אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

השבת: יום אחדות המשפחה

 

ההכנות והעשייה לקראת השבת הן חלק ממצוות השבת. גם אדם שיש לו פועלים ועוזרים המכינים בשבילו א השבת, רצוי שיעשה משהו בעצמו, אפילו סמלי, כדי לקחת חלק בהכנות השבת.

 הכנת הגוף

המסורת היהודית מציינת בהכנות לשבת גם את הכנת הגוף. על פי המסורת על האדם להתרחץ לקראת השבת, לגזוז את ציפורניו, להסתפר ולהיראות נקי ומסודר, כמי שמקבל את פני המלכה.

 הכנת הבית

לקראת השבת צריך גם הבית להיות נקי ומסודר. במטבח נגמרו הבישול והאפייה, הכלים מצוחצחים, ועל השולחן המכוסה במפה לבנה מונחים הכלים היפים ביותר של הבית.

 מלבושי השבת

לפני כניסת השבת מחליף היהודי את בגדי החול שלבש כל ימות השבוע, ולובש בגדים נקיים ויפים, המיוחדים לשבת. הלבוש המיוחד מבטא את יחס הכבוד של היהודי לשבת. מלבושי השבת הפכו להיות חלק בלתי נפרד מהווי השבת, והם תורמים לאווירה החגיגית ולחשיבותו של היום. במרוצת השנים נוצרה בקהילות ישראל מסורת של מלבושי שבת מיוחדים. במזרח אירופה נהגו היהודים ללבוש קפוטה, שהיא מעיל עשוי בד אטלס או משי, ושטריימל, מגבעת עשויה פרווה. יהודי המזרח נהגו ללבוש כתונת מיוחדת, מעיל עליון וכיסוי ראש המכונה תרבוש – כולם מיוחדים לשבת. הנשים היו מתקשטות במיטב תכשיטיהן, ועל ראשן מטפחת משי. אצל האשכנזים נקראת המטפחת שביס, ואצל הספרדים יַזְמַה.

 חשיבותה של השבת רבה לא רק כיום מנוחה שבועי אלא כיום אחדות לכל המשפחה הן בבית והן טיול לשבת רגלי בתחום השבת

מאכלי השבת

 המאכלים המיוחדים לשבת הם חלק נכבד מעונג שבת וממצוותיו.

 סביב מאכלי השבת התפתחה גסטרונומיה יהודית, שהפכה שם דבר בעולם כולו: דגים ממולאים ("גפילטע פיש"), פשטידת אטריות ("קוגל"), מעי ממולא ("קישקע"), גזר מבושל ("צימעס"), חמין ("צ'ולנט") ועוד.

 חלק מן המאכלים התפתחו בגלל דיני השבת. האיסור להבעיר אש ולבשל וגם האיסור לחמם אוכל קר על אש גלויה הביאו לפיתוח מאכלים שאפשר לשמור אותם בחום נמוך בתנור (או בימינו גם על פלטה חשמלית) מכניסת השבת ועד לשעת הסעודה. כזה הוא הצ'ולנט או החמין – תבשיל הכולל תפוחי אדמה, קטניות, גריסים למיניהם ובשר המתבשלים לאיטם בקדרה אחת, וריחם יוצא למרחוק. תבשיל זה, המיוחד לשבת, ידוע ברוב עדות ישראל בשמות שונים.

 מקום מיוחד תופסים הדגים כמאכל אופייני לשבת. הרבה סיבות למעמד המיוחד של הדג בין מאכלי השבת. הסבר אחד הוא שהדג שתקן ואינו מדבר, וזהו רמז לאדם שעליו להשתדל לא לדבר דברים בטלים בשבת.


אודות מחבר המאמר

 

SEOM ייעוץ שיווקי בתיירות Israel Travel

   הקמה ,ניהול וקידום במנועי חיפוש של  אתרי אינטרנט בתחום התיירות הנכנסת בשפות שונות וע"פ מדינות יעד

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.