אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

פסיכולוגיה רפואית ושיקומית

כאשר אדם מחליט שהוא רוצה לעבור טיפול נפשי הוא לרוב אינו יודע מהי מערכת השיקולים שעליו להפעיל על מנת למצוא את הטיפול המתאים ביותר עבורו. ברוב המקרים הוא יפנה לפסיכולוג קליני- פסיכולוג בעל הכשרה קלינית בעל ראייה פסיכודינמית- בדיוק כמו שמראים בסרטים. פסיכולוג קליני הוא פסיכולוג שאמור לטפל באנשים נוירוטים עם הפרעות נפשיות כמו דיכאון, חרדה, הפרעות אישיות ובעלי ארגון אישיות גבולי ופסיכוטי.

הפסיכולוג הקליני מטפל באנשים בבתי חולים פסיכיאטריים ובקלינקות פרטיות אם כי פסיכולוגים קליניים הינם בעלי הכשרה נאותה בתחום מומחיותם, הם אינם בהכרח הפתרון המתאים עבור כל אדם. על מנת לייעל את הטיפול הנפשי ולהתאימו לצרכי אוכלוסיות מתאימות נעשתה חלוקה להתמחויות שונות בתוך הפסיכולוגיה כגון פסיכולוגיה  רפואית ושיקומית.

פסיכולוג רפואי מטפל באנשים עם מצוקות גופניות- מסייע להם בהפנמת תפיסת המחלה שלהם, מכין אותם לניתוחים ומטפל בהם לאור השינויים הפיזיים, הנפשיים, המשפחתיים והחברתיים שהמחלה מעוררת. פסיכולוג שיקומי כמו הרפואי לרוב עובד בבתי חולים, אם כי הפסיכולוג הרפואי עובד בבתי חולים כלליים והפסיכולוג השיקומי עובד בבתי חולים שיקומיים. הפסיכולוג השיקומי מסייע לאנשים בתהליך השיקום שלהם. לדוגמא: אנשים שסובלים מנכות וסובלים מקשיים בזוגיות ובמיניות שלהם. במקרים מסויימים הפסיכולוג השיקומי עובד לצד מטפלים מיניים וסקסולוגיים.

בניגוד לפסיכולוג הקליני, שה-setting עבודה שלו קבוע, הפסיכולוג הרפואי והשיקומי עובדים ב-setting בעייתי והם צריכים כל הזמן להגדיר את מעמדם ותפיסת עבודתם. כל למשל, הפסיכולוג השיקומי עלול למצוא את עצמו בשיחת ייעוץ עם הסקסולוג של המטופל לגבי השאלה: איך מטופל מסויים עלול להרגיש או להגיב אם הסקסולוג שלו יציע לו לקנות אביזרי מין או ויברטורים מ חנות סקס על מנת להסתגל מחדש ליחסי מין עם בת זוגתו לאור הנכות שלו? כמובן שהעבודה של הפסיכולוג הרפואי והשיקומי מזמנת להם אתגרים רבים והם אינם סגורים בקפסולה דיאדית עם המטופל כמו הפסיכולוג הקליני.


אודות מחבר המאמר

לי באומן, סטודנטית לתואר שני בפסיכולוגיה, מתעניינת בחיים במילים ובכל מה שבינהם

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.