אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

שיעור פרטי - הלכה למעשה

בין אם אתה מורה פרטי למתמטיקה, אנגלית, מדעי המחשב או כל מקצוע אחר, ישנם מספר כללים שכדאי ליישם בנוגע להכנה ולהעברה של שיעור פרטי.

השיחה הראשונה

התלמיד או ההורה שלו יכולים להגיע אליכם בכמה צורות: המלצה מחברים, לוח מודעות או אתר אינטרנט למורים פרטיים. בכל מקרה, חשוב לקבל בשיחה הראשונה את הדברים הבאים:

1. גיל התלמיד - שיטת ההוראה משתנה מאוד בין אם מדובר בתלמיד בית ספר יסודי, תלמיד הזקוק לשיעור פרטי לקראת הבגרות או סטודנט הניגש לבחינות באוניברסיטה.

2. הנושא בו התלמיד מתקשה - חשוב לברר מהי מידת הבנתו בנושא ואם הנושא נבנה על נושאים קודמים, כדאי לשאול גם על מידת בקיאותו בנושאים אלה. חשוב לא לקחת את התשובות כמובנות מאליהן מאחר ולא תמיד התלמיד ידע להעריך נכונה את מידת בקיאותו בחומר.

3. מבחנים קרובים ואופי המפגשים - האם השיעורים הפרטיים ינתנו לאורך תקופה ארוכה או רק לפני מבחן מתקרב.

4. מורים פרטיים קודמים - האם היו לתלמיד מורים פרטיים ומדוע הקשר ביניהם הסתיים כדי שנוכל ללמוד מהטעויות.

תכנון והכנת השיעור

שיעור פרטי ראשון הינו בעל חשיבות רבה - זהו הרושם הראשוני שתיצרו אצל התלמיד. שיעור ראשון לא טוב יכול ליצור משבר אמון בכם שיהיה קשה לתקן אח"כ. נתכנן את מבנה השיעור - איזה נושאים נלמד ובאיזה סדר, כמה זמן נקדיש לכל נושא. לאחר מכן נעבור לתכנון העברת כל נושא - איך לקשר לנושאים אחרים, איזה הסברים להעביר ואיזה שאלות תרגול כדאי לעשות. חשוב לבחור סוגי שאלות בצורה כזו שהתלמיד ילמד דבר חדש מכל שאלה. בנוסף, נכין סיכום על כל נושא של השיעור הפרטי. הערה בנוגע לתכנון השיעור הראשון - חשוב שכמות החומר שאתם מתכננים להעביר לא תהיה מאסיבית מדי. צריך להשאיר זמן לתקשורת עם התלמיד ולוידוא הבנה.

העברת השיעור הפרטי

באופן כללי, העברת השיעור תעשה בצמוד לתכנון המקורי, אך עם זאת יש מקום לשנות את התכנון במקרים מסויימים.

נתחיל עם מספר דגשים בנוגע לשיעור הראשון:תחילה נציג את עצמנו ונעשה "תיאום ציפיות" - קביעת קצב השיעור, עצירת השיעור בכל בעיה או שאלה, פניה טלפונית בין השיעורים וכו'. תוך כדי השיעור נשים דגש על היכרות עם התלמיד - קצב הקליטה שלו, שאילת שאלות רבות של וידוא הבנה.

כעת נעבור על העברת שיעור באופן כללי:בהצגת הנושא, חשוב לקשר את הנושא לנושאים קודמים ולהזכיר נושאים שיתקשרו לנושא זה בעתיד. בצורה זו ניצור תמונה רחבה יותר של החומר.לגבי פתרון שאלות - מומלץ להתחיל ב2-3 שאלות שאתם, המורים הפרטיים, תפתרו ולאחר מכן לתת לתלמיד לפתור מספר שאלות לבד. התרגול העצמי של התלמיד הינו קריטי והוא מהווה את החלק הארי של לימוד החומר. שיעורי בית - אני ממליץ לתת הרבה שיעורי בית ולבחור שאלות מסוגים שונים - זוהי הלמידה האמיתית. סיכום השיעור - על מה עברנו בשיעור. כדאי בנוסף לתת לתלמיד דף עם טעויות נפוצות שלו במהלך השיעור כדי שילמד מהן.

בין השיעורים

אני מאמין שמורה פרטי לא מסיים את תפקידו כאשר השיעור נגמר. חשוב מאוד לבדוק את ההתקדמות ע"י שיחת טלפון בין השיעורים. מומלץ בנוסף לנהל רישום של התלמידים, תוכניות לימוד עבורם ודגשים למעקב.

שיהיה לכולנו לימוד נעים ובהצלחה!


אודות מחבר המאמר

רועי נעים, מנהל אתר לימוד נעים.

האתר המקצועי ביותר למורים פרטיים.

פתיחת פרופיל מורה - בחינם!

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.