אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

המאפיינים והגורמים למקרי דליפת שתן נשים, אבחון וטיפול

דליפת שתן נשים היא אחת הבעיות הנפוצות בקבוצת הגיל המבוגרת הנובעת משינויים פיזיולוגיים כאלה ואחרים המתרחשות בגופן. גם דליפת שתן גברים מאפיינת מאוד את הגיל המבוגר, אם כי הגורמים למקרי דליפת שתן גברים הם אחרים בדרך כלל. במאמר זה נדון בנושא דליפת שתן אצל בני שני המינים, ונבין את השיפור המשמעותי שיכול טיפול פיזיותרפי להביא אל הסובלים מתופעות אלה.

דליפת שתן נשים מאפיינת שליש מבנות 70 ומעלה

דליפת שתן נשים וכן דליפת שתו גברים קיימים בכל שכבות האוכלוסייה ובכל גיל, אולם דליפת שתן נשים היא נפוצה יותר ואף שכיחותה עולה עם הגיל. עם זאת, הגיל אינו הסיבה היחידה לבעיה זו ומחקרים מצאו קשר בין הימצאותה ובין גורמים ביו סוציאליים ופסיכולוגיים. אם נבקש לתמצת, הרי שמקרי דליפת שתן נשים מתרחשים כתוצאה משלושה סוגי ליקויים עיקריים :

  1. חולשה של סוגרי שרירי רצפת האגן המקשים על יכולת השליטה במתן שתן.
  2. קושי בהרפיית השרירים וטונוס מוגבר של סוגרים.
  3. דליפת שתן נשים הנובעת מליקויים בתזמון פעילות השרירים, כך שנשים אינן מצליחות להגיע להתרוקנות מלאה.

קיימים גם סוגים שונים של דליפת שתן נשים - דליפת שתן נשים המתרחשת במקרים של דחיפות, דליפת שתן נשים במאמץ, דליפת שתן כתוצאה ממילוי יתר של השלפוחית, דליפת שתן נשים מתוך שינה (מבלי שהאישה מודעת לכך), וכן דליפת שתן נשים הנובעת מהשמנת יתר. ככל שעולה הגיל חלה החמרה בתופעות אלה, לרוב בשל בעיות תחלואה נוספות האופייניות לקשישים (ליקויים במערכת העיכול ובמערכת הלב, סכרת, מחלות נפש ומחלות נוירולוגיות דוגמת פרקינסון או דמנציה).

כיצד מבוצע האבחון והטיפול בבעיות בריחת שתן נשים ?

תופעת בריחת שתן נשים קיימת, כאמור, בקרב שליש מאוכלוסיית הקשישות כך שנדרש טיפול מהיר ואפקטיבי לבעיה זו, במטרה להקל על הסובלות ממנה. על מנת להתאים את הטיפול לאישה, נדרשת זו להגיע אל רופא ולעבור אבחון מסודר. במהלך האבחון תבוצע הערכה של מצב בריחת שתן נשים ממנה סובלת המתלוננת זאת באמצעות ראיון אישי, בו נאסף כל המידע הרפואי אודות המטופלת, וכן בדיקה גופנית הכוללת בדיקת יציבה כללית, בדיקה נוירולוגית, בדיקה ווגינאלית או רקטאלית ובדיקת הערכת יכולת כיווץ שרירי רצפת האגן המשמשים להתרוקנות ולהתאפקות.

לאחר שיסתיים האבחון יוכלו הרופא והמטופלת לבחור את מטרתם. לעיתים, תהיה המטרה לפתור לחלוטין את בעיית בריחת שתן נשים ממנה סובלת המטופלת, ולאפשר לה שליטה מלאה, אולם במקרים אחרים יהיה הפתרון מותנה בלקיחת תרופות או באימוץ הרגלים חברתיים שונים (דוגמת שימוש בפדים על מנת להמשיך לתפקד חברתית).

על היתרון שבפתרון פיזיותרפי עבור מקרי דליפת שתן נשים

אחד הפתרונות האפשריים המיועדים למקרי דליפת שתן נשים הוא פתרון פיזיותרפי ועל פי המלצת הארגון העולמי לנקיטת שתן מדובר בפתרון הראשון במעלה אותו יש להציע כאפשרות מרכזית. מחקרים מראים, כי פיזיותרפיה של שרירי רצפת האגן אפקטיבית גם בגיל מבוגר, וכי זו מאפשרת לצמצם משמעותית את מקרי דליפת שתן נשים. פיזיותרפיה של שרירי רצפת האגן ניתנת באופן פרטי ובמסגרת קבוצתית, בין אם בקופות החולים, במרכזי קהילה ובבתי אבות.

את הטיפול הפיזיותרפי המיועד למקרי דליפת שתן נשים נותנים מי שהתמחו בנושא רצפת האגן וחיזוק השרירים בו. לעיתים, נדרשים הפיזיותרפיסטים לשתף פעולה עם הצוות הרפואי, על מנת לבנות יחד את תמהיל הפתרון המתאים ביותר לאישה, כאשר הרופאים מתמחים בפתרון רפואי ואילו הפיזיותרפיסטים – בשיפור התפקוד. בצורה זו מקבלות נשים פתרון כולל לבעיית דליפת שתן ממנה הן סובלות.


אודות מחבר המאמר

בלוגרית וכותבת מאמרים בנושא מוצרי ספיגה, חיתולים למבוגרים, ותופעת בריחת שתן

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.