אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

ייעוץ זוגי או טיפול זוגי?

כיום זוגות רבים הנמצאים במצבי משבר שונים בחיי הזוגיות שלהם, מכירים בחשיבותו של טיפול זוגי ובשיטות ייעוץ זוגי המגוונות ובוחרים לפנות לקבלת סיוע מסוג זה, טרם קבלת החלטות גורליות לגבי הקשר הזוגי שלהם. ובכן, נשאלת השאלה מה ההבדל בין ייעוץ זוגי לבין טיפול זוגי? באיזה שיטה כדאי לבחור? מה יותר מתאים למשבר הנוכחי של בני הזוג וכו'. במאמר זה נשתדל לספק לכם את כל אותן תשובות לשאלות אלה.

מהו ייעוץ זוגי?

ראשית, נציג בפניכם את שיטת הטיפול העונה לשם - ייעוץ זוגי. ייעוץ זוגי היא אחת משיטות הטיפול הזוגי הנפוצות בימנו בקרב זוגות רבים. כאמור, זוגות אשר נמצאים במצבי משבר שונים ומעוניינים להתגבר על המחלוקות ולהמשיך יחדיו יכולים לפנות לקבלת ייעוץ זוגי שיסייע להם להתמודד עם הבעיה ולהתגבר עליה. מטרת ייעוץ זוגי היא בראש ובראשונה לאתר את מקור הבעיה והמריבות בין שני בני הזוג. לאחר שמאתרים את שורשי הבעיה, ניתן להבין היטב את הגורמים לוויכוחים הקיימים בין בני הזוג ובעקבות זאת, יועץ זוגי יכול לסייע לבני הזוג להתמודד נכונה עם בעיותיהם בתקווה לשיקום הקשר הזוגי שלהם. בנוסף, במהלך ייעוץ זוגי היועץ הזוגי מאפשר לבני הזוג לשוחח אחד עם השני בצורה מכובדת ומשביעת רצון, כך ששני בני הזוג זוכים לפרוק את שעל ליבם ואף לשמוע את טענות ורגשות הצד השני. כתוצאה משלב זה של הליך יעוץ זוגי, בני הזוג זוכים לשפר את התקשורת בניהם תוך רכישת כבוד אחד לשני. יתר על כן, היות ובמהלך טיפולי ייעוץ זוגי בני הזוג זוכים לשיפור הקשר הזוגי שלהם, לפתיחות הדדית, כבוד ואף תקשורת טובה ומוצלחת, הם בעצם רוכשים באמצעות הליך ייעוץ זוגי את כל אותם הכלים להתמודדות עתידית עם משברים שעלולים להתרחש בהמשך הקשר הזוגי שלהם. כך הם בעצם יוצאים נשכרים מתהליך ייעוץ זוגי לא רק במחלוקת הנוכחית לשמה פנו לקבלת הייעוץ אלא גם לשאר הבעיות העתידיות.

מהו טיפול זוגי?

טיפול זוגי גם הוא בדומה לייעוץ זוגי מטרתו לסייע לבני זוג להתגבר על המחלוקות שבניהם, להתמודד, ולפתור את בעיותיהם תוך רכישת כלים להתמודדות עם מצבי משבר שונים. אולם בעוד ייעוץ זוגי עיקרו לסייע לבני הזוג להתגבר על מכשולי הדרך שבמערכת היחסים שלהם בעזרת איתור שורש הבעיה, שיפור התקשורת בין בני הזוג וחיזוק המיומנות הזוגית. טיפול זוגי יתמקד יותר בהשלכות הקושי הנפשי אישי על מערכת היחסים הזוגית, ייתן מענה לקושי האישי ויחד עם זאת יתמקד בהתמודדות הזוגית. טיפול זוגי כשלעצמו הוא טיפול פסיכוטרפי (ריפוי נפשי), אשר בדומה לטיפול פסיכולוגי מאפשר לאדם להביע את הקשיים, הציפיות והתקוות שלו. אלא שבמהלך טיפול זוגי שמים דגש על ההשלכות של קשיי היחיד ורצונותיו על דרכי ההתנהלות שלו בקשר הזוגי. במילים אחרות, טיפול זוגי ירד לעומקו של העניין ויתמקד בקשיים האישיים של כל אחד מבני הזוג ובהשלכותיהם על הקשר הזוגי של השניים. טיפול זוגי יאפשר לבני הזוג לפרוק את מחשבותיהם, שאיפותיהם, מכשוליהם והקשיים שלהם באמצעות שיטת הטיפול הפסיכו-טראפית הממוקדת והממושכת, שמאפשרת להשכיל ולהבין את משמעות קשיי היחיד על התנהלות מערכת היחסים הזוגית, מספקת מענה לקשיים האישיים המשפיעים על ההתמודדות הזוגית ומסייעת ברכישת הכלים המעשיים לפתרון הבעיות הזוגיות.

כיצד נדע באיזה טיפול לבחור?

כפי שהסברנו קודם, ייעוץ זוגי היא שיטת טיפול אשר במרכזה היועץ הזוגי מקשיב לשני בני הזוג ואוסף נתונים באמצעותם הוא מוביל את בני הזוג לשיפור התקשורת ולחיזוק המיומנות הזוגית שלהם, היות והתהליך כולל לרוב את שני בני הזוג כמעט ואין בתהליך מפגשים פרטניים והעבודה הטיפולית שבהליך מצומצמת. בניגוד לשיטת טיפול זוגי שמתמקדת בקשיים האישיים ובהשפעותיהם על הקשר הזוגי, ופועלת בשיטת זהה לטיפול פסיכולוגי, כך שהעבודה הטיפולית שבתהליך רבה וישנם מפגשים פרטניים מרובים. על מנת לדעת באיזה טיפול יש לבחור, רצוי להגדיר לעצמכם את הבעיה קודם פניה לקבלת ייעוץ זוגי או טיפול זוגי. למשל אם ישנם קשיים בתקשורת או בקבלת החלטות משותפות, ייעוץ זוגי יכול לענות על הבעיות. או במקרים של קשיים בהתנהלות כספית או כאשר קיימים פערים בחינוך הילדים, גם כאן ייעוץ זוגי יוכל לפתור את הבעיה בקלות וביעילות. לעומת זאת במקרים של עיתות משבר כגון פטירת אדם קרוב, בגידה בבן הזוג, מעילה באמון, מחלה וכדומה, רצוי לפנות לקבלת טיפול זוגי מקצועי ומעמיק, שיסייע לבני הזוג קודם כל להתמודד עם המשבר בעצמם, להבין את ההשלכות על הקשר הזוגי ולפעול למען התגברות על המשבר, שיפור המצב ואיחוי הקרע שנוצר בין שני בני הזוג.


אודות מחבר המאמר

טיפול זוגי במכון פתרונות! טיפול זוגי, גישור, ייעוץ זוגי, אימון זוגי, אימון אישי ועוד... הכנס ומצא פתרון טיפולי או מטפל עוד היום!

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.