אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

על אהבה וחיות אחרות – סוגיית האהבה בטיפול נפשי

הפקולטה ללימודי תעודה והתמחות במכללת אורנים מקיימת יום עיון בנושא האהבה לבני אדם ולבעלי חיים וכיצד היא מסייעת בטפולים נפשיים. זאת, במסגרת הקורס הייחודי 'הקניית מיומנויות לטיפול ריגשי הנעזר בבעלי חיים'.

 

בין הדוברים בכנס, ד"ר שי שפיר, זואולוג, ביולוג ומרצה בכיר באורנים ורכזות הקורס, הפסיכולוגיות, ד"ר שרית לב ארי וענבר בראל.

 

ד"ר שפיר: "אהבה הינה רגש מאד מיוחד. אהבה גורמת לנו לתחושה מאד נעימה במוח, לעיתים אפילו לערפול חושים, היא משנה התייחסות ולעיתים קרובות גם משנה התנהגות.

יש הטוענים כי מותר האדם מן הבהמה ביכולתו לחוות רגשות, אך מה עם רגשות בבעלי חיים? האם מה שאנו רואים בהתנהגות בעלי החיים הוא האנשה שלנו? האם יש להם רגשות אמיתיים?"

 

בהרצאה ינסה ד"ר שפיר לברר סוגיה זו ודרכה להגיע לשאלה המסקרנת של כיצד באה לידי ביטוי האהבה בבעלי החיים.

"מנקודת המבט האנושית אנו מחלקים את רגש האהבה למספר סוגים. בהרצאה נבדוק כיצד באה לידי ביטוי אהבת אם/אב בקרב בעלי חיים? האם קיימים רגשות אהבה בין בני זוג ומה מטרתם? האם התשוקה והאהבה נפגשים גם אצל בעלי חיים או שזהו מפגש ייחודי רק לנו?"  

ד"ר שרית לב-בן דב וענבר בראל, פסיכולוגיות הנעזרות בטיפול הנפשי בבעלי חיים מגוונים מאוד (אפילו מקלון, או צב), יביאו דוגמאות מן החיים האמיתיים.

כמו למשל, נ', ילד פנימיה שנשלח מביתו על ידי הוריו, המשחזר את מעגל הדחייה בכל קשריו הבינאישיים. המטפלת התקשתה לקבל אותו, להכיל את צדדיו הדוחים, ולאהוב אותו. הקשר שהתפתח בין נ' עם החתול הטיפולי, מאפשר לו וגם למטפלת להתחבר לרגשות אמפטיה וקבלה, אמון וקירבה.

גם מ' בת ה-15 אינה מסוגלת לאהוב ולהיות נאהבת, בשל קשריה הבעייתיים עם אימה. היא לא אפשרה למטפלת להתקרב אליה וליצור עימה קשר קרוב ומשמעותי. תחילתו של השינוי התאפשר בזכות כלב טיפולי, שבאופיו ובהתנהגותו מכניס באופן ישיר אהבה לחדר הטיפולים.

 

בטיפול הנעזר בבעלי חיים קיימת אהבה בחדר. זו כמעט אקסיומה מקצועית לה שותפים מרבית העוסקים בתחום. אבל מה מאפייניה של אהבה זו? מה תפקידה? מה היא מאפשרת? האם היא משנה מהותית את המערך והתהליך הטיפולי בהשוואה לפסיכותראפיה הקלאסית? בכך תעסוק ההרצאה של השתיים.

 

על אהבה וחיות אחרות- יום עיון במכללת אורנים, בקרית טבעון, יום שישי 24 ביוני, בין  8:45-14:00


אודות מחבר המאמר

מכללת אורנים

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.