אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

ספרים והשמירה עליהם

כאשר הלכנו בפעם הראשונה לסיפריה בכיתה א', התרתה בנו ריבקה'לה הספרנית בעיניים רושפות שאסור בשום אופן לאכול או לשתות בזמן קריאת ספרים. כיום, כמבוגרים, זוהי כנראה ההמלצה היחידה שאנו זוכרים לגבי שמירה על ספרים, ואפילו אותה אנו לא תמיד מבצעים. אך בשביל לשמור באמת על איכותם וחייהם הארוכים של הספרים שלנו, כדאי למלא אחר עוד כמה המלצות קטנות ופשוטות, שמובאות להלן.

 

1. המנעו מאכילה ושתייה, בדיוק כמו שריבקה'לה הספרנית הסבירה לנו לפני עשרות שנים. מזון ונוזלים הם אוייבים גדולים של ספרים. אם אתם בכל זאת רוצים לקרוא בזמן האוכל, כמו שרבים מאיתנו אוהבים לעשות, וודאו שהאצבעות שלכם נקיות ויבשות כאשר אתם מחזיקים את הספר או הופכים את הדפים. בנוסף, הרחיקו את הספר ככל הניתן מהאוכל והשתייה. לפני שאתם מניחים ספרים על שולחן האוכל- בידקו היטב שאין עליו פירורים, רטיבות או אזורים דביקים- וריבקה'לה הספרנית תהיה מאושרת (וגם הספרים שלכם יהיו).

2. התייחסו אל הספרים שלכם יפה, כמו שמגיע להם. יש להחזיק ספרים בעדינות, ולא "לקווצ'ץ" אותם בין כפות הידיים. כאשר אתם קוראים ספרים, אל תקפלו את הפינות של העמודים (זה כואב להם)- השתמשו בסימניה במקום זאת. אל תקפלו את כריכתם של ספרים אחורה, ואל תמקמו אותם כשהם שכובים פתוחים עם הפנים כלפי מטה, על אף שזה הדבר הקל ביותר לעשות.

3. ספרים לא אוהבים חום ולחות, לכן כאשר אתם מתקינים את מדפי הספרים שלכם או ממקמים את ארונית הספרים, וודאו שאתם עושים זאת במקום יבש, שלא מגיע אליו אור שמש ישיר, ורחוק ממקור חום (כך לדוגמה אין למקם ספרים מתחת למזגן). בנוסף, אם תמקמו את מדפי הספרים במקום לח (כמו מרתף, מרפסת שחודר אליה גשם בחורף וכדומה), הם עלולים להצמיח עובש, ואף אחד לא רוצה עובש בבית שלו!

4. שמרו על הספרים שלכם מפני חרקים ומזיקים אחרים, ומפני חיות מחמד. עכברים וחרקים עלולים לאכול ספרים, כלבים עלולים לכרסם ספרים להנאתם, וחתולים עלולים לשרוט את הספרים בשעה שהם מטפסים לראש המדף. נשמע מפחיד? אל דאגה, אתם יכולים להציל את הספרים שלכם על ידי שמירתם באזור נקי מאבק, כך שחרקים לא יגיעו אליהם. אם יש לכם חיות מחמד, השתדלו לשמור על הספרים שלכם בחדר סגור, או על מדפים גבוהים במיוחד. בנוסף, הרחקת ספרים מאוכל עוזרת גם היא להגן עליהם מפני עכברים ושאר חברים.

5. הרחיקו ספרים מהישג ידם של ילדים. אין ספק שחשוב מאוד לעודד ילדים לקרוא, וחשוב שהילדים שלכם יראו אתכם קוראים כדי להעניק להם דוגמה אישית. אך יש לזכור שילדים, ובעיקר פעוטות, יכולים גם לקרוע עמודים בטעות, לאכול ליד הספרים (או את הספרים...), ובקיצור- לתרום רבות להשחתתם הכללית של כמה מהספרים האהובים עלינו ביותר. התחילו ללמד את ילדיכם כבר מגיל צעיר כיצד יש להתייחס לספרים, אך אם הם עדיין צעירים מדי בשביל להבין את העיקרון, שימרו על כמה דברים פשוטים: שמרו על הדלת לחדר העבודה סגורה אם נמצאים בו ספרים, התקינו מדפי ספרים גבוהים, ואל תשאירו ספר "לא מוגן" בהישג ידם. זיכרו, הרעיון הוא לא להרחיק את הילדים מנושא הקריאה, אלא לשמור על הספרים שלכם.

 

אז בפעם הבאה שאתם פוגשים את ריבק'לה הספרנית, ספרו לה כמה יפה אתם שומרים על הספרים שלכם!


אודות מחבר המאמר

אביב יועצים ייעוץ שיווקי

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.