אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

קלפים טיפוליים כאמצעי לפיתוח שיחה

בשנים האחרונות המגמה של טיפולים בשילוב אמצעים אומנותיים למיניהם פורחת וישנה הבנה כי אנשים רבים אינם מעוניינים או אינם מצליחים 'להיפתח' לשיחות עומק ולדבר על דברים רגשיים ואישיים מאוד בשיטה הקלאסית, של שיחה ודיבור בלבד.

בכל יום צצים ענפים שונים של שיטות טיפול למיניהן והן עושות שימוש באמצעים מגוונים ורבים.

במפגשים פרטניים או קבוצתיים נעשה שימוש בכל מיני כלים למען עידוד הפתיחות ורמת החשיפה של המשתתפים. המפגשים עשויים להיות מפגשים טיפוליים, מפגשי אימון, מפגשים חברתיים, מפגשים במסגרת העבודה ולמעשה כל סוג מפגש שהוא אשר יש בו אינטראקציה בינאישית ורצון לפתח שיחה ולהגיע לתכנים משמעותיים.

קלפים טיפוליים (הנקראים לעתים גם 'קלפים השלכתיים') הם אחת הדרכים הפופולאריות כיום להשיג מטרה זו. הרעיון העומד מאחורי קלפים טיפוליים הוא הרעיון אשר למעשה עומד בבסיסן של גישות מודרניות רבות בתחומי הפסיכולוגיה והטיפול באמצעים אמנותיים – קלפים טיפוליים הם אמצעי השלכתי אשר מאפשר לעקוף את הרציונאל אשר לפעמים אינו מאפשר למטופל להגיע לתכנים המבוקשים והחשובים. (הדוגמא במאמר זה הינה של מטפל ומטופל, אך כאמור ניתן להשתמש בקלפים טיפוליים בטיפולים קבוצתיים וכן במפגשים אחרים אשר אינם טיפוליים).

הקלפים הטיפוליים מאפשרים מרחב גדול יותר של שיחה. כאשר המטופל מרים קלף כלשהו ומספר עליו דבר מה או מתאר אותו בדרך כלשהי, הוא למעשה משליך על הקלף את התכנים האישיים שלו, תכנים אשר לעתים אין לו נגישות כה קלה אליהם אם יישאל עליהם או יהיה מעוניין לדבר עליהם באופן ישיר.

לדוגמא: מטופל מרים מתוך חבילת קלפים טיפוליים קלף אחד של תמונה ומתחיל לספר למטפל סיפור על מה שהוא רואה בקלף. לאחר מכן הוא מצרף קלף נוסף לסיפור ולאחר מכן קלף נוסף. בסופו של דבר הוא מעניק שם לסיפור אותו סיפר באמצעות הקלפים.

כאשר הקלפים הטיפוליים מספיק פתוחים ומופשטים, הם מאפשרים למטופל לצלול אל תוך עולמו (לרוב מבלי שיבחין בכך) ולספר למעשה סיפור הנוגע אל חייו ואל התכנים אשר מעסיקים אותו. גם מטפלים ואנשים העוסקים באופן יומיומי בקלפים טיפוליים וכביכול 'מתורגלים' בעניין – מוצאים עצמם מגיעים אל נבכי נפשם באמצעות הקלפים, מבלי ששמו לב.

גם כאשר המטופל מוצא עצמו מתנגד לחלוטין לקשר שלו עם הסיפור שסיפר או עם התכנים שהעלה בנוגע לקלפים – בסופו של דבר כמעט בכל המקרים יימצא קשר כלשהו אל חייו האישיים – לפעמים במצבים כאלו בהם ישנן התנגדויות, יימצאו דווקא החיבורים העמוקים יותר אל המטופל, אשר לאחר מכן ניתן להמשיך בשיחה עליהם ולעבוד עליהם.

ישנן אינספור דרכים בהן ניתן לעבוד עם קלפים טיפוליים, כיד הדמיון הטובה, והם תמיד משמשים כמפתח לדלת נפשו של המטופל אשר עמו נמצאים במפגש.


אודות מחבר המאמר

איי ווב שירותי בניית אתרים לעסקים

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.