אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

קצת על פרחים

 

אנו מכירים את הפרחים משחר ילדותינו – מספרים, מגינות הנוי, מטיולים בשדה ובטבע, מזר פרחים שעל שולחן סעודת החג ומחנויות פרחים. אך האם אנו יודעים לשם מה בדיוק נוצרו הפרחים ומה תפקידו של הפרח בטבע? מאמר זה יספר לכם מעט אודות יצירות מופלאות אלו של הטבע.

 

מהם בעצם פרחים?

 

הפרחים הינם החלק בצמח שתפקידו רבייה. הרבייה מפרה את הצמח ועל ידי כך מייצרת זרעים, ואלו מופצים סביב ומבטיחים את הפצתו של הצמח והקמת דור המשך. כך בעצם נולד דור חדש של צמחים מאותו מין.

 

לשם מילוי תפקידם הפרחים מצויידים באברי רבייה, כגון שחלה ובה ביציות. חלק מהפרחים הינם זכריים, ולהם אבקנים המלאים בתאי מין ממין זכר. אחרים הינם נקביים, ובהם יש חלק המכונה עלי, ובו תאי המין הנקביים, כמו גם שחלות. ישנם גם פרחים דו-מיניים, המצויידים הן באלו והן באלו.

 

הרבייה נעשית באמצעות האבקה, כלומר, לקיחת התאים הזכריים והעברתם אל חלק הצמח המיועד לקליטתם (אם באותו פרח או בפרח אחר, תלוי במינו – זכרי, נקבי או דו מיני). פעמים רבות ההאבקה נעשית על ידי בעלי חיים שונים המשמשים כמאביקים חיצוניים, אולם יש גם פרחים שבהם התהליך מתרחש באמצעות אמצעים אחרים (רוח למשל) וישנם גם מינים שעושים את ההאבקה באופן עצמאי ללא התערבות חיצונית.

 

על צבע וריח

 

כדי למשוך מאביקים הפרחים משתמשים בכל אמצעי אפשרי. כך בעצם הפכו הפרחים ליפים ולריחניים כל כך, כמו גם מגוונים בצורותיהם ובצבעיהם – כל זה אמור למשוך אליהם את מי שיעשו את ההאבקה, כלומר, דבורים, חיפושיות, פרפרים, זבובים ושאר חרקים, ולפעמים אפילו ציפורים ועטלפים.

 

הצבעים השונים של הפרחים נועדו לקרוץ לחרקים כדי שיזהו במהירות בעת מעופם את המקום עליו הם אמורים לנחות, וימשכו אל הפרח היפה והפורח. גם הריח תפקידו הוא למשוך חרקים מסוימים (כל פרח מכוון למיני מאביקים אחרים), ולא תמיד מדובר בריח נפלא ונעים עבורנו – אם הצמח מעוניין לקרוץ דווקא לזבובים הנמשכים לריחות רעים, הוא ייצר פרחים בעלי ריח שכזה עבורם.

 

גם לצורה של הפרח יש חשיבות במשימת משיכת המאביקים, ויש אף פרחים מיוחדים שמשתמשים בצורה שלהם באופן מאוד מתוחכם על מנת למשוך אליהם את החרקים הרצויים להם. כך למשל פרח הדבורנית, שהינה סוג של סחלב. שמה ניתן לה כי צורת הפרח של צמח זה דומה מאוד לדבורה, ולמעשה זו נועדה כדי לדמות דבורה אמיתית ובכך למשוך אליה דבורים שיחפשו בת זוג לרבייה.

 

פרחים רבים מציעים "שכר" בעבור המאביקים, וזאת באמצעות הצעת אבקה טעימה או צוף מזין. המאביקים באים לאכול את האבקה והצוף המוצעים להם, ועל הדרך מבצעים בלי משים את פעולת ההאבקה המבוקשת עבור הצמח.


אודות מחבר המאמר

פרחי גורדון- חנות פרחים בתל אביב

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.