אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

הגרפולוגיה בעולם המשפט

 

רבים טועים בהנחה שכל גרפולוג יכול להופיע כעד מומחה בבתי המשפט ולא כן הוא. למעשה כל אחד יכול להופיע כ"עד מומחה" אך השאלה כיצד תתקבל עדותו ומה יחשבו השופטים.

הבעיה היא שגם חלק נכבד מהשופטים אינם בקיאים בהבדלים שבין מומחה להשוואת מסמכים וגרפולוג שבודק אישיות, אופי ונטיות.

גרפולוגיה משפטית,  בניגוד לגרפולוגיה של האישיות, עוסקת אך ורק בפרטים הטכניים של כתב היד, ללא הניתוח הפסיכולוגי או האישיותי של סימני הכתב. מומחים לכתב יד בודקים את לחץ הכתיבה, תנועה, את זווית הכתיבה, גודל, שינויים, כיון הכתב ועוד פרמטרים רבים אחרים. נעזרים בזכוכיות מגדלת ובמיקרוסקופים אשר מגדילים פי 30, מד מעלות, סרגלים, שולחן אור, אור אולטרא סגול, ובדיקות כימיות לשם גילוי זיופים.

בעוד גרפולוגיה האישיותית עוסקת בפירוש הפסיכולוגי של כתב היד - הרי שגרפולוגיה המשפטית עוסקת בהשוואה טכנית של כתבי יד, חתימות ואפילו ספרות, כל זאת ללא כל פירוש. רק השוואה טכנית.

בגרפולוגיה המשפטית אנו משווים בין המסמכים ומשתדלים להגיע למסקנה באם יש התאמה בין כתב היד שבמחלוקת לבין הדוגמאות הוודאיות, בלתי מוכחשות של אותו כותב.

הגרפולוגיה המשפטית מבוססת על העובדה שלכל כתב יד תכונות כתב ייחודיות בדומה לטביעת אצבע, שהיא אישית כמו ה DNA של האדם. עם זאת, טביעת האצבע אחידה בדרך כלל ולכתב היד ולחתימות יש ואריאציות. על המומחה לבדוק אם טווה הווריאציה סביר אם לאו. אף אחד לא יכול לכתוב באותה צורה בדיוק פעמים ברציפות. כתב יד איננו פונט והאדם איננו מכונה... יתרה מזאת, כאשר אנו נתקלים בשתי חתימות זהות ב - מאה אחוז, אין מקום לספק כי נעשה כאן זיו.  זיוף יכול להעשות בכל מיני צורות והצורה הנפוצה היא "השתלה". לוקחים חתימה אוטנטית, מדביקים על גבי מסמך אחר ומצלמים. אפילו החותם שיראה את החתימה ה"מושתלת" יחשוב שהיא שלו...

שופטים רבים ממנים גרפולוגים או מומחים לזיהוי מסמכים לבדוק את החתימות שבמחלוקת ולמסור לבית המשפט את חוות דעתם המקצועית. במקרים רבים יש והצדדים מסכימים מראש כי חוות דעתו של הגרפולוג - המומחה תהיה הקובעת.


אודות מחבר המאמר

 

חנה קורן הינה גרפולוגית ומנהלת חנה קורן - מכון לגרפולוגיה, הראשון בארץ והגדול בעולם הפועל משנת 1976. חנה קורן וצוות המכון מספקים שירותי ייעוץ לקבלת עובדים וקידומם, הרצאות וסדנאות, לימודי גרפולוגיה בכל הרמות בפריסה ארצית, מומחית להשוואת מסמכים מטעם בתי המשפט בארץ ובעולם.

יש לכם שאלות נוספות הקשורות בגרפולוגיה? היכנסו לפורום גרפולוגיה בוואלה בניהולה של חנה קורן.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.