומר החזק ביותר בטבע, רק הוא יכול לחתוך בבטון הקשיח ולפרקו.

יחד עם זאת, חשוב לזכור שניסור בטון כדי לחלץ לכודים שונה בתכלית מניסור בטון במסגרת עבודות בנייה ושיפוצים. כשמעברו השני של קיר הבטון יכול להימצא אדם, יש לבצע את עבודות הניסור בזהירות יתרה ובאמצעות מסורים מיוחדים. לעומת זאת, כשמדובר בניסור בטון לשם עבודות בנייה, יש לשמור על כללי בטיחות, אך ניתן לעבוד עם מסורים מאסיביים יותר וללא חשש.


אודות מחבר המאמר

קידוח בטון

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.