אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

טיפול בגלי הלם: מאחורי הקלעים

מהם גלי הלם?

גלי הלם הינם גלים אקוסטיים (גלי קול) בעלי רמת אנרגיה גבוהה במיוחד: בדומה לגלי הקול הקיימים באטמוספרה אחרי אירועים "מפוצצים" למיניהם, כמו פגיעת ברק או בום על-קולי. גלי הלם נבדלים מגלי אולטרה-סאונד בכך שהם בעלי רמת לחץ גבוהה ביותר. בנוסף, גלי אולטרה-סאונד מגיעים לרוב כמכלול גלים הקשורים זה בזה, בעוד גל הלם מגיע כוויברציה אחת יחידה.

מה היה תהליך ההתפתחות של טיפול בגלי הלם?

המושג טיפול בגלי הלם מתייחס ללחץ מכאני של פולסים אשר מתרחב כגל כאשר הוא מגיע לתוך גופו של המטופל. ב-1980, טיפול בגלי הלם נכנס לשימוש בפעם הראשונה כטיפול אשר נועד להעלים אבנים בכליות אצל מטופלים. במהלך שני העשורים האחרונים, הפכה שיטה זו לטיפול סטנדרטי לא רק עבור בעיות כליות שונות, אלא גם עבור מכלול בעיות אורתופדיות הנוגעות לרקמות, לגידים, לשרירים או למבנה העצמות.

מהי ההשפעה של טיפול בגלי הלם?

טיפול בגלי הלם (בשונה מטיפולים אחרים) אינו טיפול המפרק את הרקמה הפגועה, אלא להפך- הוא גורם לתופעות ביולוגיות מיקרוסקופיות שונות הכוללות דווקא התחדשות של  הרקמה. הגלים נשלחים אל האזור הפגוע בפולסים חזקים, ובכך גורמים ליותר דם לזרום אליו. כאשר מגיעים אל האזור זרמים חזקים של דם, מתפתחים בו תאים חדשים בקצב גבוה מהרגיל. זרימת הדם המוגברת יחד עם הכמות הגדולה של תאי דם חדשים גורמות שתיהן לבניה מחודשת של הרקמה הפגועה, אך הפעם בצורתה הבריאה והנכונה ולא בצורה הדלקתית בה נבנתה בעבר.

מתי אפשר להיעזר בטיפול?

במשך השנים, הוכח כי טיפול בגלי הלם הוא טיפול יעיל ולא פולשני עבור בעיות שרירים פתולוגיות שונות הכוללות בין השאר: דלקת בגיד אכילס, דלקת בכף הרגל עם או ללא דורבן רפואי, "אצבעות הדק", חוסר החלמה של שברים קטנים, מגוון כאבי שרירים כרוניים ועוד בעיות רבות נוספות.

כיצד מתבצע בפועל טיפול בגלי הלם?

טיפול בגלי הלם מתבצע במרפאות מורשות בלבד, אשר יש בהן ציוד מקצועי מתקדם ואנשי צוות מנוסים אשר עברו הדרכה והסמכה בצורה מקצועית, וקיבלו הרשאה לבצע טיפול זה. אנשי צוות אלו מגיעים לרוב מתחום הפיזיותרפיה, הרפואה הקונבנציונלית או הרפואה המשלימה. במהלך הטיפול, שוכב או יושב המטופל ליד מכונת גלי קול גדולה (מעין גנראטור). מן המכונה יוצא מעין צינור ארוך, אשר מוצמד ידנית אל האזור הפגוע בגופו של המטופל (לאחר מריחת ג'ל מקשר על האזור), ומן הצינור יוצאים הפולסים ישירות אל הנקודה הפגועה.

האם טיפול בגלי הלם כואב?

חשוב לזכור שלכל מטופל ישנה רגישות אחרת לכאב ושאצל כל מטופל נמצאת הפגיעה ברמה אחרת. כך למשל ישנם מטופלים אשר הבעיה הרפואית שלהם כמעט לא מסבה להם כאב כאשר הם במצב של מנוחה, ואילו לעומתם ישנם מטופלים אשר כל מגע קל באזור הפגוע מסב להם כאב רב. מטופלים אלו כמובן יחושו מעט יותר כאב במהלך הטיפול משום שאפילו מגע המכונה (עוד לפני הזרמת הגלים) עלול להסב להם כאב קל. עם זאת, במהל הטיפול עצמו כמעט ואינו נגרם שום סוג של כאב. תופעות הלוואי האפשריות הן קלות מאוד (כמו רגישות מקומית או אדמומיות), והן נעלמות לחלוטין תוך יומיים לכל היותר.


אודות מחבר המאמר

אביב יועצים ייעוץ שיווקי

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.