אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

ארכיטקט: בין אֻמנות לאָמנות

כאשר אנחנו מחפשים ארכיטקט עלינו להבין משהו חשוב מאוד שעומד בבסיס העבודה שלו. מדובר בתחום שמלב בצורה מאוד עמוקה את האסתטיקה של יצירות האמנות ואת המקצועיות של עולם המעשה. בעברית נעשית הבחנה בין אמנות (בקובוץ או בשורוק) – המילה שמתייחסת ליצירות שמקומן במוזיאון או במקום דומה – ובין אמנות (בקמץ או בחולם מלא) שמתייחסת לכל מלאכה או מקצוע שניתן להתפרנס באמצעותם. ארכיטקט הוא אמן בשני המובנים הללו.

מצד אחד עבודתו של האדריכל מחייבת אותו לתכנן מבנה שיהיה מעשי. המעשיות נמדדת גם בכך שיהיה ניתן לבנות את המבנה המתוכנן וגם בכך שהמבנה יוכל למלא את התפקיד שלו הוא מיועד. המעשיות הזו מציבה את האדריכל בתפקידו כבעל מלאכה, כמי שפועל בעולם המעשה ומבקש לתת מענה לעניינים שבחומר. ארכיטקט הוא בעל מקצוע שתפקידו לאפשר את יצירתם של מבנים שונים למטרות שונות.

מצד שני עבודתם של אדריכלים נובעת ממקום שאיננו תמיד מעשי. אמנם לא כל תכנון של כל מבנה דורש השראה וניתן בהחלט לתכנן מבנים גם אם ההשראה לא נחה על המתכנן. עם זאת פעמים רבות ההיבט האסתטי משחק תפקיד חשוב בתכנון של מבנה – הפן האסתטי הוא זה שמעמיד את הארכיטקט במקום של אמנות, של יצירה שאיננה רק מעשית אלא גם מצייתת – או מבקשת לציית – לכללים אחרים. השיקולים אינם רק מעשיים אלא גם נוגעים לממדים אחרים, ממדים שבהם החומר והמעשיות אינם פרמטרים מחייבים שיש להיכנע להם ורק להם.

כאשר אנחנו נזקקים לשירותיו של אדריכל, כדאי לנו להבין היטב את ההבדל בין שני המובנים של המילה אמנות. כאשר אנחנו מחפשים ארכיטקט עלינו לקבוע לעצנו למה אנחנו זקוקים לו ומהם היעדים והמטרות שלנו. אם כל מה שאנחנו זקוקים לו הוא פשוט מבנה פרקטי שימלא עבורנו צרכים פרקטיים שונים הרי שניתן להסתפק בבחירת אדריכל ששולט בצד המעשי של העבודה. אין לנו צורך באסתטיקה ואנחנו יכולים להסתפק בפן אחד של המקצוע.

במקרים אחרים אנחנו מבקשים לבנות מבנה שיהיה גם אסתטי וגם פרקטי – לדוגמא, כאשר אנחנו בונים לעצמנו בית חדש. במקרה שכזה איננו יכולים להסתפק רק בבחירת אדריכלים ששולטים היטב בפן החומרי והמעשי; עלינו למצוא אדריכל שיכול גם לשלוט בשפה האסתטית ולכן יכול למלא עבורנו גם את הצורך האמנותי שיש לנו כאשר אנחנו מבקשים לבנות מבנה חדש.

ישנם גם מקרים נדירים שבהם האסתטיקה חשובה יותר מהכול והמעשיות איננה קיימת – מלבד החשיבות המעשית שאנחנו מייחסים לפן האסתטי. במקרה שכזה יש לחפש ארכיטקט שדמיונו פורץ גבולות ושיכול באמת לענות על הצורך האסתטי שמניע אותנו. מובן מאליו שלצורך בנית המבנה עדיין יש הכרח בהכרת המגבלות הפיזיות של העולם שבו אנחנו חיים אבל ניתן אולי למצוא ארכיטקט שיהיה פשוט אחראי על הצד המעשי כך שאת האסתטיקה ניתן בידיו של האמן המתאים.

ההבדלה בין שני המובנים של המילה אמנות איננה, אם כן, הבדלה סמנטית גרידא. מדובר באבחנה שיש לה חשיבות עבור כל מי שנזקק לפתע לשירותיו של ארכיטקט. האבחנה הזו מאפשרת לנו להגדיר לעצמנו את הצרכים שלנו וכך להגיע אל הבחירה הנכונה של מי שיבצע עבורנו את העבודה.


אודות מחבר המאמר

אביב יועצים ייעוץ שיווקי

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.