אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מעלית בלי בור ובלי גובה ראש

  

 

 

מעלית ללא בור וגובה ראש.

Patent pending

WO/2011/030325

 

 

 

מטרת המאמר

 

להציג לקורא פתרון  מאושר עי מעבדה מוסמכת, TÜV   בגרמניה, להתקנת מעליות ללא בור וללא גובה ראש,  תוך עמידה בדרישות התקנים למרווחי ביטחון הנדרשים במעליות,  מרווח בטיחות תחתון נקרא בור המעלית , מרווח בטיחות עליון נקרא  גובה ראש. הפתרון מבוסס על בקשת פטנט מספר WO/2011/030325

 

 

כל התקנים למעליות דורשים קיומו של בור בתחתית פיר המעלית  ומרווח בטיחות  בחלקו העליון של הפיר.

 

 

מטרת מרווחי הביטחון,  בור המעלית וגובה ראש

 

 

גובה ראש  החלל מעל תא המעלית , כמו בור המעלית, נועדו לשמש מרווח בטחון להגנה בפני מעיכה לאדם הנמצא על גג התא או בבור המעלית ,  בעת שהתא נמצא בתנועה מבוקרת  או בתנועה בלתי מבוקרת.

התקנים מגדירים את גודל מרווחי הבטחון הנדרשים מעל  ומתחת לתא והם בגודל תיבה שמידותיה 50/60/100 כאשר על גג התא נדרש מרווח גובה של כ- 110 ס"מ בנוסף לגודל התיבה.

מרווחים אלה מגנים על אדם השוהה על  תא המעלית או מתחת לתא המעלית.

 

 

מעליות  הנעות בפיר אטום

 

במעליות הנעות בפיר אטום, מהווה מבנה הפיר חלל מוגן , המגן על תא המעלית והנוסעים נמצאים  בו כמו  על שאר החלקים הנעים הנמצאים בפיר , כך שתמנע גישת בני אדם אליהם שתסכן את הנמצאים מחוץ לפיר ו/או את נוסעי המעלית.

ככלל פיר המעלית בנוי מקירות הפיר, מרצפת הפיר ומתקרת הפיר.

קיר הפיר או קירות הפיר בהם מותקנות דלתות המעלית מאפשרים גישה בטוחה לתא המעלית במקומות בהם מותקנות הדלתות, בעת שהתא נמצא או חונה מולן.

בכל עת שהתא עוזב את הקומה או את אזור הקומה בה נמצאת דלת הקומה, הופכת הדלת להגנה בפני נפילה לפיר המעלית .

דלת המעלית לא תאפשר פתיחתה באמצעים פשוטים בכל עת שתא המעלית אינו חונה מולה בקומה.

ואם בכל זאת נפתחת הדלת באמצעי לא פשוט כמו מפתח משולש ייעצר התא מיד ולא תתאפשר המשך תנועתו עד לסגירתה ונעילתה של הדלת הפתוחה. לכן נדרש רק אדם אחראי יוכל לבצע פעולה זו.

 

הבעייתיות בבור המעלית

 

בור מעלית הוא מנדטורי על  פי התקן, בהעדר בור תקני לא ניתן להתקין מעלית תקנית העונה לדרישות החוק.

עומק הבור הוא פונקציה של משקל התא והנוסעים ושל מהירות התא . שכן התקן דורש תאוטה של לא יותר מ- 1g , תאוטה כזו תושג על ידי הפגושות , אורך הפגושות  גם הוא פונקציה של המהירות.

 

קיימים מקרים בהם לא ניתן לחפור בור לעומק תקני נדרש.  עקב מגבלות פיזיות כמו:

 

מתחת למקום המיועד למעלית מצוי חלל תפוס שאינו מאפשר ירידה לתוכו. בעיה זו נפוצה במיוחד בעת שנדרש להוסיף מעלית למבנה קיים. שם לא ניתן לפגוע בזכות הקניין של המחזיק בחלל התפוס,

בעיה נפוצה אחרת היא פגיעה במקלט  או שנוי  מבנה מקלט שגורר בהכרח עלויות גבוהות.

 

אם קיימת בעיית מים. בעיות מים בבור המעלית הם דבר נפוץ,  בדכ המבצע ידאג לאיטום יסודי של בור המעלית מפני חדירה מים. חדירת מים לבור המעלית פוגעת בחלקי המתכת כמו מובילי התא וגורמת להצטברות קורוזיה הגורמת להחלשת החומר . במיוחד הדבר מסוכן כאשר מדובר במעליות Mrl     בהם כל העומס מרוכז באופן קבוע על מובילי התא והמשקל הנגדי.

אולם לא תמיד ניתן להבטיח הגנה מלאה בפני חדירת מים, לדוגמא פיצוץ צינור מים או צינור ביוב גורם לחדירת מים לבור המעלית בהיותו המפלס הנמוך ביותר במבנה.

 

אולם הבעיה הגדולה ביותר היא המצאות מי תהום בעומק נמוך שמגלה אותם לאחר חפירה רדודה נתקל המבצע במי תהום עולים , עד כה במקרים כאלה בוטלה התקנת המעלית.

 

סכנת נפילה לבור המעלית , בור שעומקו כ- 1.5 מטר מהווה מקום מועד למעידה לא מכוונת או מעידה תוך כדי טיפוס פנימה לבור או החוצה מהבור. או אפשרויות החלקה תוך כדי טיפוס. נפילה לבור המעלית היא סכנת חיים שכן בור המעלית אינו מהווה משטח חלק, קיימים בו חלקים בולטים העלולים לשמש כדוקרנים בעת נפילת או מעידת גוף פנימה.

 

 

 

הבעייתיות בגובה ראש.

 

גובה ראש בעייתי במיוחד במעליות ביתיות פנימיות, מעליות אלה מותקנות בדכ בדירות דו מפלסיות או תלת מפלסיות קיימות או בבתים פרטיים.

 

מאחר וגובה קומה טיפוסית בישראל מהריצוף ועד לתקרה הינו כ- 270 סמ , אין בכך כדי לתת מענה למרווח   הבטיחות העליון הנדרש להגנה בפני מעיכה.  שהינו כ- 350 ס"מ.

במקרים רבים מבוטלת התקנת המעלית בשל כך, במקרים אחרים מותקנות מעליות ללא מרווח הבטיחות העליון ומסכנות חיי אדם.

 

אין ספק כי פתרון איכותי להגנה בפני מעיכה במקרה זה , הינו פתרון לבעיית הוספת מעליות ביתיות לבתים קיימים.

 

 

כאמור מטרת המאמר הינה הצבת הפתרון לבעיית בור המעלית וגובה ראש, כך שניתן יהא להתקין מעליות ללא צורך במרווחי ביטחון אלה כפי שהם ידועים היום,

 

תאור מפורט של הפתרון ניתן לראות באתר WIPO , בבקשת פטנט מספר WO/2011/030325         .

או באתר  החברה:

 

                                    WWW.ROLLSELEVATOR.COM

 

הפתרון אושר על ידי מעבדה מוסמכת TÜV   בגרמניה והוא נכנס לשימוש בימים אלה הן במעליות בבניינים חדשים והן במעליות לבתים קיימים.

 

 

                       

 

 


אודות מחבר המאמר

ROLLSELEVATOR.COM

 

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.