אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

שמן זית ודבש – מה אנו באמת יודעים עליהם?

כיצד נוצר השמן זית הראשון? מהיכן הגיע צנצנת הדבש הראשונה? בקבוקי שמן זית וצנצנות דבש מיוצרים ומשווקים כבר מאות שנים. ישנן לא מעט חברות שמתמחות בייצור שמן זית ודבש מן האיכותי ביותר ועד לזול ביותר. כיצד מיוצרים שמן זית ודבש? מה התהליך ואיך בעצם כל זה עובד?

שמן זית – תהליך הייצור

תהליך הייצור של שמן זית מתחיל ראשית בגידול מושקע ואיכותי של זיתים. שמן זית לרוב מופק מכמה זנים שונים של זיתים תלוי בחברה ובמקום בו הוא מיוצר. בין הזנים השונים והידועים שבהם משתמשים לייצור שמן זית ניתן למצוא את הזית הסורי והנבאלי. כל אחד מהזנים משפיע על הטעם הסופי של שמן הזית. את הזיתים לא קוטפים בכל ימות השנה אלא רק בתקופת הסתיו, בעונת מסיק הזיתים. גורם נוסף המשפיע על טיבו של שמן זית הוא משך זמן ההגעה ממסיק הזיתים אל בית הבד. לרוב על מנת לשמור על הזיתים ולדאוג לכך שבסופו של התהליך ייצא שמן זית איכותי, נהוג להעביר את הזיתים לא יותר מכמה שעות לבית הבד לאחר מסיק הזיתים. בית הבד הוא המקום בו מסתיים תהליך הפקת השמן זית. כאן, בהתאם למומחיות של העובדים, איכות המכונות וכמובן איכות הזיתים, ייקבע האיכות של התוצר הסופי.

דבש – איך זה קורה?

תהליך ייצור דבש הוא תהליך ייחודי בשל היותו תהליך שלא מתבצע על ידי בני אדם במלואו אלא על ידי הדבורים. הדבורים, מלקטות את הצוף מן הפרחים לתוך שק הדבש שקיים בגופן ותוך כדי חזרה אל הכוורת הן כבר מתחילות בתהליך הפיכת הצוף לדבש. בכוורת, הצוף מועבר בין הדבורים עד אשר הוא מגיע לתא האחסון ושם בנוסף לצוף הדבורים מוסיפות חומרים טבעיים ואנזימים נוספים. כעת, תהליך האידוי והריכוז מתרחש ובסופו דבש מוכן, הדבורים אשר סיימו את ההכנות, סוגרות את מקומות האחסון. דבש כאשר הוא טהור מכיל בתוכו שמונים אחוז של סוכרים טבעיים, מים, אנזימים, וויטמינים טבעיים אשר תורמים לחיזוק המערכת החיסונית של גופינו ומסייעים בהאצת תהליכי הריפוי בעת מחלות וזיהומים שונים.

שונים אבל דומים

שמן זית ודבש, על אף העובדה שלכאורה נראים שונים במהותם מחזיקים מכנה משותף - צריכה יומית שלהם מסייעת רבות לגופינו. כיום, ממליצים לשתות בין שלוש לארבע כפות שמן זית ביום וזאת על מנת לסייע בהקטנת הסיכון למחלות לב שונות. יפתיע אתכם אולי לקרוא כי אכן הישראלים מקפידים על צריכה קבועה של שמן זית ובמדינתנו כל שנה נמכרים כשני ליטרים שמן זית לבן אדם, כמות בהחלט לא מבוטלת. בדבש נעשה שימוש לא רק כאשר יש לנו חשק למאכל מתוק וטעים אלא משמש כמרפא בשל העובדה שהוא אנטי בקטריאלי ובעזרתו ניתן לזרז ריפוי של זיהום או מחלה. הדבש משמש בטיפול נגד כוויות וטיפול בדלקות שונות בעיקר דלקות גרון.


אודות מחבר המאמר

חגי בר-שבע

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.